خوزستان- علیرضا نصرالهی گفت: در سوخت مورد استفاده شده سیکل ترکیبی شهدای ویس استفاده از سوخت پر آلاینده مازوت نداریم.

وزارت نیرو هیچگاه در استفاده از مازوت پیش قدم نبوده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در مراسم کلنگ زنی احداث سیکل حرارتی نیروگاه شهدای ویس اهواز  به ظرفیت کل ۹۰۶ مگاوات؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو؛  بیان کرد: ترس دشمنان از این است که ظرفیت های نیروهای تجدید پذیر  به بهره برداری برسد زیرا این نیروها اگر در مسیر خود باشد نه تنها این سرزمین پر رونق می شود بلکه کل این منطقه بهره مند خواهد بود و دشمنان این منطقه جایی برای دست درازی نخواهند داشت.

بهره مندی از متدهای روز دنیا در زمینه نیروگاه ها

اردکانیان ادامه داد: ما دست از تلاش بر نمیداریم حتی اگر بدخواهان ما باز هم برنامه ای داشته باشند. استفاده از کلاس F۲۸ در سیکل حرارتی ویس یعنی بهره مندی از متدهای روز دنیا در زمینه نیروگاه ها.

وزیر نیرو در پایان گفت: امیدواریم علاوه پروژه پنج هزار مگاواتی سایر پروژه ها طبق برنامه ریزی یکی پس از دیگری به بهره برداری برسند.

بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار نیروگاه ویس

علیرضا نصرالهی،  مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی مادر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سوخت مورد استفاده شده سیکل ترکیبی شهدای ویس استفاده از سوخت پر آلاینده مازوت نداریم؛ اظهار کرد: گازوئیل که‌میزان آلایندگی بسیار کمتری دارد مورد استفاده واقع می شود، در گزینه آخر و نبود راه کار دیگر مازوت جایگزین می شود.

  در مراسم کلنگزنی پروژه سیکل ترکیبی شهدای ویس اهواز بیان کرد: نیروگاه ویس جز ساختگاه اولویت اول است. ساخت توربین های سیکل محصول دوشرکت زمیست و مهنا که برترین نسل از لحاظ راندمان های دنیاست.

وی افزود: قرار بود پیش از این سیکل به صورت حرارتی احداث شود اما به دلیل اهمیت کاهش آلایندگی ها، تصمیم بر این شد تا سیکل ترکیبی با ظرفیت بیشتر احداث شود. قبل از این قرار بود تا ۶۵۰ مگاوات باشد اما امروز بالغ بر ۹۰۰ مگا وات است.

نصرالهی ادامه داد: قراردادی که با شرکت مهنا که مجری اصلی این پروژه است داشتیم، قرار شد طی ۴۸ ماه این پروژه به بهره برداری برسد اما در تلاش هستیم تا با تامین تجهیزات مهندسی لازم، این زمان را کاهش دهیم. اعتبار پیش بینی شده بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو جهت این پروژه است.

مدیر نیروگاه های سیکل ترکیبی مادر تخصصی عنوان کرد: در ان پروژه ۱۱ توربین مورد استفاده قرار میگیرد که در بخشی از آن ها توربین های ساخت داخل وبخشی شرکت خارجی تامین کننده است.

وی خاطر نشان کرد: در این نیروگاه از پست هایی استفاده خواهد شد که در برابر گرد و غبار مقاوم هستند که در سطح دنیا در برابر آلایندگی های زیست محیطی استفاده می شوند.

نصرالهی بیان کرد: سوخت اصلی این نیروگاه گاز بک آپ یا گازوئیل است که دارای پایین ترین آلایندگی است. مازوتی نمی توانیم در این سیکل استفاده کنیم زیرا به درد این نیروگاه ویس نمی خورد زیرا بخاری نیست، پس طبیعتا آلایندگی بسیار کمی را مشاهده می کنیم.

وی تصریح کرد: هیچ آبی از نیروگاه جهت خنک‌کنندگی استفاده نمی شود زیرا آبی که در سیکل وجود دارد جهت خنک‌کنندگی استفاده می شود و توسط acc دوباره به چرخه تولید باز می گردد. مصرف آب این نیروگاه ۱۰۰ متر مکعب در ساعت است که در نیروگاه های بخار این رقم چند ده برابر است.

نصرالهی گفت: مدرنیزه کردن نیروگاه فعلی رامین نیز از اهداف ما ست. هیچ موقع وزارت نیرو در استفاده از سوخت مازوت پیش قدم نبوده زیرا هزینه بیشتری هم برای آن ها در پی دارد اما در مواقعی چاره ای جز استفاده از مازوت نداریم مانند فصل تابستان و کمبود گاز.
وی در پایان یادآور شد: با احداث این سیکل ها می توانیم این امید را داشته باشیم که برق منطقه ای را جهت بازتوانی در دست بگیریم.

ظرفیت اشتغال نیروگاه ها مختص بومی های باشد 
علی ساری نماینده مردم کارون باوی اهواز در مجلس شورای اسلامی در مراسم کلنگزنی سیکل ترمیبی نیروگاه رامین خطاب به اردکانیان گفت: با توجه به حجم بیکاری ها موجود تمام مردم‌منطقه انتظار دارند که ظرفیت اشتغال نیروگاه ها مختص بومی های این منطقه باشد.  

وی با بیان اینکه لازم است تا توجه‌ویژه ای به نیروگاه حمیدیه شود، عنوان کرد: از دولت تدبیر و امید سپاسگزاریم که در این شرایط بد اقدام به احداث این نیروگاه کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.