با وجود عدم حمایت مسئولان، تئاتر مشهد در سال ۹۷ پیروز میدان بود و همچنان قطب دوم تئاتر در ایران است.

فراز ونشیب های تئاتر مشهد در سال۹۷ / از ضرورت کیفی سازی آثار تا درخشش در جشنواره فجر

به گزارش قدس آنلاین تئاتر مشهد در سال جاری فراز و نشیب بسیاری را گذراند، این موضوع را برخی از هنرمندان این هنر در این شهر در حالی عنوان می کنند که اما همه آنها نسبت به امکان حمایت مسئولان فرهنگ و ارشاد اشاره و نسبت به آن ابراز امیدواری و نسبت به درخشش دوباره هنرمندان تئاتر مشهد در جشنواره تئاتر فجر ابراز خرسندی می کنند، در ادامه این گزارش نظرات این هنرمندان آمده است.

* درخشش هنرمندان در جشنواره تئاتر فجر

یکی از هنرمندان تئاتر مشهد در حوزه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری فعال است در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: یکبار دیگر هنرمندان تئاتر مشهد در جشنواره تئاتر سال جاری درخشیدند که این موضوع می تواند نقطه عطفی برای فعالیت های هنرمندان این شهر باشد.

ضیاء چمنی نسبت به حضور دوباره رضا صابری هنرمند پیشکسوت تئاتر مشهد در جشنواره تئاتر ابراز خرسندی می کند و می افزاید: کسب جایزه پس از ۲۵ سال توسط این هنرمند پیشکسوت و دریافت جوائر متعدد توسط هنرمندان نمایش «دریاچه قو» در کنار سایر هنرمندان تئاتر مشهد در جشنواره تئاتر فجر امسال واقعا افتخار بزرگی است.

* ضرورت توجه به کیفی سازی آثار نمایشی

یکی از کارگردانان تئاتر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما به این نکته اشاره دارد که بازهم با وجود عدم حمایت مسئولان، تئاتر مشهد در سال جاری پیروز میدان بود و همچنان قطب دوم تئاتر در ایران است.

راضیه ایرانی یکی از ضعف های تئاتر مشهد در سال جاری را ضعف در کیفیت برخی آثار عنوان و بیان می کند: در سال آینده لازم است هنرمندان توجه بیشتری به محتوای کیفی تولیدات نمایشی خو کنند تا در کنار کمیت، تئاتر مشهد به کیفیت بیشتری نیز دست یابد.

او اضافه می کند: فروش بلیت، آشتی دوباره تماشاگران با تئاتر مشهد و جدول پر از اجراهای عومی نمایش ها در کنار درخشش هنرمندان تئاتر مشهد در سی و هفتمین جشنواره تئاتر از جمله موفقیت ها و نقاط قوت این هنر در این شهر است.

* ارتباط مستقیم میان اجراهای عمومی با آموزش و جذب مخاطب

یکی دیگر از کارگردانان تئاتر در مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه امسال در عرصه هنرهای نمایشی هم مشهد و هم سایر شهرستان های خراسان رضوی شرایط خوبی داشت، می گوید: اجراهای مستمر تئاتر، درخشش هنرمندان مشهد در جشنواره تئاتر فجر، اجرای جشنواره ها در مشهد، کاشمر، تربت حیدریه و سبزوار، حضور مستمر گروه های نمایشی در جشنواره ها و فعالیت خوب سالن های نمایشی خصوصی از جمله نقاط مثبت تئاتر خراسان رضوی در سال جاری است.

رضا حسینی نسبت به ارتباط مستقیم میان اجراهای عمومی با جذب مخاطب و آموزش تاکید دارد و اضافه می کند: در سال جاری حتی در حوزه پژوهش تئاتر نیز فعالیت های خوبی انجام شد و نتیجه آن حضور فعالیت پژوهشی در جشنواره تئاتر فجر و چاپ کتاب بود.

او بیان می کند: در حال حاضر تئاتر مشهد در حوزه زیرساخت ها مشکل دارد، به طوری که نه تنها از نظر کمی تعداد سالن ها پاسخگوی نیاز مخاطب نیست، بلکه آنها تجهیزات مناسبی نیز ندارند.

این کارگردان تئاتر یاداور می شود: بالغ بر ۱۰۰ سالن نمایش در مشهد وجود دارد که بدون استفاده برای تئاتر است.

حسینی به ضرورت توسعه زیرساخت های تئاتر در مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی تاکید و بیان می کند: مدیریت شهری قول هایی برای افزایش زیرساخت ها در حوزه تئاتر داده اند که امیدوارم تا سال آینده اجرایی شود.

* تشکیل پاتوق هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در مشهد

یکی از نویسندگان و کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان در مشهد در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص نقاط قوت تئاتر این شهر می گوید: حضور موفق هنرمندان بزرگسال مشهد در جشنواره تئاتر فجر، حضور پربار هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان این شهر در  جشنواره های یونیما، همدان و رضوی، افزایش اجراهای نمایش در سطح شهر هم برای بزرگسالان و هم کودک و نوجوان، تشکیل پاتوق هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و تشکیل انجمن این تئاتر با حمایت ارگان های مختلف به ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله نقاط قوت تئاتر مشهد در سال ۹۷ است.

