خانمی هم که به همراه فرزندانش در کناری ایستاده بود، چند قدمی جلو آمد و با بغضی در گلو گفت: به مسئولین بگویید نمی خواهد به فکر من و امثال من باشند. حداقل برای نیاز فرزندانم گوشت و مرغ تامین کنند تا آنها بخورند. آنها چه تقصیری دارند؟

مردم به امید خرید مرغ دولتی صف تشکیل می دهند اما هیچ توزیعی نداریم / ناظر در زمان تحویل محموله غیب می شد

به گزارش قدس آنلاین، چند ماهی است که افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ به یکی از معضلات جدی استان تبدیل شده است. به همین دلیل از سوی مدیران استانی، چندین طرح، برای برطرف کردن این مشکل پیشنهاد شده است. یکی از این طرح ها، توزیع گوشت قرمز گرم و منجمد و همچنین توزیع مرغ به قیمت مصوب دولتی در سطح شهر است. اما این طرح نیز به خوبی اجرا نشده و بسیاری از شهروندان  و همچنین عاملین فروش، از نحوه اجرای آن گله مند هستند. به همین منظور به محل برخی از فروشگاه هایی که به عنوان عامل فروش گوشت قرمز و مرغ معرفی شده اند رفتیم تا از صحبتهای مردم و فروشندگان را بدون واسطه بشنویم.

یکی از افرادی که درصف خرید مرغ به قیمت دولتی ایستاده بود به خبرنگار ما گفت: نه در جایی مشغول بکار هستم و نه از جایی حقوق می گیرم. بیمه هم نیستم. تنها دریافتی من یارانه است. هشت ماه است که نتوانسته ام گوشت بخرم، امیدم برای تامین گوشت و مرغ به قیمت ارزان تر به همین طرح هاست. اما هرچه اینجا منتظر می مانیم تا توزیعی انجام شود هیچ خبری نیست.

یکی از خانم های حاضر در صف گفت:  چندین بار در صف ایستاده ام و شاهد توزیع مرغ بوده ام اما گیرم نیامده است. هنگام توزیع تعداد افراد زیادی در صف می ایستند. فروشنده ها به هر نفر دو قطه مرغ می دهند اما کاری ندارند که افراد حاضر در صف با یکدیگر نسبت قوم و خویشی دارند یا نه. در بسیاری از موارد یک پدر و مادر به همراه فرزندان خود در صف می ایستند. به همین دلیل به برخی خانواده ها شاید ۱۰ قطعه مرغ برسد اما برای افرادی مثل من که تنها در صف ایستاده و فرزندان کوچکشان را در خانه گذاشته اند، هیچ مرغی بدستشان نمی رسد. نحوه توزیع بسیار نامناسب و ناعادلانه است.

مردی با کت و شلوار اتو کشیده گفت: بارها شده که از صبح تا ظهر در صف ایستاده ام اما محموله ای توزیع نشده است. پس از بازگشت به منزل متوجه شده ام که گوشت ها بعدازظهر توزیع و تمام شده است. چرا به صورت صحیح اطلاع رسانی نمی کنند؟ خیلی راحت می توانند با نصب بنری به مردم اطلاع دهند که امروز در فلان ساعت گوشت توزیع می شود. چرا مدیران مسئول برای وقت و زندگی مردم ارزشی قایل نیستند؟

فرد دیگری نیز که برای خرید مرغ با قیمت دولتی در محل حاضر شده بود به خبرنگار ما گفت: تمام نشانی های توزیع را پیدا کرده ام و روزانه به همه مکانها سر می زنم. هیچ محلی را برای توزیع پیدا نکرده ام و نتوانستم گوشت گرم دولتی تهیه کنم. برخی از فروشگاه ها مربوط به بعضی از سازمانها و ادارات هستند. آنها نیز به عنوان عاملین توزیع گوشت مشخص شده اند. اما هنگام توزیع اعلام میکنند که محموله را ابتدا به کارکنان آن اداره و سازمان تحویل می دهند و اگر چیزی ماند در جمع مردم عادی توزیع می کنند. آیا این عدالت است؟

خانمی هم که به همراه فرزندانش در کناری ایستاده بود، چند قدمی جلو آمد و با بغضی در گلو گفت: به مسئولین بگویید نمی خواهد به فکر من و امثال من باشند. حداقل برای نیاز فرزندانم گوشت و مرغ تامین کنند تا آنها بخورند. آنها چه تقصیری دارند؟

