مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: از مجموع ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی و ممنوعه است.

آب، از تمدن سازی تا تمدن سوزی/وضعیت بحرانی ۳۴ دشت خراسان‌رضوی
به گزارش قدس آنلاین،   تورج همتی مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی عصر دوشنبه در همایش تخصصی مدیریت منابع آب و نقش آموزش عالی در آن که با مشارکت بخش‌های دولتی، دانشگاهی، صنعت، کشاورزی در سالن همایش‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: ۳۴ دشت ممنوعه و بحرانی از ۳۷ دشت خراسان رضوی وجود دارد.

وی تصریح کرد: هیدروگراف ده ساله این دشت‌ها برحسب سطح آب و میزان بارش، سیر نزولی داشته و فرونشست دشت‌ها به عنوان یکی از تبعات ناشی از مدیریت ناصحیح سفره‌های آب زیرزمینی، خود مهاجرت‌های اکولوژیک به عنوان تهدیدی جدی را بدنبال داشته است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: چالش منابع آبی و مدیریت آب، خراسان رضوی را نیز دربرگرفته و اکنون با رشد شدید تقاضا که خود متأثر از رشد جمعیت و توسعه بخش کشاورزی است از یک سو و کاهش سطح منابع از سوی دیگر روبرو هستیم.

همتی افزود: بحران آب می‌تواند زمینه ساز بحران‌های دیگر باشد و به عبارتی آب که خود تمدن‌ساز است با آلوده شدن به معضلات زیست محیطی به عنصری تمدن‌سوز مبدل شده است.

وی تصریح کرد: نقش آب در فرایند توسعه پایدار بسیار مهم، اساسی و تعیین کننده است و این در حالی است که مدت‌هاست علائم حیاتی را در منابع آبی نداریم. توسعه به معنای استفاده بهینه از منابع و تغییر به سمت الگوهای مطلوب و اصولی و به عنوان فرایندی جامع و چندوجهی مطرح است و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، نهادی و قضایی آن توجه شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی توسعه پایدار را حرکت به سمت تولید و استفاده بهینه از منابع دانست و گفت: گرچه صنعتی شدن یک کشور ضرورت است، اما افزایش سهم مصرف آب باید در بستری از اصول و ضوابط صورت پذیرد و پیاده‌سازی استراتژی‌های سازگاری با کم آبی و مدیریت یکپارچه منابع آب حوزه‌های آب‌ریز باید در دستور کار قرار گیرد.

همتی افزود: لازم است آموزش‌ها به سمت تغییر رفتار هدایت شود و پیش نیاز آن آموزش‌های کارشناسی و دانش بنیانی است که فارغ التحصیلان از آن بهره‌مند هستند و توانایی تولید دانش‌های نوین و ارائه نظریه‌های موثر برای حکمرانی آب و کمک به بهبود مدیریت منابع آبی را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی شان دارند.

وی بر فعال شدن کارآفرینان در حوزه آب تاکید و اظهارداشت: تمامی اکوسیستم‌ها باید تحت مراقبت قرار گیرند و این موضوع با رفتار اصولی کاربری‌ها رابطه‌ای تنگاتنگ دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی استفاده از ظرفیت بی‌نظیر فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را بسیار مفید دانست و گفت: آموزش عالی پیشانی دانش هر جامعه است و اندیشمندان و فارغ التحصیلان مراکز دانش محور نقشی بی‌بدیل در افزایش سواد زیست محیطی جامعه و فهم اکولوژیک آن خواهند داشت.

همتی در این زمینه به راهکارهایی همچون استفاده از تکنولوژی‌های نوین تصفیه و حصول استانداردهای مصوب، استفاده از پساب تصفیه شده در برخی فرایندهای تولید و یا در فضای سبز و نیز روش‌های نوین برای افزایش بهره‌وری اقتصادی آب اشاره و افزود: به سطوح آبگیر باران برای مدیریت نزولات آسمانی باید بیشتر توجه شود و از مشارکت عمومی درطرح‌های توسعه منابع آب نباید غافل شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.