خراسان شمالی-حسن وحید گفت: در حال حاضر درخواست‌های زیادی برای ایجاد کوره‌های زغال به خصوص در مناطق جنگلی از این اداره کل می شود که به شدت با ایجاد این کوره ها مخالف هستیم و مجوزی نیز در این رابطه از سوی این اداره کل صادر نخواهد شد.

توزیع ۲۲۰هزار نهال درختان غیرمثمر در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسن وحید مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی که از پانزدهم اسفندماه آغاز می شود و تا بیست و یکم ادامه دارد، از توزیع ۲۲۰هزار نهال درختان غیر مثمر در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد از این تعداد ۷۰ هزار اصله نهال درخت صنوبر هستند که برای توسعه زراعت چوب در این استان غرس می شود.

وی افزود: مراسم روز درختکاری در پارک دوبرار، افتتاح پروژه های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و افتتاح پروژه های ترسیب کربن در شهرستان ها از جمله برنامه های اجرایی هفته منابع طبیعی است.

وی در خصوص اعتبارات سال ۹۷ با بیان اینکه از ۲۲ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان اعتبار ملی مبلغ ۱۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون آن تخصیص داده شده، اظهار داشت:از اعتبار ۱۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومانی استانی هم مبلغ هشت میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وحید در ادامه در خصوص پروژه های صندوق توسعه ملی هم با اشاره به اختصاص حدود ۲۱ میلیارد تومان در این حوزه از اجرای ۲۴ طرح در حوزه آبخیزداری خبر داد.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح کاداستر اراضی ملی نیز اظهار داشت: در سال جاری برای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در سطح ۵۵۰ هکتار قرار داد منعقد شده است که تا پایان سال مالی جاری این طرح به پایان خواهد رسید.

به گفته وی با پایان سال مالی جاری در سطح یک هزار هکتار از اراضی ملی استان طرح کاداستر انجام شده است.

وحید با اشاره به اینکه مساحت اراضی منابع طبیعی استان دو میلیون و ۳۳ هزار هکتار است، ادامه داد: ۵۰ درصد از این مساحت این طرح اجرایی می شود.

وی به طرح تنفس جنگل های شمال و قاچاق چوب اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانیکه طرح تنفس جنگل های شمال اجرا شد با مقداری از حاشیه ها به خصوص در حوزه قاچاق چوب مواجه شده ایم، بطوریکه قطع چندین اصله درختچه تاغ در شهرستان جاجرم گزارش شد که در این ربطه یک پیکان وانت حمل این درختچه نیز توقیف شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور جلوگیری از قطع درختچه های تاغ هم اکنون گشت های شبانه در شهرستان اسفراین برقرار است و علاوه بر از آنجاییکه این درختچه برای مردم بسیار مهم است هم مردم و هم سازمان های مردم نهاد مربوطه در این رابطه حساس و هوشیار هستند.

وحید خاطرنشان کرد: در حال حاضر درخواست های زیادی برای ایجاد کوره های زغال به خصوص در مناطق جنگلی از این اداره کل می شود که به شدت با ایجاد این کوره ها مخالف هستیم و مجوزی نیز در این رابطه از سوی این اداره کل صادر نخواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، همچنین از کشت گیاهان دارویی از جمله باریجه در سطح ۹۲۴ هکتار طی سال جاری خبر داد و گفت: در مجموع در حدود چهارهزارو ۵۵۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان، گیاهان دارویی کشت شده است.

وحید همچنین با اشاره به میزان زمین خواری در این استان گفت: یک سری تصرفات در سطح عرصه های منابع طبیعی و بخشی نیز در حوزه پلاک شهری واقع شده که حوزه شهری به طور کامل تحویل اداره کل راه و شهرسازی شده است.

وی افزود: یک سری اختلافات با بهره برداران روستایی وجود دارد و تصرفاتی نیز در حوزه مردم وجود دارد اما نمی توان آن را زمین خواری گفت.

وحید با اشاره به اینکه در گذشته پرونده های زمین خواری در کمیسیون ماده واحد مورد رسیدگی قرار می گرفت، گفت: طی سال جاری موفق شدیم تا در سطح ۱۹۵ هکتار امر خلع ید اراضی را انجام دهیم.

وی در حوزه جنگل ها هم با بیان اینکه ۵۰ درصد جنگل ها در معرض حریق قرار دارند، به اجرای طرح بسیج جوامع محلی در گروه های مختلف با ساماندهی بالغ بر سه هزار نیروی محلی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح در سال ۹۵ تعداد حریق ها ۵۶ مورد با سطح ۴۵۱ هکتار، در سال ۹۶ حریق ها به ۴۱ مورد با سطح ۲۸۹ هکتار رسیده و در سال ۹۷ با کاهش حریق ها به ۱۳ مورد با سطح ۷۴ هکتار، آمار حریق و خسارت ها سیر نزولی داشته است.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.