مدتهاست محموله ای تحویل ما نشده است

یکی از عاملین فروش در سطح شهر به خبرنگار ما گفت: پس از تغییر قیمت مرغ دولتی از ۹۸۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان، فقط دو یا سه نوبت توزیع داشته ایم آنهم نه به صورت متوالی، بلکه پراکنده بوده است و هر چند روز یکبار این اتفاق افتاد. اکنون هیچ گونه توزیع مرغ دولتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: آخرین محموله های مرغی که با قیمت مصوب به ما تحویل داده شده و ما توزیع کرده ایم، در تاریخ های ۱/۱۲ و ۴/۱۲ و ۶/۱۲ بوده است و پس از آن هیچ توزیع مرغ یارانه ای دیگری نداشته ایم. وزن این محموله ها حداکثر ۲ تن بوده است و تقریبا بین ۱۵۰ نفر تا ۲۰۰ نفر را بیشتر جواب نمی دهد.

وی اعلام کرد: آخرین محموله گوشت گرم با قیمت مصوب دولتی در تاریخ های ۱/۱۰، ۳۰/۱۰ و  ۲۴/۱۱ بوده است. این گوشت ها با قیمت ۴۴ هزارتومان عرضه شده است. در هر مرحله در حدود ۳۰ لاشه تحویل ما می شد که تقریبا جوابگوی ۱۰۰ الی ۱۱۰ نفر بوده است.

وی تصریح کرد: مردم از ابتدای صبح به اینجا مراجعه کرده و در مقابل مغازه برای خودشان صف تشکیل می دهند و تا عصر می مانند پس از اینکه می بینند هیچ محموله مرغی برای توزیع به دست ما نرسید با ناراحتی وافسردگی محل را ترک می کنند.

وی بیان داشت: اگر توزیع گوشت مرغ دولتی به صورت مستمر و روزانه باشد، مشکلی بوجود نمی آید. اما چون به طور یکنواخت توزیع نمی شود افرادی که قبلا موفق شده اند از این مرغ های دولتی استفاده کنند، پس ازمصرف، به جمع افراد دیگر می پیوندند و شلوغی و ازدحام بیش از پیش می شود.

وی با ذکر برخی از مشکلاتی که در این بین گریبانگیر آنها شده است گفت: در اینگونه طرح ها تنها چیزی که گیر ما می آید فحش و نفرین مردم است. بارها پیش آمده است که پس از اتمام محموله، افرادی که موفق به دریافت گوشت نشده اند، با این موضوع کنار نیامده و اتمام محموله گوشت را قبول نکرده اند. آنها با صدای بلند ما را دروغگو خطاب می کنند. چند مرتبه برخی از آنها با عصبانیت داخل مغازه آمده و یخچالها و کنارگوشه ها را گشته اند. وقتی که مطمئن شده اند که گوشت ها تمام شده است راضی به ترک کردن محل شده اند.

وی به یک راه حل برای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: زمانی که محموله می آید به همراه آن یک ناظر هم هست. وقتی که توزیع شروع می شود، ناظر به بهانه های مختلف محل را ترک می کند و دیگر به محل بازنمی گردد. اگر تا آخر کار در محل توزیع حضور داشته باشد و بر روش توزیع، نظارت و اتمام کار را او اعلام کند، دیگر این مشکلات برای ما بوجود نمی آید.

گوشت قرمز و مرغ دیگر در سطح شهر توزیع نخواهند شد

برای بررسی موضوع به سراغ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی رفته و از او در خصوص وضعیت نامناسب توزیع گوشت قرمز و مرغ به قیمت دولتی در مشهد، پرسیدیم. علی رسولیان گفت: صدور مجوز توزیع گوشت قرمز و مرغ از تهران صادر می شود و در اختیار ما نیست. این مجوز به صورت سامانه و سیستمی است و پس از آن اقدام به توزیع می کنیم.

وی افزود: احتمال دارد مجوز توزیع مرغ با قیمت دولتی با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز در چند روز آینده صادر شود. همچنین تا قبل از عید به احتمال زیاد، محموله بسیار خوبی از  گوشت گرم توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به زودی روش توزیع گوشت قرمز و مرغ را در سطح شهر مشهد تغییر خواهیم داد و مانند گذشته توزیع آنها در اختیار برخی از فروشگاه ها و مغازه ها قرارا نخواهد گرفت. در روش کنونی، ممکن است فسادهای زیاد و دخل وتصرفی درهنگام توزیع صورت بگیرد. یا اینکه ممکن است برخی ها چند بار گوشت بگیرند و به برخی دیگر اصلا نرسد.

