معاون فرهنگی شهرداری مشهد گفت: موضوعی که دغدغه ما بوده این است که اتفاقاتی که در مجموعه استقبال از بهار می‌افتد یک‌سری از منابع شهر را صرف خود می‌کند بنابراین انتظار است که اثربخشی و ماندگاری آن افزایش یابد.

 لزوم اثربخشی و ماندگاری اقدامات استقبال از بهار/ امسال شاهد آثار ماندگارتری هستیم

به گزارش قدس آنلاین ، نشست خبری معاونان فرهنگی، زیارت  وگردشگری و همچنین تربیت بدنی شهرداری مشهد و رئیس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در آستانه بهار  ۹۸ ظهر امروز در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد.

لزوم اثربخشی و ماندگاری اقدامات استقبال از بهار

معاون فرهنگی شهرداری مشهد در ابتدا با اشاره به سیاست‌های کلی خانه بهار، گفت: تلاش بر این بوده که فعالیت‌ها از یک تکامل و تعالی برخوردار باشد که نشان از استواری بر تجربه بیش از یک دهه‌ای آن باشد.

هادی بختیاری افزود: خانه بهار، فراخوان، جشنواره و همایشی با موضوع فعالیت فرهنگی و هنری مبتنی بر دعوت متولیان از جامعه مخاطب است که هر چه از وزانت و فخامت بیشتری برخوردار باشد، در مخاطب میل و اشتیاق بیشتری در برنامه‌ها شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برای دومین سال از برند خانه بهار استفاده شده، بیان کرد: محورهای تعریف‌ شده دارای اجزای مختلفی بوده و سعی شده توسعه داده شود و تلاش شده تا با مشورت‌های صورت‌گرفته حداکثر رشته‌های مد نظر را مورد توجه قرار دهیم که البته به‌معنی کامل‌شدن نیست، بلکه جا برای توسعه وجود دارد.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه سعی شد سطح داوری کارها ارتقا یابد، اضافه کرد: این امر می‌تواند دو موضوع را برای ما در پی داشته باشد، یکی اینکه اعتماد جامعه هنری به‌کار و مشارکت در آن افزایش داده می‌شود، همچنین بر خروجی آثار نیز تأثیرگذار است و می‌تواند سطح هنری آثار را ارتقا دهد.

بختیاری با بیان اینکه یکی از اهدافمان برای امسال این بود که با فرصت بیشتری کار را شروع کنیم، افزود: همچنین تلاش شد که فرآیند جشنواره به‌ویژه در حوزه داوری شفاف و اعتمادبرانگیز باشد تا بتواند مشارکت و میزان حضور هنرمندان را افزایش دهد.

وی تأکید کرد: بخشی که بر آن تأکید داشتیم این بود که در کنار اینکه آثار موجب نشاط شود از منطق و دلالت‌های فرهنگی خود فاصله نگیرند و بتواننند معنای فرهنگی را به‌مخاطب منتقل کنند.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد تشریح کرد: موضوعی که دغدغه ما بوده این است که اتفاقاتی که در مجموعه استقبال از بهار می‌افتد یک‌سری از منابع شهر را صرف خود می‌کند، بنابراین انتظار است که اثربخشی و ماندگاری آن افزایش یابد.

وی اظهار کرد: بنابراین تلاش شد فرآیندها به‌گونه‌ای طراحی شود که امسال شاهد آثار ماندگارتری خواهیم بود، این سیاست را به‌مرور و با شیب ملایم تغییر می‌دهیم تا آثار به‌طور ثابت و ماندگار شوند.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: موضوع دیگری که جزو سیاست‌ها و دغدغه‌های ما بوده این است که نقش مردم در موضوع خانه بهار کجا است، یک نقش این بوده که مخاطب و بهره‌مند از آثار هستند، یعنی مردم در ایام نوروز هنگام تردد در مشهد از آثار و نشاط و شادابی بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های دیگر ما این است که نقش مردم را به‌عنوان مخاطب و همچنین آفریننده آثار پررنگ کنیم.

