این روزها با افزایش قیمت گوشت در بازار که به گفته بسیاری از دست اندر کاران ناشی از دلایل مختلفی چون هجوم دلالان به بازار دام و صادرات دام به خارج از کشور می‌باشد،

بازار  دام خراسان رضوی خالی شد

خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع و دلایل آن با حضور در بازار دام زنده مشهد علاوه بر نظرخواهی از فروشندگان و خریداران دام گفت‌وگویی را نیز با مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی و معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی انجام داده است که با هم می‌خوانیم.

  خرید دام‌های مولد

یکی از دامداران می‌گوید: خریداران تمایل بیشتری برای خرید دام ماده دارند و سود در نگهداری دام مولد است. یکی دیگر از دامداران می‌گوید: قصاب‌ها از شهر مشهد به شهرستان‌هایی که دام بیشتری دارند می‌روند و هر چه در میدان دام باشد خریداری می‌کنند و برای کشتار به مشهد و شهرهای بزرگ می‌برند.

   خروج دام از استان

یکی از قصاب‌ها می‌گوید: از استان‌های شمالی برای خرید دام به میادین دام می‌آیند و اگر دامی کیلویی ۴۵ هزار تومان قیمت آن باشد با پیشنهاد قیمتی بیشتر اقدام به خرید و انتقال آن به خارج استان می‌کنند و عملاً قیمت دام در میادین افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از قصاب‌ها می‌گوید: به دلیل کیفیت بالای گوشت دام ماده، تمایل خرید این گونه دام‌ها نسبت به دام‌های دیگر بیشتر است. یکی دیگر از دامدارها می‌گوید: در میادین دام روزی ده‌ها رأس دام سبک فروش می‌شود و هنگامی که دام ماده در بازار موجود باشد همه خریدار آن خواهند بود و قیمت آن لحظه‌ایی افزایش پیدا می‌کند. یک خریدار دام می‌گوید: در خرید و فروش در میادین هیچ گونه نظارتی توسط ستاد تنظیم بازار و تعزیرات وجود ندارد و قیمت را دلالان مشخص می‌کنند. یکی دیگر از دامدارها می‌گوید: هر کسی که در روستا یک رأس دام داشته است با دلال بازی و خرید و فروش دام، حالا چندین رأس دام در اختیار دارد و هر روز با حضور در میادین با قیمت‌ها بازی می‌کند.

   افزایش خروج دام از استان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: خراسان رضوی ۱۱ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارد و رتبه اول تعداد دام نیز از گذشته تاکنون در اختیار این استان بوده است و در ۹ ماه سال گذشته ۳۴۰ هزار رأس دام سبک با اخذ مجوزهای سازمان دامپزشکی از استان خارج شده است. اما در ۹ ماه سال جاری شاهد افزایش خروج دام زنده از استان نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

سعادت علی‌نیا می‌افزاید: با مصوبه ستاد تنظیم بازار خروج دام زنده از استان نباید بیشتر از سال قبل باشد و سازمان دامپزشکی نباید مجوزهای خروج دام را صادر کند و در همین راستا باید هویت بخشی به دام‌های سبک استان ظرف یکسال و دام سنگین نیز ظرف ۶ ماه انجام شود که کمک زیادی به کنترل جابه‌جایی دام خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت کشتار دام سبک خاطرنشان می‌کند: هر ساله دام مولد پروارشده، کشتار آن بیشتر بوده است و در حال حاضر قیمت دام سبک مولد اگر به گوشت تبدیل شود قیمت زنده آن بیشتر خواهد بود و صرفه اقتصادی برای کشتار وجود ندارد و در حال حاضر تمایل برای کشتار دام مولد توسط دامداران کمتر است و با نگاهی به آمار کشتار متوجه کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی کشتار گوسفند و بز نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود. اما میزان تولید گوشت نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده است. این در حالی است که اسفند ماه در تقویم تولید، فصل زایش دام‌های سبک است و به علت بارندگی‌های مناسب و افزایش قیمت دام مولد، دامداران تمایل بیشتری برای نگهداری دام دارند.

  قیمت ۲۷ هزار تومانی  دام زنده

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی درخصوص قیمت دام زنده می‌گوید: در حال حاضر هزینه‌های پرواربندی دام در بعضی از اقلام شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بوده است. اما در حال حاضر قیمت دام زنده که افزایش پیدا کرده است، علت آن عرضه و تقاضا و عدم فروش دام مولد توسط دامداران می‌باشد.

علی‌نیا می‌افزاید: اگر بخواهیم قیمت دام را با قیمت‌های کنونی نهاده‌های دام محاسبه کنیم، قیمت گوسفند نر نباید بیشتر از کیلویی ۲۷ هزار تومان باشد و قیمت گوشت باید کیلویی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان باشد اما به دلیل کشش بازار و عرضه و تقاضا شاهد افزایش قیمت دام زنده و گوشت گرم در بازار هستیم. وی تصریح می‌کند: تاکنون ستاد تنظیم بازار و تعزیرات هیچ گونه قیمتی را مانند مرغ، برای خرید و فروش دام زنده تعیین و ورود نکرده است.

  نمی‌توانیم برای دام زنده  قیمت تعیین کنیم

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیزدر گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌دارد: قیمت‌گذاری دام زنده باید توسط ستاد تنظیم بازار کشور مشخص و ابلاغ شود و این موضوع در اختیار ستاد تنظیم بازار استان نیست.

وی  یادآور می شود: به دلیل وجود عرضه و تقاضا شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ و گوسفند در بازار هستیم و هنگامی می‌توانیم قیمت آن را در بازار کنترل کنیم که میان عرضه و تقاضا تناسب وجود داشته باشد.

رسولیان در خصوص خروج دام زنده از استان می‌گوید: به دلیل پایین بودن قیمت گوشت در افغانستان و ترکمنستان، شاهد قاچاق دام به این کشورها نبوده‌ایم و سازمان دامپزشکی نیز باید بر اساس خروج دام نسبت به مدت مشابه اقدام کند و نباید میزان خروج دام بیشتر از سال گذشته باشد و نیروی انتظامی نیز با کنترل‌های خود مانع حمل بدون مجوز دام از استان به استان‌های دیگر شود و اگر کسی اقدام به خروج دام بدون مجوز از استان نماید، این عمل به عنوان قاچاق کالا محسوب می‌شود و در مراجع قضایی به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.