وی اظهار کرد: تصمیم داریم گوشت ها را در بین قشرهای ضعیفتر جامعه توزیع کنیم تا این کالاهای اساسی با هزینه کمتری بدست آنها برسد. بدین منظور بهزیستی، کمیته امداد، اتحادیه های کارگری و کارمندی و... مراکز توزیع خواهند بود. البته اگر میزان گوشتی که در اختیار ماست بیشتر از حد توزیع شده در مراکز نامبرده باشد در سطح شهر هم توزیع خواهیم داشت و در غیراینصورت مراکز سطح شهر حذف خواهند شد.

وی تصریح کرد: بدلیل نزدیک شدن به عید نوروز و حضور خیل عظیم زائران و مسافران و گردشگران به شهر مقدس مشهد، در ستاد تنظیم مصوب کردیم که خروج دام از محدوده های استان  ممنوع شود.

وی بیان داشت: براساس شنیده ها، قرار است سهمیه خرید گوشت قرمز و مرغ به صورت کارتهای هوشمند در اختیار تمامی مردم قرار بگیرد تا همه بتوانند از این کالای اساسی با قیمت مصوب دولتی استفاده نمایند. این روش عادلانه تر است و برخی از ایرادات روش کنونی حذف خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی گفت: بهترین روش این است که سهمیه مشخصی داشته باشیم و همان در بین تمامی اقشار جامعه توزیع شود. البته تاکید می کنم که هنوز دستورالعمل یا ابلاغیه ای برای توزیع گوشت به شکل کارتهای هوشمند بدست ما نرسیده است.

وی به برخی از دلایل افزایش زیاد قیمت گوشت گرم اشاره کرد و گفت: مدتی است آمار کشتار دام ها در استان کمتر شده است. یکی از دلایل آن این است که بارندگی ها بسیار مناسبتر از سالهای پیش بوده است. دلیل  دیگر آنست که امسال اعتبارات بسیار خوبی برای طرح های روستایی و شکوفایی دامپروری در روستاها، پرداخت و پرورش دام افزایش یافته است. به این دلایل، دامداران برای نگهداری دامها راغبترند و عرضه دام برای کشتار کم شده است. به همین دلیل سعی کرده ایم که وارادات را بیشتر کنیم تا بتوانیم میزان عرضه و تقاضا را کنترل نماییم. هرچند که باید محدودیت های مالی دولت را هم در نظرداشت.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که با افزایش نرخ دلار، در واقع قیمت گوشت در کشورهای همسایه بسیار بیشتر از داخل است. لذا این موضوع برخی از افراد را برای قاچاق گوشت به کشورهای دیگر ترغیب می کند. اما با در نظر گرفتن اینکه در کشورهای افغانستان و ترکمنستان میزان دام بسیار زیاد و قیمت بسیار پایین است، باید بگویم که هیچگونه قاچاق دامی به کشورهای همسایه استان نداریم.

رسولیان گفت: با توجه به افزایش میزان دام استان در سال جاری، امیدوارم که در سال آینده وضعیت بسیار خوبی در حوزه دام داشته باشیم.

فروش مرغ بیش از ۱۲۵۰۰ تومان جرم است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: میزان تولید گوشت مرغ در استان بیش از حد تقاضاست و در این زمینه هیچ مشکلی نداریم. روزانه در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن مرغ درکشتارگاه کشتار می شود و این حجم کشتار، پاسخگوی نیاز شهروندان مشهدی است.

سعادت علی نیا افزود: قیمت مرغ گرم، در ابلاغیه ای که وزارت خانه اعلام کرده است ۱۱۵۰۰ تومان برای هر کیلو است. اما به علت افزایش قیمت نهاده های دامی، ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب مرغ را کمی افزایش داده و نرخ جدید آنرا تعیین کرده است.

وی اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، قیمت مرغ زنده در محل مرغداری به ازای هر کیلو، ۸۵۵۰ تومان، قیمت گوشت مرغ در کشتارگاه ۱۱۸۰۰ تومان و در مغازه ها باید به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان به فروش برسد.

 وی ادامه داد: اگر در هر فروشگاهی، مرغ گرم با قیمت بیشتر از  ۱۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو به فروش برسد، فروشنده به عنوان متخلف محسوب شده و با او برخورد خواهد شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه میزان نیاز روزانه گوشت مرغ در استان تامین می شود، از توزیع مرغ منجمد خودداری کرده ایم. اما اگر در هر زمانی احساس کنیم که برای تنظیم بازار نیاز به توزیع مرغ منجمد وجود دارد، مرغ های منجمد ذخیره شده را نیز وارد بازار خواهیم کرد. میزان ذخیره مرغ منجمد بسیار زیاد است و از این بابت هیچ محدودیتی نداریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.