تولیت آستان قدس رضوی عتبات عالیات را قله عشق ورزی، دلدادگی و ذوق هنرمندان مسلمان خواند.

عتبات عالیات قله عشق ورزی، دلدادگی و ذوق هنرمندان مسلمان

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار اعضای کنگره بین‌المللی معماری و هنر اعتاب مقدسه در دوران معاصر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، این کنگره را فرصتی بسیار ارزشمند برای تبادل تجربیات میان هنرمندان و صاحبان نظر دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم تجمیع تجربیات به یک تحلیل مشترک بیانجامد و در نهایت الگوی مناسب و مورد قبول همه هنرمندان، هنردوستان و معماران در عرصه عمل و اجرا بروز و ظهور داشته باشد.

وی با بیان اینکه بدون تردید هنر مخلوق ذوق و تخیل بشریت است و به همین دلیل بخشی از زندگی انسان را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: هنر اسلامی در طول تاریخ همواره با حکمت همراه بوده، به طوری که عرصه‌های هنری، تابلوهایی گویا از خداپرستی و اندیشههای ناب انسان سعادتمند به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: هنر اسلامی تمدن و مدنیتی را خلق کرده که امروز زبان زد عام و خاص بوده و هیچ محقق و پژوهشگری منکر جلوه‌های تمدنی که امروز در بلاد و معماری اسلامی وجود دارد، نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: عتبات عالیات قله عشق ورزی و دلدادگی و ذوق هنرمندانی است که در طول تاریخ تلاش کردند، با همه آنچه که در درون خود دارند، اثری به یادگار برجای بگذارند که ذخیره این عالم و آخرت آن‌ها شود.

وی گفت: آثار هنری ارزشمندی که در حرم‌های مطهر عتبات عالیات خلق می‌شود، عرصه حکمت برای بینندگان و ذخیره آخرت برای هنرمندان خواهد بود. در حقیقت این آثار، نوعی سرمایه سازی برای هنرمند است.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: کسی که سرمایه و تمکن مالی دارد، مکانی را برای استفاده افراد نیازمند وقف می‌کند، اما هنرمند با خلق یک اثر هنری با حکمت، از خود صدقه جاریه باقی می‌گذارد.

وی آثار هنری خلق شده توسط هنرمندان اسلامی را همواره همراه با پیام و حکمت برای نظاره کنندگان دانست و اظهار کرد: امروز معماری اسلامی با اندیشه‌ها و تفکرهای مختلف از نقاط مختلف دنیا تهدید می‌شود، اما جلوه هنر در محضر امام معصوم تابلویی است که با انتقال دانش هنر اسلامی به نسل‌های آینده، بقا و جاودانگی را تضمین و از انزوای این هنر جلوگیری می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: نقش اساتید دانشگاه، معماران و صاحبان نظر این است که با هم اندیشی و هم فکری در جهت توسعه و گسترش کمی و کیفی هنر اسلامی و معماری برخواسته از آموخته‌های دین و شریعت تلاش کنند.

وی اظهار کرد: گاهی یک کاشی به عنوان اثر معماران اسلامی از ۵۰۰ سال قبل همچنان جاودان است، بنابراین چرا باید یک کاشی که امروز تولید میشود، تنها ۴۰ سال عمر داشته باشد؟

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: از اینکه به پژوهش‌های دانشگاه‌های غربی توجه کنیم، هیچ ترسی نداریم و این مسئله یک ضرورت هم محسوب می‌شود اما یادمان نرود که خودمان دارای یک معماری اصیل و حکمت آمیز هستیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: برخی از هنرمندان جز در کنار مضجع شریف حضرات معصومین حاضر نیستند که در هیچ مکان دیگری، اثر هنری خلق کنند، این گونه افراد حساب دنیایی ندارند و نوعی دلدادگی موجب می‌شود که آثار ارزشمندی بیافرینند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.