به بازاری می‌روم که بارها وعده گلستان شدن آن را شنیده‌ایم. بازاری که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن می‌تواند به مکانی به عنوان بازار، پاتوق شود، اما متأسفانه دیرگاهی است که این تصور در گلستان رخ نداد، چرا که با بی مهری فراوانی مواجه شده است.

بازارگلستان، گلستان نشد

ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه صبح یک روز زمستانی اما آفتابی است. به بازار گلستان می‌روم. فضای سکوت و بدون تردد و بسته بودن اکثر مغازه‌ها خبر از بی اعتنایی به این بازار را می‌دهد. بازاری که یک طرف خیابان دانشگاه و آن طرف دیگرش به خیابان اسدالهی راه دارد. محل عبور و مروردانشجویان، جوانان وعابران زیادی است.

  اندکی ذوق، حضورمداوم

جایی که تجربه نشان می‌دهد که با اندکی ذوق وسلیقه، قابلیت تبدیل شدن به یک محیط کاملاً دائمی برای اتفاقات خوب فرهنگی وهنری است واین در حالی است که تجربه مسقف کردن این بازار با چترهای رنگی را همه به خاطر داریم که درآن زمان تعداد زیادی از مردم شهرمان برای دیدن و عکس گرفتن به این بازارمی‌آمدند و حال و هوای این بازار از رونق خوبی برخوردار شده بود.

بازارگلستان با ۵۶ غرفه که با اهداف مختلفی ایجاد شد تا محیطی فرهنگی باشد و سبب افزایش فروش کتاب شود، اما این اهداف محقق نشد.

  مکانی که مهجور مانده

 به کافه کتاب می‌روم که خوشبختانه بازاست. داخل که می‌شوم. کارکنان آن مشغول تدارک کارهای روزانه‌اند.

عبدالرضا ادیب، فروشنده بخش کتاب، می‌گوید: متأسفانه باوجود بضاعت‌های فراوان، این بازارهنوز مهجورمانده است ودرجهت برگزاری اتفاقات خوب فرهنگی اقدامی نشده است.

حالا پیرمردی که درحال قدم زدن دربازاراست، توجه‌ام را جلب می‌کند، به سراغش که می‌روم، توضیح می‌دهد: راننده یکی از آژانس‌های اطراف هستم و گاهی اوقات برای قدم زدن به این بازار می آیم.

هادی نهاوندی خاطر نشان می‌سازد: این مکان دارای فضای آرامش خاصی است، اما نمی‌دانم چرا از این فضا بخوبی استفاده نمی‌شود.

کمی آن طرف‌تر خانه تمرین زبان را می‌بینم، وارد می‌شوم. مکانی که از بدو ورود تا خروج باید همه به زبان انگلیسی صحبت کنند.

  گذر فرهنگی که نیاز به توجه دارد

مصطفی سیمایی، کارشناس مدیریت جهانگردی هم می‌گوید: بازار گلستان توانایی تبدیل شدن به یک گذر فرهنگی رادارد؛ اما باید محتوای فرهنگی آن در این مکان فراهم شود.

وی با اشاره به این نکته که طرح تحولات نوسازی و بهسازی در حد شنیده‌ها باقی است، تأکید می‌کند: به هرحال این مکان دارای بضاعت بالایی است امیدوارم با درایت مسئولان مربوط این مهم تحقق یابد.

وی اظهار می‌دارد: ماهیت کارفرهنگی درآمد زایی نیست و مسئولان می‌دانند و باید به این مهم توجه داشته باشند. به هرحال اجاره بها در این مکان مناسب است و می‌توان اتفاق‌های خوبی را برای فرهنگ و هنر این شهر به وجود آورد. یکی از دوستداران کتاب هم به قدس می‌گوید: سال گذشته آقای تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد از بازار کتاب گلستان بازدید کردند و قول دادند که این مکان را سروسامان می‌دهند، اما از آن تاریخ تا الان هیچ اتفاقی نیفتاده است. زمان زاده تصریح می‌کند: اگر این بازار در کشور دیگری بود، قطعاً به مکانی پر رفت و آمد تبدیل می‌شد. وی اضافه می‌کند: نمی‌دانم چرا مسئولان شهرداری فکر اساسی به حال این بازار فرهنگی نمی‌کنند.

 این سخنان در حالی است که مرداد ماه گذشته معاون فرهنگی شهرداری درباره وضعیت بازارکتاب گلستان مشهد در پاسخ به خبرنگار ما عنوان کرد:طی فراخوانی این مکان به دست سرمایه‌گذار سپرده می‌شود. هادی بختیاری گفته بود: این سرمایه گذاری در بحث موضوع فرهنگی و کتاب و سایر خدمات و محصولات فرهنگی مرتبط با آن شروع به کار خواهد کرد. وی در ادامه با اعلام این نکته که بازار «شهرما» که در جنب بازار کتاب گلستان قرار دارد، نیز اگر سرمایه گذار، نیاز به توسعه آن را داشت، این مکان را هم می‌توان واگذار کرد.

  «گذر فرهنگی گلستان»

این سخنان بختیاری در حالی مطرح شد که چندی پیش نعمتی خیرآبادی رئیس اداره سرمایه گذاری‌های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفته بود: بازار کتاب گلستان، «گذر فرهنگی گلستان» می‌شود.

  سخن آخر

متأسفانه باوجود تلاش خبرنگار ما برای پاسخ مدیران شهرداری مشهد در خصوص زمان اتفاق خوب گذر فرهنگی در بازار گلستان، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. در این راستا برای پرهیز از قضاوت یک طرفه به احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، دکتر بختیاری معاون فرهنگی شهردار مشهد، سخنگوی سازمان میادین، روابط عمومی فرهنگی شهرداری بارها تماس گرفته شد، اما موفق به دریافت پاسخ در این خصوص نشدیم.

امیداست در زمستان، با همت شهردار مشهد، بهارگلستان را شاهد باشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.