پایگاه اینترنتی پرنسا لاتینا در مطلبی به تلاش آمریکا برای ایجاد شکاف در دولت عراق و واکنش بغداد در این خصوص پرداخت.

پرنسا لاتینا: عراق آمریکا را از تصمیم‌گیری درباره مسائل ملی‌اش کنار گذاشته است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پایگاه اینترنتی پرنسا لاتینا در مطلبی نوشت: فالح فیاض، مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد سرنوشت بسیج مردمی عراق یا الحشد الشعبی بر اساس منافع ملی عراق رقم خواهد خورد و هیچ گاه آمریکا در این زمینه دخالت داده نخواهد شد. وی افزود: «آمریکایی‌ها نمی‌توانند درباره الحشد الشعبی اظهارنظر کنند و این مسئله یک مسئله کاملا عراقی است.»

بنابر این مطلب، فشارهایی که آمریکا بر عراق وارد می‌آورد تا نیروهای الحشد الشعبی را منحل کند باعث شده است شکاف‌هایی در درون دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، به وجود آید.

الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت تا با تروریست‌های داعش مبارزه کند. نیروهای الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۶ و بر اساس مصوبه پارلمان عراق به یکی از نیروهای مسلح عراق تبدیل شد و تحت امر حیدر العبادی، نخست وزیر وقت، قرار گرفت.

شماری از اعضای الحشد الشعبی بخشی از نیروهای مخالف صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، بودند و در جریان جنگ ایران و عراق (در فاصله سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸) در کنار نیروهای ایرانی با نیروهای صدام حسین جنگیدند. شکل گیری الحشد الشعبی در پاسخ به درخواست آیت الله علی سیستانی، بالاترین مرجع تقلید شیعه، برای مقابله با داعش صورت گرفت. در آن زمان، داعش بخش‌های زیادی از شمال و غرب عراق را در کنترل خود داشت و به چند کیلومتری شهر بغداد رسیده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.