دستاورد تیم منتخب کشتی آزاد ایران در جام بین‌المللی دانکلوف بیش از دو مدال طلای حسن یزدانی و پرویز هادی و برنز رضا یزدانی بود.

 دستانِ پر یزدانی‌ها و اثبات دوباره هادی

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد برای اینکه بتواند نفرات مدعی را در جام دانکلوف محک بزند، اعلام کرد حضور در جام‌جهانی این تیم را از مسیر تدارکاتی و آماده‌سازی‌اش خارج خواهد کرد.

نام حسن رحیمی، مصطفی حسین‌خانی، حسن یزدانی، رضا یزدانی و پرویز هادی در لیست اولیه این اعزام قرار گرفت اما رحیمی با انصراف از حضور در اردوی تیم ملی، نشان داد که تصمیمش را برای آینده قهرمانی‌اش گرفته و نامش از ترکیب تیم اعزامی خارج شد.

براین‌اساس این تیم با ۴ کشتی‌گیر روانه بلغارستان شد.

* برنز امیدوارکننده یزدانی بدون رویارویی با اسنایدر و در غیاب تانک روسی

مهم‌ترین نکته نیز بازگشت رضا یزدانی به تشکی بین‌المللی بعد از دو سال و نیم دوری از دنیای قهرمانی بود.

او پیش از مسابقات جهانی هم داعیه بازگشت داشت اما به حضور جام بین‌المللی دیمیتری کرکین و سپس تورنمنت مدویدی که البته در آستانه اعزام، لغو شد، تن نداد و به این شکل به چند کشتی در لیگ برتر آزاد بسنده کرد که آنجا نیز عملکرد بدی نداشت و مشخص بود برای بازگشت دوباره به تشک، برنامه دارد.

کادرفنی تیم ملی باید حتما رضا یزدانی را محک می‌زد، این حضور لازم بود تا مشخص شود می‌توان در روزگاری که طلا و نقره جهان در سیطره اسنایدر آمریکایی و رشید سعدالله‌اف روس قرار دارد، مدعی صاحب‌عنوان و قابل اتکایی را نیز ایران به عنوان یکی از قطب‌های کشتی آزاد دنیا روی تشک جهانی و المپیک داشته باشد؟

این درحالی بود که امیر محمدی و سپس مجتبی گلیج،‌ جانشینان رضا یزدانی بعد از المپیک ریو، هرگز نتوانستند عملکردی امیدوارکننده در وزن ۹۷ کیلوگرم مسابقات جهانی داشته باشند و پیش از رویارویی با مدعیان شماره یک و سخت این وزن، مقابل درجه دوها تن به شکست دادند و بیش از یک کشتی سهم آنها در جهانی‌های پاریس و بوداپست نشد.

رضا یزدانی گرچه ترجیح می‌داد از جام ساده‌تری استارت بزند اما درنهایت به دانکلوف رفت و با شکست ۱۰ بر ۶ آبراهام کونیدو از ایتالیا، ۱۱ بر ۲ نوراف مقدونیه‌ای و ۹ بر یک فاتح یاشارلی ترک به نیمه‌نهایی رسید و در این مرحله با نتیجه نزدیک ۵ بر ۴ مغلوب والری آندریتسف نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن از اوکراین شد. همان کشتی‌گیری که رضا یزدانی در نیمه‌نهایی المپیک لندن مقابل او مصدوم شد و دستش از مدال المپیک کوتاه ماند. یزدانی برای اینکه از اولین جام بین‌المللی‌اش بعد از دو سال دست خالی برنگردد، ایگوراوسیانیکوف از روسیه را با نتیجه ۸ بر ۴ شکست داد و به مدال برنز رسید.

مدال برنز قطعا در شروع کار برای رضا یزدانی خیلی خوب خواهد بود، هرچند که فرصتی فراهم نشد ۹۷ کیلویی تیم ملی ایران با کایل اسنایدر آمریکایی در دانکلوف مبارزه کند. در این وزن اسنایدر قهرمان شد، برنده رضا یزدانی به مدال نقره رسید.

* هیچ کشتی‌گیری حریف یزدانی نشد؛ وقتی همه ۸۶ کیلوها ضربه فنی شدند

شکست حسن یزدانی در مسابقات جهانی بوداپست، شوک بزرگی هم برای خودش و هم کاروان گوش‌شکسته‌ها بود، شوکی که شاید مبارزه‌های سایر کشتی‌گیران ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. نماینده وزن ۸۶ کیلوی ایران بعد از شکست در مبارزه اولش مقابل تیلور آمریکایی، درحالیکه قبلا هم در جام‌جهانی کرمانشاه یک بار به او باخته بود، سایر مبارزه‌هایش را برد و به مدال برنز جهان بسنده کرد. او گفت که این شکست را جبران می‌کند و حتما هم این کار را انجام خواهد داد.

قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو که همچنان پرامیدترین کشتی‌گیر ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو محسوب می‌شود، بعد از شکست در بوداپست در هیچ میدانی روی تشک نرفت و حتی دعوت روس‌ها به عنوان میهمان ویژه جام بین‌المللی آلانز را هم رد کرد، اما با شروع اردوی تیم ملی، در خانه کشتی حاضر شد و در ادامه با تصمیم کادرفنی تیم ملی، به بلغارستان رفت.

