با گذشت حدود ۶ ماه از آغاز سال تحصیلی بسیاری از مدارس اقدام به اخذ شهریه به بهانه‌های مختلفی همچون دریافت کارنامه، برگزاری کلاس‌های تقویتی، تأمین پول آب و برق و گاز و حتی خرید وسایل مورد نیاز مدرسه کرده‌اند.

تکلیفِ گران مدارس دولتی برای والدین

همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس، مسئولان آموزش و پرورش اخذ شهریه از والدین دانش آموزان را خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی عنوان می‌کنند و با تأکید و هشدار ظاهری عنوان می‌کنند که هیچ مدرسه‌ای حق دریافت شهریه اجباری را ندارد.

این در حالی است که موضوع اخذ وجوه نقدی و غیرنقدی توسط مدیران مدارس همواره یکی از اصلی‌ترین معضلات آموزش و پرورش قلمداد می‌شود.

مادر دانش آموز یکی از مدارس ناحیه ۳مشهد با بیان اینکه مدرسه فرزندش به بهانه برگزاری کلاس‌های تقویتی درخواست ۸۵ هزار تومان کرده است، گفت: بعد از مراجعه به مدرسه برای مطلع شدن از ساعت کلاس‌های پسرم مسئولان مدرسه عنوان کردند که کلاس‌ها در قالب ساعت‌های درسی است و دانش آموزان مثل روزهای عادی در مدرسه هستند.

  تقاضای پول

پدر یکی از دانش‌آموزان ابتدایی مدارس دولتی ناحیه۲ مشهد با اشاره به اینکه مدرسه فرزندش خواهان ۱۰۰ هزار تومان برای تأمین مخارج جانبی شده است به خبرنگار قدس می‌گوید: مسئولان مدرسه عنوان می‌کنند که این مبلغ خرج امور عادی مدرسه می‌شود و چون امسال با کمبود مالی مواجه شدند برای رفع مشکلات مدرسه به کمک مالی والدین نیاز دارند.

در همین رابطه یکی از والدین می‌گوید: مگر وزارت آموزش‌وپرورش اعلام نکرد، درخواست پول هنگام ثبت‌نام وبعدازآن غیرقانونی است؟ پس چرا بازهم مدام با اینگونه موارد روبه‌رو می‌شویم.

یکی دیگرازشهروندان هم اظهار می‌دارد: کمک‌های اختیاری از طرف والدین به مدارس کم‌کم به وظیفه تبدیل شده است. ظاهراً این مسئله مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی است و نیاز به فکر اساسی و حل ریشه‌ای دارد.

  تناقض درگفتار

مدیران اداره کل آموزش و پرورش درباره گرفتن وجه نقد یک چیز را می‌گویند، اما مدیران مدارس نظر دیگری دارند و البته در فضای کلی مدارس جریان دیگری وجود دارد. یکی از مدیران مدارس ناحیه ۴ مشهد گرفتن وجه را تأیید می‌کند و بر این باور است: «بسیاری از مدیران برای هزینه‌های جاری مدارس دولتی، پولی در اختیار ندارند، هرسال در قانون بودجه مبلغی به عنوان سرانه دانش‌آموزی تصویب می‌شود و این مبلغ سال به سال روی کاغذ افزایش‌ می‌یابد، اما در عمل بسیاری از مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است. سرانه دانش‌آموزی مبلغی است که بابت هزینه‌های جاری مدرسه مانند هزینه آب، برق، تلفن، کاغذ، اردوهای دانش‌آموزی و برخی فعالیت‌های فوق برنامه بایددر اختیار مدرسه قرار گیرد که امسال چنین امری هیچ گاه محقق نشده است.»

  دولت به وظایف خود عمل نمی‌کند

پس از مشاهده عینی این موارد به سراغ مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رویم تا درباره تعداد مدارس متخلف در اخذ وجوه مختلف و نحوه برخورد با آن‌ها جویا شویم که قاسمعلی خدابنده با اذعان به اداره مدارس با کمک اولیا دانش‌آموزان در سه سال اخیر می‌گوید: دولت باید هزینه‌های جاری مدارس را تأمین کند که متأسفانه این کار را انجام نمی‌دهد.

 وی می‌افزاید: واقعیت این است که باید آموزش و پرورش سرانه دانش آموزی را به مدارس پرداخت کند تا مدیر درخواست پول از والدین نداشته باشد، ولی در حال حاضر این سرانه پرداخت نمی‌شود. از طرفی مدیران مدارس باید هزینه‌های جانبی مدرسه مثل شکستن شیشه، ترکیدن لوله ها، خرابی کولر و بخاری و... را تأمین کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح می‌کند: الان هم از اولیا خواهش می‌کنم اگر تمکن مالی دارند به مدارس کمک کنند و به مدیران هم اعلام می‌کنم که به خانواده‌هایی که وضع مالی خوبی ندارند فشار وارد نکنند.

وی با انتقاد از دولت در عدم تأمین هزینه‌های جاری مدارس خاطرنشان می‌کند: الان مدیران مدارس ما که دکترا و فوق لیسانس دارند به دنبال تأمین منابع مالی هستند و از تعلیم و تربیت افتاده‌اند و باید دائم دست خود را برای تأمین بودجه مدرسه جلوی والدین دراز کنند که اصلاً وضعیت خوبی نیست.

خدابنده ادامه می‌دهد: در درجه اول باید بودجه مدارس توسط دولت تأمین شود تا مدیران یک ریال پول نگیرند وقتی تأمین می‌شود مدیران مجبور هستند یکسری کارهایی انجام دهند و من اعلام می‌کنم الان سه سال است که مدارس با کمک اولیا اداره می‌شود چون ما پولی به آن‌ها ندادیم.

  تحول با تأمین بودجه

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تحولی ایجاد شود باید سهم بیشتری ازبودجه به آموزش و پرورش اختصاص دهند، اظهار می‌دارد: بودجه‌ای که به مجلس می‌رود بر اساس یک سری قوانین است و تاکنون چیزی که به آموزش و پرورش دادند همین وضعی است که الان می‌بینید درحالی که باید سرانه دانش‌آموزی و تجهیزات در بودجه پیش‌بینی شود و تا زمانی که پیش‌بینی نمی‌شود حالا به هر دلیل یا درآمد کم است و کفاف نمی‌دهد و یا دولت پیشنهاد نمی‌دهد یا مجلس تصویب نمی‌کند و یا حتی تصویب می‌شود و خزانه تخصیص نمی‌دهد مشکلات باقی می‌ماند و اگر این مشکل بودجه‌ای که داریم حل شود هم خیال مدیران راحت می‌شود و هم خانواده‌ها و حل این مسئله کمک مجلس و دولت را می‌طلبد و ما یک نامه کتبی به مجمع نمایندگان استان فرستادیم که شرایط بودجه این است و آموزش و پرورش را دریابید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.