قرار بود شش کاروان از اتوبوس‌های سوریه وارد اردوگاه الرکبان شوند تا آوارگان را انتقال دهند که کارشکنی آمریکایی‌ها باز هم مانع انجام این عملیات شد.

آمریکا باز هم مانع انتقال آوارگان اردوگاه "الرکبان" سوریه شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مسکو و سوریه باز هم از کارشکنی‌های آمریکا در خصوص آوارگان حاضر در اردوگاه «الرکبان» انتقاد کردند.

هیات‌های هماهنگی روسیه و سوریه در امور بازگشت آوارگان تأکید کردند که آمریکایی‌ها از طریق اقدامات غیر سازنده خود، همچنان در مسیر اقدامات بی‌سابقه دولت سوریه برای حل مشکل اردوگاه الرکبان و انتقال افراد حاضر در آن، در حال کارشکنی هستند.

این هیئتها با انتشار بیانیه مشترک اعلام کردند که کارشکنیهای آمریکا باعث شده است که تعداد قربانیان افزایش یابد و وضعیت کسانی که به طور اجبار در منطقه 55 کیلومتری «التنف» حضور دارند، وخیم شود.

منطقه التنف در شرق سوریه تحت اشغال نیروهای آمریکایی قرار دارد و واشنگتن در این منطقه اقدامات حمایتی از عناصر تروریستی داعش انجام می‌دهد؛ به گونه‌ای که عناصر داعش در حمله مرگبار خود به شهر سویداء و کشتن 200 غیر نظامی سوری از این منطقه حرکت خود را با کمک آمریکا آغاز کرده بودند(جزئیات بیشتر).

شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از هیئت‌های هماهنگی روسیه و سوریه گزارش داد که مسئولان سوری با همکاری روسیه از 19 فوریه یک گذرگاه انسانی برای خروج آوارگان حاضر در الرکبان در نظر گرفتند و حفظ سلامت این افراد را تضمین کردند.

در این بیانیه آمده است که قرار بود پس از خروج این افراد از اردوگاه، به وضعیت آنان رسیدگی شود و این اقدامات با خواسته قسم اعظم آوارگان همخوانی داشت؛ به گونه‌ای که نظرسنجی سازمان ملل و هلال احمر سوریه از موافقت بیشتر آوارگان با این مسئله حکایت داشت.

بر اساس این بیانیه، همه شرایط لازم برای پذیرش و اسکان آوارگان از جمله فراهم کردن مسکن، مواد غذایی و خدمات پزشکی و آموزشی در مناطق مختلف سوریه فراهم شده است.

در این بیانیه تأکید شده است که مسئولان سوری 6 کاروان اتوبوس برای انتقال آوارگان به الرکبان اعزام کردند که نیروهای آمریکایی اعلام کردند که سلامت این کاروانها را تضمین نمی‌کنند و این عملیات انسان‌دوستانه ناکام ماند.

طرف آمریکایی همچنان در حال سیاه‌نمایی است و قصد دارد مسکو و دمشق را مسئول وضعیت آوارگان معرفی کند و مدعی است که شرایط بازگشت آوارگان، با استانداردهای سازمان ملل همخوانی ندارد.

طرفهای سوری و روس بار دیگر به آمریکا متذکر شدند که از افراد غیر نظامی برای توجیه حضور نظامی غیر قانونی خود استفاده نکند و تلاشهای واشنگتن برای ترساندن آوارگان را محکوم کردند.

در پایان این بیانیه ضمن درخواست از واشنگتن برای کنار گذاشتن شعارهای عوام‌فریبانه و برداشتن گامهای عملی در انتقال آوارگان از الرکبان، از سازمان ملل و سیر نهادهای بین‌الملل خواسته شده است که سکوت خود را بشکنند و موضع روشنی برای کاهش مشکلات آوارگان سوری اتخاذ کنند.

در همین ارتباط، مرکز مصالحه روسیه در سوریه اواخر خرداد سال جاری اعلام کرد که اردوگاه آوارگان الرکبان، به پناهگاهی برای تروریستهایی بدل شده که از سراسر سوریه در آن گرد هم آمده‌اند، از جمله عناصر تروریستی داعش.

اردوگاه الرکبان در منطقه التنف واقع در شرق سوریه قرار دارد. این منطقه از زمان ایجاد ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت اشغال نظامیان آمریکا است و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند علیرغم خروج ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی از سوریه، ۴۰۰ نظامی آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.