او دومینیک ابونادر دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از لبنان، احمد ماگامایف از بلغارستان، عظمت دولت بیکوف دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال جهان از قزاقستان، روسلان عبدالله‌یف روس و بوریس ماکویف دارنده مدال نقره جهان از اسلواکی و علیشعبان‌اف از بلاروس را با ضربه فنی شکست داد و مدال طلای این وزن را از آن خود کرد.

او فقط در نیمه‌نهایی و فینال این وزن به حریفانش امتیاز داد. یک امتیاز به حریف اسلواکی و ۵ امتیاز به حریف بلاروسی، اما با این وجود آنها را هم با امتیاز فنی بالا و ضربه فنی شکست داد.

گفته شده بود که تیلور هم می‌خواهد در دانکلوف کشتی بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد و او به یک مرور فن ساده با قهرمان المپیک رضایت داد. فعلا که غیر از کشتی‌گیر آمریکایی، هیچ ۸۶ کیلوی دیگری به گرد پای حسن یزدانی هم نخواهد رسید. به نظر می‌رسد باید طوری برنامه‌ریزی شود که یزدانی حتما پیش از جهانی ۲۰۱۹ در جام دیگری با تیلور مبارزه کند.

* سنگین‌وزنِ مدعی ایرانی، دیر آمد اما زود نخواهد رفت

پرویز هادی به جرات یکی از بهترین‌های کشتی ایران در سال ۹۷ بود. او در شرایطی که هیچ‌کسی انتظارش را نداشت، در مسابقات جهانی از سد حریفان سرشناسش عبور کرد و درنهایت هم به مدال برنز جهان رسید. مدالی به ارزش طلا، در اولین میدان جهانی.

در شرایطی که یدالله محبی همچنان مثل سال ۲۰۱۷ به دنبال دستیابی به دوبنده تیم ملی است و کمیل قاسمی هم دوباره می‌خواهد به تشک بازگردد، هادی با نظر مربیان روانه جام دانکلوف شد و با عبور از سد میچائیل کوسوی آمریکایی، ژی وی دنگ دارنده مدال نقره جهان از کشور چین، نیکولاس گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان از آمریکا و دانیل لیگتی مجارستانی فینالیست شد. او در آخرین مبارزه‌اش در این جام بین‌المللی هم الکساندر خوتسیانویسکی اوکراینی را شکست داد و طلا گرفت.

نکته مهم اینکه پرویز هادی در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست مغلوب پتریاشویلی گرجستانی شد، در بلغارستان، کشتی‌گیر اوکراینی پتریاشویلی را شکست داد و هادی هم در فینال از سد خوتسیانویسکی اوکراینی گذشت. هادی حالا مدعی جدی سنگین‌وزن جهانی است، او تازه آمده اما به این زودی‌ها قصد ندارد برود.

قطعا هادی علاوه بر اینکه مدعی مدال جهانی ۲۰۱۹ هم هست و می‌خواهد حتی مدال خوش‌رنگ‌تری در مقایسه با بوداپست بگیرد، مدعی مدال المپیک هم هست.

دورنمای کشتی آزاد می‌تواند خیلی زیباتر از آیه یأس‌هایی باشد که عده‌ای از مربیان می‌خوانند!

* بدشانس و کم‌فروغ مثل حسین‌خانی

مصطفی حسین‌خانی در جهانی بوداپست عملکرد بدی نداشت،‌ میان‌وزن همیشه مدعیان زیادی دارد. او بهترین‌های وزن خودش را شکست داده، اما تنها مدالش را در مسابقات جهانی را در ۲۰۱۶ در اوزان غیرالمپیکی گرفته است. او حالا در وزن المپیکی، یکی از بهترین‌های ایران است.

حسین‌خانی بعد از بازگشت از جهانی، در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی لیگ برتر هم کشتی گرفت اما کادرفنی می‌خواست او را در جامی بین‌المللی محک بزند. او واسلی میخایلوف از اوکراین،  ماکسیم واسیلیوگلو از کشور رومانی را شکست داد اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل بکزاد عبدالرحمن اف دارنده مدال برنز جهان از کشور ازبکستان در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۲ بر یک مغلوب شد اما با توجه به راهیابی این کشتی‌گیر ازبکی به فینال، حسین‌خانی به گروه بازنده‌ها رفت. وی در مسابقه شانس مجدد با نتیجه ۲ بر یک از سد سنور دمیرتاش دارنده مدال برنز المپیک و جهان از ترکیه گذشت اما در دیدار رده‌بندی مقابل یاکوب گور دارنده مدال نقره و برنز جهان از ترکیه ۳ بر ۲ تن به شکست داد و از رسیدن به مدال برنز هم بازماند.

کشتی‌گیری که همه شکست‌هایش با نتایج نزدیک و در مبارزه‌ای پایاپای شکل می‌گیرد، حتما اگر ایراد کارش برطرف شود می‌تواند یک بار دیگر مدال جهانی بگیرد.

قطعا کادرفنی تیم ملی علاوه بر اینکه سایر مدعیان این وزن را مد نظر خواهد داشت، روی حسین‌خانی هم بیشتر کار خواهد کرد. او در بهترین سال‌های عمر کشتی‌اش، یک مدال دیگر از جهانی طلب دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.