از زمان آغاز بحران اقتصادی جهان تاکنون، تعداد اسکناس‌های ۱۰۰دلاری در جهان دو برابر شده و میزان آن، به بیش از ۱۲ میلیارد قطعه رسیده است.

تعداد اسکناس‌های صد دلاری در جهان دو برابر شده است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آخرین داده‌های فدرال‌رزرو نشان می‌دهد که از زمان آغاز بحران اقتصادی جهان تا کنون، تعداد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در جهان ۲ برابر شده و میزان آن، به بیش از ۱۲ میلیارد قطعه رسیده است. در این میان متخصصان معتقدند این افزایش، می‌تواند با فساد جهانی مرتبط باشد.

تورستن اسلاک، اقتصاددان ارشد بین‌الملل دویچه بانک در یادداشتی به مشتریان نوشت: تعداد تیراژ اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری (سی-نوت‌ها) از تعداد اسکناس‌های ۱ دلاری بیشتر شده است.

متخصصان می‌گویند در طول تاریخ پرداخت‌های خلافکاران به یکدیگر، اسکناس‌های مبلغ بالا نسبت به اسکناس‌های مبلغ پایین، ترجیح داده می‌شدند؛ چراکه آنها به این وسیله، به صورت ناشناس، بدون نیاز به ثبت هرگونه تراکنش این اسکناس‌ها را از مرزها عبور می‌دادند.

نیکلاس کولاس، یکی از مؤسسان شرکت تحقیقات دیتا تِرِک، می‌گوید: رشد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در گردش، نشانه‌ای از این است که دنیا به این اسکناس‌ها به عنوان ذخیره ارزش تکیه دارد، اما در عین حال از آنها برای جرایم بین‌المللی استفاده می‌کند.

کولاس گفت: شواهد کافی وجود دارد که این اسکناس‌ها جدای از رابطه با اقتصاد آمریکا و نرخ بهره، باعث ایجاد فساد هستند؛ به نحوی که راهی برای افرادی به شمار می‌روند که می‌خواهند پول خود را در خارج از سیستم مالی، آن هم به صورت عمده نگاه دارند.

کولاس اشاره کرد که تعداد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری، بعد از جنگ خلیج‌فارس و حمله آمریکا به افغانستان افزایش یافته که بخشی از تثبیت و پایداری منطقه، یعنی جایگزین کردن ارزهای ملی محلی با چیزی به اسم دلار را هم هدف گرفته است. در این میان گزارش فدرال‌رزرو در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان داده که بیش از ۸۰ درصد اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری و ۶۰ درصد تمام اسکناس‌های آمریکا، در خارج این کشور هستند؛ در حالیکه این رقم در سال ۱۹۸۰ میلادی، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.