حرکت به‌سمت تغییر المان‌های موقت به دائمی

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه دو رویکرد عمده در فعالیت‌ها وجود دارد، گفت: یکی از رویکردها این است که از المان‌های موقت به‌سمت المان‌های دائمی در شهر رو بیاوریم که باید روند تدریجی باشد تا زمینه‌های آن در جامعه فراهم شود.

محمدمحسن مصحفی ادامه داد: رویکرد دوم این است که پس از گذشته یک دهه وقت آن رسیده که جشنواره بهاری را ارتقا داده و آن را وارد مرحله تازه‌تری کنیم و باید ملاک‌ها و معیارها در آن جدی‌تر دیده شوند.

وی با اشاره به وجود دو نوع المان در شهر، بیان کرد: این دو نوع شامل المان‌های خانه هنرمندان و المان‌های معاونت خدمات شهری است که دسته دوم تأکید بر استفاده از گل و گیاه دارد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شهری، تشریح کرد: ۶۹۱ اثر در بخش طراحی منظر شهری، ۳۷۰ اثر در بخش نقاشی دیواری، ۳۳۲ اثر در بخش هنرهای نمایشی و ۶۲ اثر در بخش هنرهای چندرسانه‌ای دریافت شده است.

مصحفی ادامه داد: با داوری بر روی آثار دریافت‌ شده، ۳۰ اثر در بخش دیوارنگاری، ۲۵ اثر در بخش یادمان‌های موقت شهری، ۴ اثر در بخش هنرهای چندرسانه‌ای و ۱۵ اثر در بخش طراحی منظر و آذین‌بندی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه از چهار نقاش بین‌المللی از کشورهای اردن، روسیه و کره جنوبی نیز دعوت شده، اظهار کرد: این نقاشان در یک نقطه از شهر چهار طراحی را ترسیم می‌کنند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به‌هفته پژوهش، افزود: تلاش می‌کنیم با توجه به‌سابقه مشهد در هنر شهری، زمینه هنری آن به‌عنوان کانون هنر شهری به‌شهروندان سایر شهرها نیز معرفی شده و به‌رسمیت شناخته شود.

مصحفی یادآور شد: در روزهای پایانی سال و روزهای ابتدای سال نو، فرهنگسراها برنامه‌هایی را با حال و هوای عید و بهار و اعیاد مذهبی نظیر جشنواره‌های هفت سین، سفیران بهار، آموزش سفره‌آرایی و شیرینی آماده کرده‌اند.

برنامه‌های ورزشی شهرداری به‌مناسبت سال نو

در ادامه معاون سلامت و تربیت بدنی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: یکی از بحث‌های وارد شده در ایام عید، تربیت بدنی است که از روز 6 فروردین در 13 منطقه برنامه‌هایی در  نظر گرفته‌ایم.

حسن نوری با اشاره به اینکه در کنار آن نیز برای ایجاد نشاط در راستای سیاست‌های شهرداری نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده، افزود: مسابقاتی به‌عنوان بازی‌های غول آسا در میدان شهدا ترتیب داده شده و در ساعت ۲۱ هر شب در همه بوستان‌های سطح شهر نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

برگزاری رویدادهای اجتماعی در مناطق 13 گانه مشهد

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در مجموعه اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی با هدف ایجاد فضاهای تعاملی، مشارکت‌جویانه و فضاهای گرم اجتماعی برنامه‌های متنوعی با همکاری مناطق 13گانه داریم.

رضا دانایی‌سیج تشریح کرد: اولین برنامه در منطقه 9 شب‌های مشهد با رویکرد بهارانه در بلوار هفت تیر است که شامل مجموعه‌ای از رویدادهای اجتماعی و نشاط‌افزا بوده و بحث تعاملات اجتماعی گرم را مد نظر دارد.

