۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 647446

دونالد ترامپ تصمیم گرفت به امتیاز تجاری هند خاتمه دهد. طبق این امتیازات هند می توانست تا ۵.۶ میلیارد دلار بدون عوارض به آمریکا صادرات داشته باشد .

ترامپ امتیاز تجاری هند را لغو کرد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، دونالد ترامپ جبهه جدیدی در جنگ های تجاری اش در روز دوشنبه باز کرد و تصمیم گرفت به امتیاز تجاری هند خاتمه دهد. طبق این امتیازات هند می توانست تا ۵.۶ میلیارد دلار بدون عوارض به آمریکا صادرات داشته باشد . 
ترامپ که قول داده بود کمبود تجاری آمریکا را جبران کند، بارها از هند خواست در مورد عوارض بالا بر وارداتش صحبت کنند. مقامات تجاری آمریکا گفتند که برداشتن این امتیاز انحصاری حداقل ۶۰ روز پس از اعلام به کنگره و دولت هند زمان میبرد . 
ترامپ به رهبران کنگره گفت:« من این قدم را بر میدارم چون پس از دیدار های بسیار بین آمریکا و دولت هند به این نتیجه رسیدم که هند به آمریکا برای دسترسی منطقی و منصفانه به بازارهایش اطمینان نمی دهد» . 
هند بزرگترین ذینفع سیستم کلی امتیازدهی (GSP) است که قدمت آن به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد. پایان حضور این کشور در این سیستم سخت ترین  اقدام تنبیهی علیه هند از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ است . 
دفتر نمایندگی تجارت آمریکا اعلام کرد که حذف هند از GSP حداقل تا ۶۰ روز بعد از اعلام طول میکشد . 
آنوپ وادهاوان، وزیر تجارت هند گفت:« مذاکرات با آمریکا با توجه به روابط دوستانه و محکم بین ما ادامه دارد. ما عوارض تلافی جویانه را  خارج از بحث قرار دادیم» . 
این امتیازات سالانه ۱۹۰ میلیون دلار برای هند منفعت داشتند . 
وادهاوان ادامه داد:« از ۳۷۰۰ محصولی که شامل این امتیازات می شوند ، هند فقط از ۱۷۸۴ تا از آنها استفاده می‌کرد» . 
یک مقام دولتی دیگر گفت:« منفعت GSP برای صنعت کم است، عوارض آمریکا به اندازه کافی پایین هستند. GSP بیشتر نماد روابط استراتژیک است و ارزشی ندارد».
آجای ساهای، مدیر کل فدراسیون سازمان های صادر کننده هند گفت صادرات محصولات کشاورزی دریایی و صنایع دستی هند ضربه خواهد خورد ولی سهام هند تغییر چندانی نکرده است . 
هند هفته گذشته در پاسخ به اقدام آمریکا در معاف نکردن هند از عوارض جدید فولاد و آلومینیوم، عوارض بالایی بر برخی واردات آمریکا وضع کرد . 
دفتر نمایندگی تجارت آمریکا اعلام کرد هند موانع تجاری زیادی ایجاد کرده که تاثیراتی جدی بر تجارت آمریکا می‌گذارد .علیرغم روابطش با آمریکا، هند نتوانسته  قدمهای مثبتی برای رسیدن به معیار GSP بر دارد . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.