رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار توافق کردند که امسال از سود قانونی‌شان تخفیف‌هایی دهند.

توافق اعضای اتحادیه آجیل برای ارائه تخفیفاتی به مردم
در گفتگو با قدس آنلاین، علیرضا ارزانی ممقانی در رابطه با بازار آجیل و خشکبار در شب عید اظهار کرد: وضعیت ما نسبت به شب‌های عید سال گذشته تغییر کرده، زیرا توان عمومی مردم برای خرید کم شده و مراجعه کمتری برای خرید دارند، علاوه بر اینکه خریدها کم شده میزان خریدها  از لحاظ وزنی نیز کمتر شده و اگر سال گذشته ما خرید بالایی را داشتیم مثلا خانواده‌ای ۵ کیلو آجیل می‌خرید امسال خرید خود را به ۲.۵ کیلو رسانده است.  
 وی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها ما امسال کاهش فروش از لحاظ وزنی را داریم و واقعا برای مردم خرید آجیل و خشکبار سنگین شده است با اینکه یک سنت دیرینه ایرانی است و مردم ایران به بحث آیین‌ها و حفظ آبرو بسیار اهمیت می‌دهند و اگر مردم برای مصرف خودشان آجیل و خشکبار تهیه نمی‌کنند، دوست دارند در سر سفره نوروز باشد و با آجیل و خشکبار از مهمان خود پذیرایی کنند.  
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد عنوان کرد: همه این جوانب باعث شده ما جلسات متعددی داشته باشیم و  اعضای آجیل و خشکبار به این نقطه رسیدند و توافق کردند که امسال از سود قانونی‌شان تخفیف‌هایی دهند تا بتوانند سفره مردم را با آجیل پر کنند و کمک کنند به مردم تا در سر سفره خود آجیل را داشته باشند.  
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ شاهد نوسانات قیمت آجیل و خشکبار بودیم، اظهار کرد: آجیل و خشکبار به  دلیل اینکه محصول صادراتی ایران است و در بعضی اقلام مثل آفتاب‌گردان یا بادام زمینی و سایر اقلامی که وارداتی است، ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، وقتی قیمت ارز در ایران بالا می‌رود، آجیل و خشکبار هم قیمتش افزایش می‌یابد؛ اوج قیمت آجیل و خشکبار زمانی بود که نرخ دلار به ۱۸ هزار تومان رسیده بود و بعدا با کاهش نرخ دلار و رسیدن آن به حدود ده هزار تومان، قیمت آجیل و خشکبار نیز پایین‌ آمد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد تصریح کرد: با افزایش نرخ دلار در دو سه هفته گذشته، تقریبا در تمامی محصولات آجیل و خشکبار حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم؛ یعنی دقیقا اگر معادله را نگاه کنیم، قیمت آجیل و خشکبار به نرخ ارز وابستگی دارد و هر چه قدر در نرخ ارزها نوسان داشته باشیم در قیمت آجیل و خشکبار هم نوسان داریم.  
وی بیان کرد: برای مثال عرضه پسته در بازار جهانی ۱۰ و ۱۱ دلار تا ۱۴ دلار است و میانگین عرضه پسته در بازار دنیا ۱۲ دلار است و برای هر چهار کشور عمده تولید کننده پسته که شامل ایران، ترکیه، سوریه، آمریکا است، این رقم ثابت است، بنابراین قیمت پسته براساس ۱۲ دلار است حال این رقم در کشور ما چه عددی می‌شود نشان دهنده قیمت پسته در بازار داخلی است.  
ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه کمبود خاصی را در محصولات نداریم، گفت: محصول به اندازه کافی است ولی نسبت به گذشته میزان کمتری دارد، چون امسال با کاهش قدرت خرید مردم مواجه هستیم در نتیجه باعث شده موازنه و مبادله‌اش مساوی در بیاید و کمبود را در بازار احساس نکنیم.   
وی عنوان کرد: دولت برای تخمه آفتاب گردان سال‌هاست واردات انجام می‌دهد و وارداتش هم اشتباه بود، این واردات با عوارض گمرکی ۴ درصد بوده ولی ناگهان دولت در اوایل سال عوارض واردات تخمه آفتاب گردان را ۵۵ درصد اعلام می‌کند و این باعث شد افزایش قیمت را در تخمه آفتاب گردان داشته باشیم.  
وی عنوان کرد: افزایش قیمت‌ها گاهی ناشی از عدم مدیریت و به نوعی عدم ثبات در بازار ارز و همچنین تصمیمات دولتی است، متاسفانه دولت با تصمیمات آنی  در وضعیت گمرک و واردات باعث می‌شود بازار به کلی متشنج شود.  
ارزانی ممقانی اظهار کرد: برای کشوری که آجیل و خشکبارش درصدر جدول صادرات غیرنفتی است و در دنیا با آجیل و خشکبار شناخته می‌شود و بیشترین محصول آجیل و خشکبار دنیا در ایران تولید می‌شود، نباید چنین وضعیتی داشته باشیم، ولی متاسفانه این شرایط وجود دارد و بیشتر ناشی از تصمیمات و قوانین بی‌وقت دولت است که متاسفانه بازار را به هم می‌ریزد.
وی افزود: من معتقدم اگر ما می‌خواهیم بازار پررونق و خوبی داشته باشیم، باید ثبات در بازار ایجاد کنیم، کاهش نرخ ارز و تغییر در وضعیت گمرکات باعث می‌شود که تغییراتی را در قیمت بازار آجیل و خشکبار داشته باشیم.  
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به اینکه وضعیت صادرات خوبی را امسال نداشتیم، گفت: آن تعهد ارزی را دولت نداشت و به نظر من اقتصاد دستوری نمی‌شود و تمام اقتصاددانان دنیا به این رسیدند و خود دولت و مسئولین هم همیشه این موضوع را می‌گویند ولی متاسفانه به اجرا در نمی‌آید و این دستوری بودن اقتصاد باعث شده صادرکننده‌ها از این قوانین دست و پاگیر بترسند و توقف در صادرات داشته باشیم.  

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.