وی با بیان اینکه برنامه بعدی پاتوق تجربه است، افزود: در شهریور ماه تجربه خوبی در پارک کوهسنگی داشتیم که با همکاری گروه‌های هنری برگزار شد و در این رویداد هنرمندان در فضای تعاملی با مردم آثاری را خلق کرده و گروهی که در کنار هنرمند است می‌تواند اثر را به‌نفع مجموعه خیریه یا خود خریداری کند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برنامه پویش رنگ‌ها را یکی دیگر از برنامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این برنامه در قالب خانه بهار بوده که با دعوت از طریق فراخوانی که از گروه‌های مختلف مناطق شهری شده، صورت گرفته است.

دانایی‌سیج بیان کرد: بالغ بر 250 گروه اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین کار آنان برای نقاشی‌ها آغاز می‌شود، جمع‌آوری متکدیان با همکاری بهزیستی و اسکان بیماران نیز از دیگر برنامه‌های مد نظر است.

وی اضافه کرد: جشنواره سفره هفت سین و سمنوپزان در پارک ریحانه با حضور بانوان هنرمند و خانه‌دار نیز در روز پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد یادآور شد: پویش خانه بهار از ابتدای بهمن آغاز شده که گروه‌ها در 16 محله شهر در مجاورت حرم با نظرخواهی و مشارکت اجتماعی مردم برای رفع نیازهای مردم اقدام می‌کنند، نوروز سال گذشته این تجربه را در یکی از محلات قاسم‌آباد و شهرک شهربانی داشتیم.

دانایی‌سیج راه‌اندازی قرائت‌خانه و ایجاد فضایی برای مطالعه را یکی دیگر از برنامه‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: در بازارهای بزرگ سعی داریم رویدادهای بزرگ را با شادباش در دو شب انتهایی سال برگزار کنیم.

افزایش پایگاه‌های اطلاعات سفر و راهنمای زائر

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: ایستگاه‌های استقبال از زائر تجهیز شده، با درخواست حوزه فرهنگی و هنری المان‌هایی در آن‌ها قرار می‌گیرد و مراسم آیینی نیز خواهیم داشت، در زیباسازی بصری هم تغییراتی ایجاد شده است.

نرگس شالچیان یادآور شد: پایگاه‌های اطلاعات سفر و راهنمای زائر به ‌تعداد 27 مورد افزایش می‌یابد، همچنین پایگاه تخصصی زائرین در پایانه مسافربری افتتاح می‌شود.

وی افزود: توانمندسازی نیروی انسانی با برگزاری دوره‌های آموزشی، طرح شهروندان مهمان‌نواز حریم رضوی، تنوع در تولید محصولات مکتوب و رسانه‌ای، رونمایی از سوغات مشهد و ارائه بسته‌های تخفیف‌دار در مراکز اطلاعات سفر و راهنمای زائر در راستای خدمات میزبانی از اقدامات صورت گرفته است.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه در حوزه اسکان زائران رسالت اصلی با شهرداری نیست، گفت: در این خصوص سال قبل با 30 درصد کاهش مواجه بودیم که امسال میزان آن کاهش بیشتری یافته و در قبال آن همکاری و هماهنگی با مراکز اسکان ارزان‌قیمت برای سامان‌دهی بهتر صورت می‌گیرد.

شالچیان تأکید کرد: آماده‌سازی مراکز اسکان موقت برای ۲۴ هزار زائر صورت گرفته و برای اسکان اضطراری 4 هزار نفر پیش‌بینی شده و 17 هزار ظرفیت اسکان موقت آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال دومین جشنواره غذا با نام خیابان غذا برگزار می‌شود، بیان کرد: توسعه کمی و کیفی خانه‌های داروغه و توکلی در منطقه ثامن، پلاک‌کوبی خانه‌های تاریخی، جشنواره گردشگری شهر کلات در کوهسنگی، راه‌اندازی پایانه موقت تورگردانی در میدان شهدا، اتوبوس شهر فرنگ در مشهد، تورهای توس‌گردانی و آخر هفته‌های زیارت سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.