قزوین_ علی اکبر اسداللهی از توزیع بیش از ۳۵۰ هزار نهال در هفته درختکاری در استان قزوین خبر داد.

توزیع بیش از ۳۵۰ هزار نهال در هفته درختکاری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر اسداللهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین امروز (یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت منابع طبیعی کشور مناسب و مطلوب نیست و امروز با چالش های بسیاری همراه می شویم که این وضعیت، رسالت منابع طبیعی را گسترده تر می کند.

وی افزود: در حوزه آب نقش منابع طبیعی مورد غفلت واقع شده که این بخش نیازمند توجه بیشتری است؛ منابع طبیعی می تواند در حوزه های مختلف همچون در کنترل سیلاب ها، تقویت سفره های زیر زمینی آبخوان و جلوگیری از فرونشست ها نقش کلیدی داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه در بخش منابع طبیعی، بحران اتفاق افتاده است و ما در مرحله کنترل بحران هستیم، گفت: در سالجاری به صورت جدی در حوزه آبخیزداری ورود پیدا کرده ایم و اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص داده شده است.

اسداللهی عنوان کرد: از محل صندوق توسعه ۱۴و نیم میلیارد تومان اعتبار برای مناطق تحت عنوان «آبخیزداری» درنظرگرفته شده که ۴حوزه برای این عملیات در نظرگرفته شده بود؛ احیای مراتع با مشارکت مردم نیز انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآور شد: طرح کنترل مدیریت چرا در سطح ۴۰ هزار هکتار از مراتع استان قزوین در دستور کار بوده و کنترل تعداد دام، بهره‌برداران موجود و وضعیت بهره‌برداری از مراتع از لحاظ ورود و خروج دام به‌صورت مستمر در حال ارزیابی است.

اسداللهی با بیان اینکه تذکر و اخطار برای جلوگیری از چرای بی‌رویه از سیاست‌های کاری ما است و تلاش می‌کنیم تا ابتدا از طریق تذکر و اخطار جلوی این امر را بگیریم، خاطرنشان کرد: استان قزوین وضعیت مناسبی را در بخش حجم چرای بی‌رویه و غیرمجاز به خود اختصاص می دهد اما در برخی مناطق الموت و کوهین شاهد چرای بی‌رویه دام هستیم.

وی اضافه کرد: برنامه های مختلفی در هفته درختکاری در استان قزوین پیش بینی شده است که توزیع بیش از ۳۵۰ هزار نهال در استان از جمله این برنامه ها است و ۳۰ هزار اصله نهال به شهرداری‌ها و ادارات تحویل داده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین عنوان کرد: در حاشیه سد نهب توسط یک خیر ۹۰هکتار از اراضی سد جنگل کاری می شود که ۱۱۰ میلیون تومان توسط خیر کمک شده است.

اسداللهی مطرح کرد: با اجرایی شدن یک تفاهم‌نامه با اداره کل راهداری استان قزوین، در سطح ۱۵ کیلومتر از اتوبان قزوین – زنجان با پیش بینی ۱۵ هزار کار درختکاری انجام می شود وجنگل کاری در حاشیه جاده اقبالیه تاکستان نیز انجام می شود.

وی یادآور شد: نقشه های کاداس برای حفاظت از مناطع طبیعی تهیه می شود و این اقدام، یک حرکت زیرساختی است و در سال جاری برای نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان این نقشه آماده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: سطح جنگل استان قزوین ۲۸ هزار هکتار است و عمده جنگل‌های استان در مناطق الموت غربی، شرقی و طارم است.

اسداللهی مطرح کرد: در سالجاری ۴۳فقره در سطح ۱۳۷ آتش‌سوزی در سطح ۱۳۸ هکتار از اراضی استان را شاهد بودیم که نسبت به سال گذشته کاهش داشته و با حکم مراجع قضایی از ۸۴۶ هکتار از مراتع طبیعی استان قزوین رفع تصرف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه قبل از انجام پروژه های زیست محیطی باید مطالعه زیست محیطی در آن انجام شود، گفت: برای جلوگیری از تصرف مراتع طبیعی، تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی کارگروه رفع تداخلات از اراضی ملی و اشخاص تشکیل شده است و تمام مواردی تعارضی مورد اعتراض مردم در این کارگروه بررسی می‌شود.
 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.