عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: دولت باید عقب ماندگی افزایش دستمزد کارگران برای سال آینده راجبران کند.

نگاه دولت در تعیین دستمزد کارگران کارفرمائی است/افزایش ۲۰ درصدی دستمزد باعث فقیر تر شدن جامعه کارگری خواهد شد

احسان سهرابی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: دولت در پرداخت سبد معیشتی به مردم مبلغ سه میلیون تومان را به عنوان درآمد پایین و فقر مطلق در نظر گرفت بنابراین با توجه به همین نگاه دولت که معتقد هستند کارشناسی بوده است باید حداقل حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده سه میلیون تومان درنظر گرفته شود .
وی با بیان اینکه درباره تعیین نرخ دستمزد کارگران برای سال ۹۸  تاکنون دوجلسه برگزار شده است ، تصریح کرد: کارشناسان نیز که میانگین جمعیت یک خانواده کارگری را  ۳.۳ عنوان کرده اند، حداقل درآمد ماهیانه سه میلیون و هفتصد و پنجاه و نه هزار و دویست تومان را برای پوشش هزینه های معیشت، مسکن، تفریح و هزینه های جانبی اعلام کرده اند.
سهرابی افزود: شکاف بیش از ۱۰۰ درصدی میان حداقل‌های زندگی با مزد دریافتی ماهانه کارگران در حال حاضر وجود دارد و از ابتدای سال تاکنون  سفره معیشتی کارگران به شدت کوچکتر شده است و در حالی که کارگران افاغنه به دلیل پایین بودن  دستمزدها کشور را ترک کردند  اما کارگران کشور به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی با همان دستمزد ابتدای سال مشغول به کار هستند و حتی در برخی موارد دستمزد ماهیانه انها نیز با تاخیر دو یا سه ماهه پرداخت می شود.
سهرابی با اشاره به اینکه سهم دستمزد کارگران در بهای تمام شده کالاها و خدمات بین ۵.۳ تا ۵.۷ است،  ادامه داد: در طی سال های گذشته بهانه دولت برای عدم افزایش دستمزد کارگران به صورت واقعی این بود که افزایش دستمزد کارگران تورم زا است اما تورم امسال و افزایش چند باره قیمت کالاها با وجود ثابت بودن دستمزد کارگران، این موضوع را به دولت ثابت کرد که دستمزد کارگران در ایجاد تورم نقشی ندارد بلکه سوئ مدیریت است که زمینه رشد تورم را فراهم می کند.
عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه در حال حاضر یک کارگر در آستانه عید نوروز در مقابل خواسته های خانواده خود شرمنده است،  افزود: از آنجا که دولت خودش یک کارفرمای بزرگ است بنابراین نگاه آن در تعیین دستمزد کارگران نیز کارفرمائی بوده و با مشکلات کارگران بیگانه می باشد. 
سهرابی ضمن بیان اینکه افزایش دستمزد ها برای کارگران در سال آینده  باید به صورت پلکانی صورت بگیرد، اظهار داشت: افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران که از سوی جامعه کارفرمائی برای سال آینده مطرح شده است باعث فقیر تر شدن جامعه کارگری خواهد شد و شکاف طبقاتی را بیش از گذشته افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.