حریف ازبک امروز در حالی به مصاف پرسپولیس می رود که هدایت این تیم برعهده چهره ای نام آشنا و سرشناس از فوتبال گرجستان است.

این"شوتا"از اون شوتا نیست!

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، شوتا آرولادزه ملی پوش سابق گرجستان با کارنامه ای درخشان در دوران بازیگری هدایت پاختاکور را برعهده دارد و امروز در تقابل با افکار برانکو ایوانکوویچ شاهد شطرنجی دیدنی از سوی او با پروفسور خواهیم بود.


 شوتا بیشتر شهرت خود را نه در مربیگری بلکه در دوران بازی کردن برای باشگاه های سرشناس اروپا از جمله دیناموتفلیس، ترابزون اسپور، آژاکس آمستردادم، گلاسکو رنجرز، AZ آلکمار و لوانته اسپانیا به دست آورد که مابین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۸ فوتبالدوستان اروپایی با هنرنمایی های او کاملا آشنا بودند.


او به عنوان مهاجمی تکنیکی با قد ۱.۸۲ در تمام این سال ها آمار ویرانگری از خود در گلزنی به جا گذاشت به خصوص در فوتبال ترکیه، هلند، اسکاتلند و ... تا از او به عنوان قاتل نام برده شود. ثبت ۲۵۸ گل در ۴۲۶ بازی باشگاهی در اروپا شوتا آرولادزه گرجستانی را در زمره رکوردداران قاره سبز در دهه ۹۰ قرار داد ضمن این که او در سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷ با پیراهن تیم ملی نیز در ۶۱ بازی ۲۶ بار موفق به گلزنی شد.


شوتا در دوران مربیگری کار خود را دستیاری در آلکمار آغاز و از سال ۲۰۱۰ رسما به جرگه سرمربیان پیوست. هدایت کایسری اسپور، قاسم پاشا و ترابزون اسپور همان باشگاهی که در آن به عنوان یکی از اسطوره های خارجی مطرح شد به تجربیات لازم رسید و از سال ۲۰۱۷ نیز هدایت پاختاکور را برعهده گرفت.


مرد مشهور گرجستانی در تمام سال های مربیگری با تاکید روی افکار تهاجمی مدعی شده تحت هر شرایطی دوست دارد فوتبالی تماشاگرپسند با گل های فراوان را ببیند تا این که بخواهد به بازی تدافعی و کم گل دل ببندد.

طی چهار سال حضور در آژاکس طی سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ در ۹۶ بازی ۵۵ بار برای این تیم گلزنی کرد.

این مسیر منتهی به ورزشگاه خانگی آژاکس در آمستردام است که طرفداران این تیم هلندی با توجه به علاقه وافر به ستاره گرجستانی کاریکاتور او را روی دیوارها نقاشی کرده اند.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ بعد از جدایی از آژاکس راه اسکاتلند را در پیش گرفت و به گلزن اول گلاسکو تبدیل شد و با ثبت ۴۴ گل در ۹۵ بازی نقش به سزایی در قهرمانی های این تیم داشت تا این گونه جشن ها را تجربه کند.

لوانته اسپانیا آخرین ایستگاه دوران فوتبال حرفه ای این چهره معروف گرجستانی بود که تنها در آن سال شوتا چهار بار در لالیگا به میدان رفت و خداحافظی کرد.

با پیراهن ملی گرجستان، آرولادزه در ۶۱ بازی موفق به ثبت ۲۶ گل ملی شد اما هیچ گاه نتوانست در تورنمنتی معتبر به میدان برود.

ورود به عرصه مربیگری برای شوتا خیلی زود فراهم شد تا جایی که او برای کسب تجربه در باشگاه آلکمار دستیار لوئیز ون خال مشهور نیز شد.

در سال ۲۰۱۷ بعد از دوران نه چندان موفق مربیگری در ترکیه و باشگاهی که در آن به محبوبیت خاصی رسید، یعنی ترابزون اسپور به تاشکند کوچ کرد و هدایت پاختاکور را در دست گرفت.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.