پنجمین دوره کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی با عنوان« بازی بعد از ۷.۳» در شیراز برگزار می شود.

پنجمین دوره کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین ، دبیر جشنواره قوام الدین شیرازی در خصوص پیشینه این رویداد مهم حوزه معماری تصریح کرد: کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی در سال ۱۳۹۳ با هدف انتقال تجارب حرفه‌ای، آموزش عملی و کاربردی، آشنایی با روش‌های به روز طراحی، شناخت مصالح و جزئیات اجرایی و تجربه عملی ساخت و همچنین آشنایی هر چه بیشتر شهروندان و مخاطبان عام با مقوله معماری؛ برنامه ریزی جهت اجرای براساس متد طرح و ساخت آغاز شد.

عبدالوهاب زنگنه در ادامه افزود: اولین دوره این رویداد در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در محوطه جلوخان باغ عفیف آباد شیراز (که آن زمان فضایی رها شده و فاقد طراحی شهری و هویت مشخص و کاربری غالباً پارکینگ بود) برگزار شد.

وی اضافه کرد: تجربه اول این رخداد و بازتاب‌های مثبت اجتماعی و حرفه‌ای آن سبب شد که دوره دوم با برنامه ریزی دقیق‌تر و اضافه شدن کارگاه‌های آموزشی پیش از ساخت و همچنین افزایش مدت زمان دوره ساخت در اردیبهشت ۱۳۹۵ در همان سایت قبلی با رویکرد استفاده از آجر به عنوان مصالح اصلی برگزار شود.

زنگنه عنوان کرد: بازتاب این دوره، شورای اسلامی شهر شیراز را بر آن داشت که با نامگذاری این جلوخان به «گذر قوام الدین شیرازی» پروژه طراحی این سایت را در دستور کار شهرداری شیراز قرار داده و این مکان به یک پلازای شهری تبدیل و مکانی برای رویدادهای شهری و اجتماعی تبدیل شود.

دبیر این کارگاه مسابقه ادامه داد: این رخداد با دعوت از معماران شاخص نسل جوان و غیر شیرازی در دوره سوم (سال ۱۳۹۶) و افزایش توان نیروهای انسانی و تمرکز بیشتر بر مقوله آموزش معماری و تکنیک‌های طراحی و ساخت از یک اتفاق بومی خارج و تبدیل به یک جریان و رویداد مهم شهری در ابعاد ملی شد.

وی با اشاره به اینکه این جریان از لحاظ نوع برنامه ریزی و از نظر مقیاس برگزاری و شکل و فرم کلی جریان، مشابه دیگری در سطح کشور ندارد خاطرنشان کرد: این جشنواره سعی دارد با بازنگری‌های مداوم و استفاده از نظرات کارشناسانه منتقدان خود مسیر بالندگی را طی کند.

زنگنه با اشاره به برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ یادآور شد: این جریان با هدف پیدا کردن راه حل های معمارانه برای حل مسائل و معضلات روز جامعه، با عبور از محدوده معماری، به موضوع محیط زیست پرداخت که به اذعان بسیاری از کارشناسان، در روند اهداف خود عملکرد موفقی داشت.

وی اضافه کرد: در این گام با دعوت از متخصصین سایر رشته‌های مرتبط با موضوع و حضور علاقه مندان و نخبگان در جمع معماران، این رویداد از لحاظ مخاطب، مرزهای جدیدی را تجربه کرد و این موضوع یکی از مهمترین دستاوردها و شاخصه‌های دوره چهارم کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی است.

زنگنه با اشاره به سایر اهداف این رویداد بزرگ گفت: با نگاهی به تاریخچه ۴ ساله جشنواره، مهمترین هدف رویداد قوام الدین پیدا کردن راه حل های معمارانه برای مسائل روز جامعه در کنار ارتقا سطح آموزش حرفه‌ای و آگاه سازی جامعه عمومی است. هدفی که تلاش برای دستیابی به آن دستمایه طرح موضوع پنجمین دوره با نگاه به آسیب‌های اجتماعی پس از سانحه شده است. هر چند که معتقدیم در کنار این هدف کلان، تجربه میزبانی شیراز از یک رویداد تخصصی شهری ملی قابل تأمل به شمار می‌آید.

