عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌رضا(ع) گفت: شهرداری مشهد٬ از توجه به نمادهای دینی و نقش تمدن‌ساز اسلامی صرف‌نظر کرده و نگاه گردشگری و براساس مدل‌های غربی روی شهر اعمال کرده است.

 شهرداری مشهد در معرض فسادهای مالی بزرگ است

به گزارش قدس آنلاین ٬ عصر امروز٬ سعید شعرباف در «نشست مشهد٬ شهر اسلامی» با محوریت مطالبه در حوزه بافت شهری» و در مجتمع تشکل‌های دانشگاه فردوسی برگزار شد٬ با انتقاد از عملکرد شهرداری و شورای شهر در حوزه مسائل فرهنگی و دینی٬ گفت: با وجود برجسته بودن نقش فرهنگی‌دینی مشهد٬ شورای اسلامی شهر مشهد بودجه کمی را به معاونت فرهنگی اختصاص داده که همین مقدار هم به‌درستی صرف نشده است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا(ع) افزود: کم اهمیت تلقی‌کردن هویت مذهبی شهر تا حدی است که شورای شهر پنجم٬ بی‌توجه‌ترین شورا نسبت به هویت فرهنگی‌-دینی مشهد بوده و این خود حفظ جایگاه برجسته شهر در این حوزه را به خطر انداخته است.

وی ادامه داد: تصمیم مدیران شهری مشهد فقط مبتنی بر اداره ظاهری شهر است و باوجود ۴ میلیارد تومان هزینه روزانه شهر٬ هیچ‌گونه توسعه و پیشرفت در ابعاد مختلف مشهد را شاهد نبوده‌ایم.

شعرباف در اشاره به بودجه اختصاص‌یافته به دانشگاه فردوسی٬ تشریح کرد: به‌دلیل ارتباط نزدیک بین رئیس دانشگاه و وزیر علوم٬ بودجه دانشگاه به رقم ۳۸۰ میلیارد تومان می‌رسد اما در این دانشگاه نیز کمبودها برطرف نشده و مشکلات پیش روی دانشجو٬ هم‌چنان باقی است.

وی در ادامه به کمبود مطالبات رسانه‌ای در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: نبود حساسیت و توجه در حوزه مهم مدیریت شهری٬ باعث می‌شود تا زمینه برای فسادهای مالی بزرگ٬ ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌رضا(ع) بیان کرد: مهم‌تر از جلسه با شهردار٬ پرداختن به مسائل مهم شهری و توجیه مردم در این خصوص است اما در عمل می‌بینیم که هیچ‌گونه جلسه محلی بین صاحب‌نظران هر منطقه‌ از مشهد شکل نگرفته و این باعث شده تا اساتید متخصص در دانشگاه‌ها٬ به ناچار درباره بدیهیات مدیریت‌ شهری صحبت کنند.

شعرباف گفت: باوجود اهمیت و گستردگی معضل حاشیه‌نشینی در مشهد٬ فضای علمی و پایان‌نامه‌های رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری٬ از توجه به این مسأله مهم٬ خالی مانده است.

وی تصریح کرد: شهرداری مشهد٬ از توجه به نمادهای دینی و نقش تمدن‌ساز اسلامی صرف‌نظر کرده و نگاه گردشگری و براساس مدل‌های غربی روی شهر اعمال کرده که این می‌تواند در به خطر انداختن و حتی حذف تدریجی مهم‌ترین مولفه شهر یعنی هویت مذهبی آن٬ تاثیرگذار باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌رضا(ع) با بیان اینکه سرمایه‌های دموکراتیک٬ فرهنگی٬ اجتماعی٬ طبیعی٬ زیرساختی و مالی شهر زیربنای توسعه آن است٬ اضافه کرد: شهردار جدید مشهد و شورای شهرپنجم نیز به این ۶ سرمایه توجه داشته و به آن اشاره کرده‌اند اما باید گفت که تنها ادعا کافی نیست و باید آن را به حیطه عمل آورد.

شعرباف هم‌چنین ادامه داد: میزان حضور و مشارکت مردم در تصمیمات شهری در دوره شهردار فعلی بویژه شهردار قبلی مشهد٬ کاهش پیدا کرده و شهرداری از توجه به مولفه مهم نظر مردم٬ غافل مانده است.

وی تاکید کرد: صادر کردن بخش‌نامه‌هایی مثل جابه‌جایی واژه زیارت با سفر و یا محدودکردن مکان نصب تبلیغات فرهنگی هیأت‌ها٬ جدای از بعد اعتقادی٬ بازی با هویت شهری مردم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام‌رضا(ع) با اشاره به اینکه برند شهری از روی هویت دینی و ملی آن شناخته می‌شود٬ تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر به جای تلاش برای مطرح کردن هویت ملی و دینی شهر در جهت تخریب آن گام برمی‌دارند که این‌گونه تصمیمات٬ هویت شهر و حفظ آن را به چالش کشانده و با خطر جدی مواجه می‌سازد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.