هر سال اسفند که به نیمه نزدیک می‌شود رغبت عمومی برای کاشت درخت و نهال کاری به اوج خودش می‌رسد و هر کسی به نحوی می‌خواهد سهمی در این فرهنگ سازی داشته باشد. روز درختکاری یا همان پانزدهم اسفند شروع هفته منابع طبیعی است که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی روزی جهانی برای کاشت درخت به حساب می‌آید.

از قاچاق چوب درختان  به شمال تا اقدامات فرا ملی برای مبارزه با ریزگردها

علیرضا صحرایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به همین منظور روز گذشته در نشست خبری گفت: در یک، دو سال اخیر دو اتفاق خوب برای منابع طبیعی استان افتاده است که نخستین آن اهمیت یافتن مسائل منابع طبیعی ابتدا در نگاه مسئولان و بعد همراهی و مشارکت مردم در این حوزه بوده است. وی اظهار داشت: از مجموع بیش از ۸ میلیون هکتار از اراضی عرصه منابع طبیعی استان تاکنون برای ۷ میلیون هکتار آن سند ملی به نام دولت اخذ شده است که در تلاش هستیم برای مابقی اراضی نیز این اتفاق به زودی واقع شود. ضمن اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزارهکتار از عرصه‌های حفاظتی که ما برعهده داریم را به مردم واگذار کردیم که مردم در این زمینه کمک ما نیز هستند.

   اهدای ۱۵۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی

صحرایی به طرح جایگزینی سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های نوین به جای سوخت‌های سلولزی (بوته‌ای و جنگلی) با همراهی مردم اشاره کرد و افزود: برای اینکه وابستگی مردم برخی از مناطق را به استفاده از سوخت‌های سلولزی از بین ببریم تاکنون تعداد ۱۵۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در مناطقی که بیشترین وابستگی را به سوخت‌های سلولزی دارند نصب کردیم که سهم بسزایی در کاهش وابستگی آن‌ها به استفاده از سوخت‌های سلولزی شده است.

وی عنوان کرد: برای نخستین بار در استان انجمن خیرین آب شکل گرفته که به عنوان کاری عام المنفعه کمک قابل توجهی به بحث آبخیزداری و آبخوانداری داشته است و موجب تعامل و همکاری بیشتر مردم در این زمینه شده است. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: با آستان قدس رضوی تعاملات بسیار خوبی در زمینه حفظ منابع طبیعی استان داشته ایم که سرفصل‌هایی همچون زراعت چوب، گیاهان دارویی، جنگل کاری‌های اقتصادی، حفاظت مشارکتی و آموزش، ترویج و مستندسازی دارد.

  برگزاری جلسه برای مبارزه با ریز گردها

صحرایی به موضوع حضور ریزگردهای خارجی که از کشورهای همسایه به مشهد وارد می‌شود هم پرداخت و افزود: نخستین جلسه برای مبارزه با ریزگردهایی که از کشورهای همسایه به کشور ما وارد می‌شوند و موجب آلوده شدن هوای شهر مشهد می‌گردند برگزار شده است که البته با توجه به اینکه برای این موضوع ضرورت ورود وزارت امورخارجه نیاز است امیدواریم با پیگیری بازدید از کانون‌های ایجاد ریزگردها در کشورهای ترکمنستان و افغانستان صورت گرفته و در این زمینه به انعقاد قرارداد با آن ها برسیم تا این تهدید زیست محیطی برای شهر مشهد به کلی ازبین برود. وی در پاسخ به این پرسش که دلیل افزایش قاچاق چوب بخصوص در سال‌های اخیر چیست، گفت: اجرای طرح تنفس جنگل در جنگل‌های شمال تبعاتی برای سایر استان‌ها داشته است و موجب شده تا ارزش چوب افزایش یافته و به دنبال آن قاچاق چوب نیز افزایش یابد که ما نیز اخیراً با قاچاق چوب‌های درختان تاغ روبه‌رو شده‌ایم که برای تهیه زغال به استان‌های شمالی قاچاق می‌شود. یگان حفاظت ما نیز برای کنترل این موضوع با هماهنگی انجام شده اقدام به جلوگیری آن‌ها از مبادی مختلف نموده است. صحرایی همچنین در واکنش به پرسش خبرنگار ما مبنی بر رواج ویلاسازی در برخی از اراضی بخصوص درارتفاعات منتهی به بند گلستان مشهد، گفت: نظارت بر ساخت وسازها در خارج از حریم شهری بر عهده ماست که در این مناطق اصولاً چیزی به نام ویلاسازی نداریم. گرچه که اگر کسی ۱۰۰ سال تصرف منابع طبیعی هم اگر داشته باشد مالک نخواهد بود و با اقدام این اداره کل در نهایت منجر به خلع ید خواهد گردید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی همچنین در خصوص طرح طوبی و سوء استفاده هایی که بعضاً در مورد آن می‌شود نیز اظهارداشت: از سال ۸۹ به بعد این طرح به صورت اجاره ای شدن اجرایی شده است که همان هم به شکل جنگل کاری اقتصادی در آمده است که می‌بایست هر سه ماه یکبار از سوی در اختیار گیرندگان ارائه گزارش شود و هر سه سال تجدید اجاره شود که در صورت تغییر کاربری قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد.

   اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری

روشندل، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی نیز با اشاره به آمارهایی در زمینه بهبود شرایط آبخیزداری بعد از اختصاص بودجه از صندوق ذخیره ارزی با دستور مقام معظم رهبری گفت: تاکنون در ۲۰۰ حوزه با مساحت یک میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرایی شده است که به همین میزان طرح مطالعاتی آن انجام شده است اما به دلیل نبود بودجه اقدامی صورت نگرفته است. در همین راستا با همکاری مردم و در ۸۵ حوزه به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرایی شده است که سهم بسزایی در تغذیه سفره‌های زیر زمینی و میزان آبدهی قنات ها داشته است. وی به ساخت نخستین سد زیر زمینی استان در شهرستان کلات اشاره کرد و افزود: این سد تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که ضمن جلوگیری از خروج آب‌های سطحی به خارج از مرزها توانسته به میزان ۳ اینچ به دبی آب قنات‌های پایین دستی اضافه کند. طالبان فر، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گفت: چیزی در حدود ۴۸ درصد از اراضی استان عرصه‌های بیابانی است که یک و نیم میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی قرار دارد و ۷۶۸ هزار هکتار نیز کانون فرسایش بادی هستند که نوک حمله ما برای مقابله با این موضوع روی همین کانون‌های فرسایشی قرار دارد. در خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار عرصه‌های جنگلی داریم که ۱۸۰ هزار هکتار آن ذخیره گاه‌های ژنتیکی برخی از گونه‌های گیاهی هستند که امکان انقراض آن وجود دارد. وی در ادامه افزود: در سطح استان ساخت پارک‌های جنگلی در برنامه کاری ما بوده است که در صدد واگذاری آن ها به شهرداری ها هستیم. ضمن اینکه در سال ۹۷ تعداد ۷۰۰ هزار اصله نهال تولید کرده‌ایم که تاکنون توزیع شده و تا آخر هفته منابع طبیعی ادامه خواهد داشت.

  

دستگیری ۴ باند قاچاق چوب

سرهنگ رمضانیان، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز از دستگیری چهار باند قاچاق چوب از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد و افزود: تعداد ۶۰ نفر با این چهار باند قاچاق همکاری داشته اند که با اقداماتی که از سوی یگان حفاظت صورت گرفته است مقدار  ۳ تن و ۵۰۰ کیلو زغال نیز در انبارهای این باندها کشف شده است. وی تعداد نیروهای مشغول به کار در یگان حفاظت را ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر عنوان نمود و افزود: با بررسی‌هایی که در خصوص نیروی کار مشغول در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی انجام داده‌ایم اگر قرار باشد به میزان مطلوب و استاندارد نیروهای مشغول به کار برسیم در حال حاضر حدود ۳۲۳ نفر نیرو کم داریم که تا اردیبهشت سال آینده تعداد ۵۰ نیرو به جمع ما اضافه خواهند شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.