در این رهگذر، دبیر اجرایی این کارگاه مسابقه درباره علت نام گذاری دوره پنجم به نام «بازی بعد از ۷.۳» توضیح داد: عنوان «۷.۳» برگرفته از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه است.

مهدی پیروی افزود: از آنجا که به غیر از سرپناه، تأمین نیازهای روحی و روانی آسیب دیدگان زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این دوره تمرکز خود را بر طراحی و ساخت فضاهای بازی جهت مناطق آسیب دیده و آسیب پذیر قرار داده است.

وی عنوان کرد: طی روند این دوره هشت اثر معماری تولید خواهد شد که از این هشت اثر، ۴ اثر به استان کرمانشاه و ۴ اثر به مناطق محروم شیراز اهدا می‌شود.

دبیر اجرایی کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی ادامه داد: در این راستا فراخوان دعوت از طراحان و مربیان دوره در روز ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلان رسمی شد و علاقه مندان به شرکت می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۷ با ثبت نام در سایت www.q-arch.ir و دریافت کد رهگیری آمادگی خود را اعلام کنند همچنین متقاضیان باید طرح خود را براساس موارد مندرج در فراخوان حداکثر تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ به آدرس الکترونیکی و دبیرخانه (opencall@q-arch.ir ) ارسال کنند.

پیروی ادامه داد: در این مرحله هیأت انتخاب اولیه ۸ اثر را جهت ساخت از میان آثار و طرح‌های رسیده انتخاب و در روز ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۸ معرفی خواهد کرد.

وی گفت: طراحان منتخب با دریافت هزینه‌های ساخت و حق الزحمه طی روزهای دوم تا پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در کارگاه‌های آموزشی به آموزش کارآموزان و مهیا ساختن موارد اجرایی پرداخته و پس از آن طی روزهای هفتم تا دوازدهم در سایت گذر قوام الدین شیرازی (جلوخان باغ عفیف آباد) مشغول ساخت آثار خود خواهند شد.

دبیر اجرایی کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی بیان کرد: آثار ساخته شده سیزدهم اردیبهشت ماه توسط هیأت داوران بررسی و مراسم اختتامیه برگزار می‌شود. همچنین پس از دوره یک هفته‌ای نمایش عمومی آثار در سایت، دست ساخته‌ها به مناطق مشخص شده در شیراز و استان کرمانشاه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ منتقل می‌شوند.

پیروی گفت: همچون دوره‌های گذشته برنامه نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی و مرتبط با موضوع با حضور صاحب نظران و نخبگان در عصرگاه های دوره زمانی ساخت در سایت رویداد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان به عنوان اصلی ترین مخاطب این رویداد جهت کسب تجربه، انتقال تجارب گذشته و ایجاد هم افزایی همواره حضوری فعال و پرشور داشته‌اند و ساخت آثار با مشارکت آنها حاصل می‌شود.

دبیر اجرایی پنجمین دوره کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی گفت: علاقه مندان به حضور در این رویداد می‌توانند از تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۷ الی اول اردیبهشت ۱۳۹۸ با مراجعه به سایت www.q-arch.ir ثبت نام نموده و در دوره طرح وساخت شرکت کنند.

پیروی اضافه کرد: این برنامه همچون دوره‌های گذشته با همراهی و حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری کلانشهر شیراز، دفتر فنی استانداری فارس، سازمان نظام مهندسی، حوزه هنری انقلاب اسلامی و همچنین حمایت بخش خصوصی در روز ۳ اردی بهشت ماه سال آینده و به مناسبت روز معمار برگزار خواهد شد.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.