رحیم زاده بیان کرد: با وجود این همه فعالیت هنوز سالن مشخصی برای تئاتر کودک و نوجوان در مشهد وجود ندارد تا خانواده ها بدانند برای تماشای اینگونه از نمایش ها باید به کجا مراجعه کنند.

* بهم خوردگی اقتصاد کشور

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اما در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از نقاط قوت و ضعف تئاتر مشهد در سال جاری چگونه است؟، علاوه بر اینکه اعتقاد دارد باید امسال را در دو بخش رئیس قبل و رئیس فعلی این انجمن ارزیابی کند، می گوید: امسال رشد تئاتر از نظر کمی در مشهد چشمگیر بوده است اما به دلایلی از نظر کمیت شرایط خوبی نداشته است.

آرش خیرآبادی یکی از دلایل عدم کیفی محوی نمایش ها را در سال جاری، بهم خوردگی اقتصاد کشور می داند و اضافه می کند: این موضوع سبب شده تا هنرمندان برای اینکه بتوانند درآمد داشته باشند به سوی تئاتر گیشه ای بروند و این امر ضربه مهلکی را به بدنه تئاتر مشهد وارد می کند.

او تئاتر را یک هنر اندیشمندانه توصیف می کند و می افزاید: هنرمندان نیز مانند دیگر اقشار جامعه باید اقتصاد زندگی خود را مورد توجه قرار دهند و از این رو برای ارتقای آن به سوی تئاتر بازاری می روند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی فقدان سخت افزاری در تئاتر مشهد را دلیل دوم عدم کیفی سازی نمایش ها در این شهر عنوان می کند و با تاکید بر اینکه ما در مشهد نمایش های بسیار خوبی نیز داریم که از نظر محتوا توانسته اند شرایط خوبی داشته باشند و تماشاگران را به تماش اثر خود جذب کنند، متذکر می شود: همان طور که حوزه نرم افزاری شامل حضور هنرمندان نسل جوان در کنار پیشکسوتان تئاتر مشهد می شود و در این حوزه به خودکفایی نسبی رسیده ایم، در حوزه سخت افزاری نیز که شامل سالن ها و امکانات و تجهیزات می شود نیز باید به شرایط لازم برسیم.

خیرآبادی با تاکید بر اینکه در مشهد با این حجم تولید تئاتر و اجراهای عمومی تنها ۶ سالن نمایش با تجهیزات محدود فعال است، ادامه می دهد: در شهرستان های خراسان رضوی نیز متاسفانه تعداد سالن های نمایش نسبت به سینما کمتر بوده و به همین دلیل این موضوع می تواند علت مهمی برای عدم توجه به کیفیت محوری در نمایش ها باشد.

او سینما را همراه با جنبه سرگرمی عنوان و اضافه می کند: میزان تاثیرپذیری تئاتر در جامعه بیشتر از سینما است، اما چگونه می توان با این حجم کم از سالن های تئاتر در مشهد و شهرستان های خراسان رضوی توقع موثر بودن این هنر را داشت؟

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی البته به طرح هایی همچون ساخت پردیس های تئاتر و بلک باکس ها در مشهد اشاره و بیان می کند: البته این پروژه ها تا حدود ۵ سال آینده عملیاتی و به بهره برداری می رسند.

خیرآبادی علت سوم و مهم نبود توجه به کیفی محوری در تئاتر مشهد را فقدان آموزش عنوان می کند و می افزاید: این مقوله در هنرهای دیگر همچون سینما، هنرهای تجسمی و .. بیشتر از تئاتر است، همچنین، تنها ۵ آموزشگاه رسمی به آموزش تئاتر در مشهد می پردازند و تعداد مدرسین مورد تایید این انجمن در مشهد و خراسان رضوی نیز کمتر از انگشتان دست است.

او با ابراز خرسندی از اجرای طرحی در قالب ارائه سرفصل به تئاتر با عنوان «طرح جامع آموزش تئاتر خراسان رضوی» به همه واحدهای آموزش در شهرستان های مختلف این استان و مشهد از ۱۸ اسفند ماه سال جاری، ادامه می دهد: این طرح می تواند مشکل فقدان آموزش در تئاتر مشهد را رفع کرده و سبب یکپارچه سازی آموزش تئاتر در مشهد و دیگر شهرستان های خراسان رضوی شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی عنوان کرد: حضور افتخارآفرین هنرمندان مشهد در جشنواره تئاتر فجر امسال، گسترش اجراها، خروج تئاترهای مردمی از سالن ها به خیابان ها و سطح شهرها، ارتقای تئاتر کودک و نوجوان و فروش این تولیدات و افتخارآفرینی آنها در جشنوره ها مختلف کشور همراه با اجرای طرح جامع آموزش تئاتر را از جمله نقاط قوت تئاتر مشهد در سال ۹۷ است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.