برخی افراد که برای ایجاد نوسان قیمتی در بازار چای مشهد نقشه‌ای سود جویانه کشیده بودند وقتی با برخورد قاطع مقام قضایی در دادسرای انقلاب مشهد رو به رو شدند  نقشه شان نقش برآب شد و در ادامه یک انبار دپوی چای هم پلمب شد.

نقشه ایجاد تلاطم در بازار چای، در نطفه خفه شد

عقیل رحمانی/ برخی افراد که برای ایجاد نوسان قیمتی در بازار چای مشهد نقشه‌ای سود جویانه کشیده بودند وقتی با برخورد قاطع مقام قضایی در دادسرای انقلاب مشهد رو به رو شدند 
نقشه شان نقش برآب شد و در ادامه یک انبار دپوی چای هم پلمب شد. کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح برخورد با اقدامات پشت پرده سودجویانی که قصد داشتند با ایجاد فضای غیر واقعی کمبود چای در بازار، جیب خود را پُر کنند، به قدس گفت: با توجه به وظیفه قانونی که برعهده ما نهاده شده می‌بایست بر همین اساس نوسانات قیمتی که به صورت غیر مجاز برخی کالاهای اساسی را در بر می‌گیرد به صورت دقیق رصد کنیم تا جلوی افزایش قیمت بی حساب و کتاب و سود جویی‌های احتمالی گرفته شود.
مهدی مقدسی تصریح کرد: از همین روی حدود یک هفته پیش اخباری به دست ما رسید که برخی افراد به صورت غیرقانونی و سرخود اقدام به انتشار اخباری در فضای مجازی و کانال‌های خصوصی فروشندگان چای کرده‌اند و در پی آن هم مدعی شده بودند که قیمت چای با توجه به برداشته شدن ارز یارانه‌ای و... از دو یا سه هفته دیگر، افرایش قیمت دو یا سه برابری خواهد داشت!
چندی پیش هم با نمونه مشابهی از اخبار و اطلاع رسانی‌های 
غیر منطقی که سبب ایجاد موج منفی در بازار می‌شد رو به رو شدیم که در پی آن فردی در حوزه لوازم خانگی اظهار نظری کرد و سبب ایجاد مشکلاتی در بازار مذکور شد، البته پس از آن فرد یاد شده اعلام کرد که منظورش چیز دیگر بوده، اما با توجه به اطلاعات به دست آمده این موضوع در دادسرای انقلاب مشهد مطرح و اقدامات قضایی در این زمینه در حال پیگیری می‌باشد.

  انتشار خبر کذب برای پُرکردن جیب!
کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت افزود: اما چای جزو آن دسته از کالاهایی است که دولت به آن ارز 4200 تومانی تخصیص داده و بر همین اساس هم مبنای قیمت گذاری آن مشخص و در بازار در حال توزیع بود تا اینکه خبر غیرواقعی برداشته شدن ارز دولتی از چای و خارج شدن آن از فهرست کالاهای اساسی، توسط برخی سودجویان منتشر شد.
در این میان، این اطلاعات غیر واقعی و کذب به دست برخی 
عمده فروشان محدود بازار چای رسید. 
از همین رو این افراد دست به سود جویی زدند و یا موجودی شان را از دسترس خارج کرده تا به خیال خود دستگاه‌های نظارتی امکان شناسایی انبارهای مخفی آن‌ها را نداشته باشند و یا شروع به 
گران فروشی کردند. 

  شناسایی سودجویان
وی بیان داشت: با توجه به اطلاعات اولیه ماجرا بود که از کارشناسان معاونت بازرسی خواسته شد تا به صورت میدانی و نامحسوس ماجرا را رصد کنند. این اقدام هم صورت گرفت و انعکاس اقدامات صورت گرفته به معاونت بازرسی سازمان صمت مشخص کرد که تعدادی از افراد متخلف در بلوار مصلی در حال برنامه ریزی برای جمع آوری چای و عدم عرضه و برخی هم گران فروشی علنی تا دو برابر قیمت منطقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 
در ادامه کارشناسان ما برای برخورد قانونی با متخلفان وارد عمل شدند تا ابتدا انبار یکی از عمده فروشان چای را که در آن محل اقدام به ذخیره حدود هشت تن چای به قصد گران فروشی کرده بود مورد بازرسی قرار دهند، اما عامل این اقدام به محض اطلاع از ماجرا به سرعت در دفترش را بست و بدون توجه به خواسته کارشناسان از محل متواری شد.

  اقدام قضایی، سودجویان را همان ابتدای راه به آخر خط رساند
مهدی مقدسی در حالی که اقدام سریع مقام قضایی را سبب فروکش کردن ماجرا دانست، در این زمینه گفت: از همین رو و باتوجه به بخشنامه جدید صادره از سوی دستگاه قضایی در زمینه برخورد با اخلالگران اقتصادی، موضوع به سرعت به اطلاع جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد رسید و بر همین اساس هم قاضی «دشتی فدکی» دستور پلمب محل را صادر و از مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان خواست تا دستور مذکور به قید فوریت انجام شود. بر همین اساس بود که پس از تنظیم صورتجلسه، انبار پلمب و حدود هشت تن چای فله و بسته بندی دپو شده در محل توقیف شد. در ادامه هم پرونده گران فروشی برای فرد متخلف تنظیم و به دادسرای انقلاب مشهد ارسال شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در همان روز کارشناسان ما برای بررسی گزارش گران فروشی چای که آن هم در همان حوالی بود، به فروشگاه مذکور مراجعه و ضمن برخورد قانونی با عامل گران فروشی چای، برای وی هم پرونده‌ای به ارزش 160 میلیون ریال تنظیم شد. در کنار این اقدام به سرعت با برخی از وارد کنندگان اصلی چای و نماینده کمیسیون چای کشور جلسه‌ای برگزار و از آن‌ها خواسته شد تا در این زمینه ما را همراهی کنند که خوشبختانه این اقدام هم صورت گرفت و نقشه سودجویی افراد مذکور به جایی نرسید. پس از انجام این سلسله اقدامات، اگر فردی هم اقدام به گران فروشی کرده بود، پس از مشاهده قاطعیت دستگاه قضایی به سرعت قیمت‌ها را اصلاح کرد. در مقابل هم برخورد قاطع دستگاه قضایی در مشهد با ماجرا سبب شد که نتایج بسیار خوبی در این حوزه و کل کشور در پی داشته باشد و سودجویان حساب کار دستشان بیاید.

  تنبیهی که برای متخلفان درد آور خواهد بود
مقدسی همچنین با اشاره‌ای به دستور نصب پرده سردَر واحد متخلف،گفت: در ادامه هم به دستور جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد قرار شد پس از طی شدن مراحل قضایی پرونده، در صورتی که دستور فک پلمب از محل صادر شد، بنری سردَر دفتر انبار محل دپوی هشت تن چای نصب و عنوان تخلف هم روی آن درج شود تا برای دیگر متخلفان درس عبرتی باشد.  وی همچنین از افرادی که چای را گران‌تر از قیمت واقعی خریداری کرده‌اند خواست تا با مراجعه به فروشنده درخواست استرداد اضافه وجه را بکنند و در صورت عدم تمکین فروشنده، به معاونت بازرسی سازمان صمت در خیابان پاسداران مراجعه و شکایت خود را 
مطرح کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.