رئیس جمهوری عراق تأکید کرد روابط ما با ایران، روابط مهمی است، من در تمام کشورهایی که رفته‌ام، گفته‌ام که مصلحت و منافع عراق در این است که روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد.

 اظهارات مهم "برهم صالح" درباره روابط عراق و ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق، در گفت‌وگوی مشروح و مفصل با اصحاب رسانه در عراق پاسخ به سئوال خبرنگار عراقی که پرسیده بود آیا گفت‌وگوی عربستان و ایران یک نیاز است یا اینکه مصلحت و منفعت عراق در این است که این گفت‌وگو باید انجام شود، آیا عراق قادر است این نقش را ایفا کند؟ اظهار داشت : البته سفر رئیس جمهور روحانی به بغداد، سفر مهمی خواهد بود، من به تهران سفر کردم که طی آن گفت‌وگوهای عمیقی با رهبران ایران انجام دادم و به بسیاری از این پرونده‌ها پرداخته شد، روابط ما با ایران، روابط مهمی است، من در تمام کشورهایی که رفته‌ام، گفته‌ام که مصلحت و منافع عراق در این است که روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد، و من در این که این عبارت را تکرار کنم، تعمد دارم، چرا که مصلحت و  منفعت ما عراقی‌ها در این است که این روابط را ادامه داده و آن را اساسی از سامانه منطقه‌ای خود قرار دهیم.

 ما بهای سنگینی برای تنش‌ها در گذشته پرداختیم، روابط باید مبتنی بر احترام به حاکمیت و بر اساس منافع مشترکی باشد که ما و ایران را با داشتن مرزهایی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر به هم وصل می‌کند، پیوندهای تاریخی، فرهنگی و احتماعی که میان دو ملت همسایه کم هم نیست، آنها را به هم وصل کرده است، در شرایط مبارزه بر ضد رژیم سابق(صدام معدوم)، ایران، به حمایت از معارضان عراقی پرداخت و آنها را در آغوش خود قرار داد و آوارگان عراقی جنگ اخیر علیه داعش را هم در پناه و آغوش خود قرار داد.

 ایران نقش مهمی در حمایت از نیروهای عراقی در مقاومت و مبارزه با داعش ایفا کرد، من درباره این مسئله به تفصیل صحبت می‌کنم، باید به جهان و خودمان اهمیت این روابط(با ایران) را یادآور شویم، در دیدار با رئیس جمهور روحانی نیز درباره توافق ۱۹۷۵ و نیز درباره ضرورت اینکه تفاهماتی درباره چارچوب‌های مختلفی وجود داشته باشد که روابط ایران و عراق را به هم پیوند می‌دهد، صحبت کردیم، شکی نیست که هر دولتی میراثی از دولت‌های گذشته دارد، توافقنامه ۱۹۷۵(الجزایر) هم از جمله این میراث‌هایی است که به ارث برده‌ ایم و تعهدات متقابلی میان دو طرف وجود دارد، من می‌دانم که در حال حاضر دیدارهای کاری میان طرف عراقی و طرف ایرانی درباره این موضوع وجود دارد و مذاکرات و تدابیر به پایان نرسیده است.

ما منتظر سفر(دکتر روحانی) هستیم و ان شاء‌الله منجر به توافقات و تفاهماتی می‌شود که سبب پیشبرد و حرکت رو به جلو روابط عراق و ایران می‌شود، اینکه چگونه و به چه ترتیب، در این سفر مشخص خواهد شد. گفت‌وگو بر اساس منطقه بسیار مهم است، روابط ما با ایران بر اساس روابط ما با عمق عربی و به زیان روابط ما با کشورهای عربی خلیج(فارس) و نیز به زیان روابط ما با کشورهای دیگر نبوده است بلکه برای تمام طرف‌ها مفید است، همچنین به نفع ملت ما است که منطبق بر منافع ما است، ولی تصور می‌کنم که طرف‌های دیگری شروع به واقع‌بینی کرده‌اند.

 به یاد دارم در دیدار با یک رهبر برجسته عربی، وی از روابط عراق و ایران حرف زد، من بر  او پیشی گرفتم و به او گفتم که روابط ما با ایران به این دلیل و آن دلیل مهم است، این تاریخ و جغرافیای ما است، جناب رئیس جمهور به من گفت که ما می‌خواهیم روابط شما خوب باشد که چه بسا برای گشایش در منطقه به ما کمک کنید، سئوال این است که آیا این روابط بر اساس منافع ما به عنوان یک کشور و وطن یا از منظر دیگری است؟ من اعلام می‌کنم که عراق می‌تواند پلی برای روابط بهتر میان کشورهای منطقه باشد و این به نفع ما و نیز نفع منطقه خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.