خراسان شمالی- نیکنام حسینی پور گفت: خانه کتاب با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی این امادگی را دارد که در سال ۹۸ برنامه ی ویژه ای را در سطح ملی برای استاد داراب بدخشان در تهران برگزار کند.

وجود قومیت ها یکی از ویژگی های بارز استان خراسان شمالی است
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نیکنام حسینی پور مدیر عامل خانه کتاب ایران در دومین عصرکتاب استانی و بزرگداشت مفاخر فرهنگ و ادب استان خراسان شمالی، گفت: خیلی خرسند هستم که در استان خراسان شمالی تنوع فرهنگی و رنگارنگی از اقوام مختلف ترک، کرد، ترکمن، تات، کرمانج و... وجود دارد و همه و همه در کنار هم هستند و این مهم یکی از ویژگی های بارز این استان است.
وی با بیان اینکه وجود تنوع اقوام مختلف در این استان، خود فرصت خوبی برای کشورمان است، اظهار داشت: وجود این ظرفیت در استان خراسان شمالی، مانند فرش دستبافی است که رنگ های متفاوت در آن وجود دارد  و این فرهنگ است که همه را در کنار هم نگه داشته است.
وی افزود: کشورهای اروپایی، ایران را با فرهنگ و موسیقی و... می شناسد جایی که درآن مولوی، سعدی، حافظ و اکنون نیز در خراسان شمالی هم بزرگانی مانند احمد عضدی، حاج داراب بدخشان و محمود رضا اکرامی فر وجود دارند.
وی ادامه داد: باید این عزیزان را در صدر بنشانیم و برای نسل جوان الگو سازی کنیم.
حسینی پور افزود: در همین راستا برنامه های عصر کتاب تنها در تهران برگزار می شد که با توجه به سیاست جناب اقای صالحی در مجلس شورای اسلامی برنامه ای را که ارایه دادند، توجه به استان ها و نگاه به عدالت فرهنگی بود و با اعلام شعار(تهران همه ی ایران نیست)، این شعار تحقق پیدا کرد و بهمین دلیل عصر کتاب را به استان ها آوردیم.
وی اظهار داشت: اولین عصر کتاب در آذر ماه سال جاری در استان چهارمحال بختیاری و دومین عصرکتاب در استان خراسان شمالی برگزار شد.
این مقام مسئول افزود: در برنامه های عصر کتاب در واقع تجلیل از مفاخر فرهنگ مکتوب ما از جمله، نویسندگان، شاعران، کتابفروشان، ناشران، و همه ی کسانی که دست مکتوب دارند هستند که در این مراسم از سه نفر از این مفاخر فرهنگ ادب این استان تجلیل خواهد شد.
حسینی پور، با بیان اینکه این سه شخصیت جزء بزرگان این خطه هستند گفت: حاج داراب بدخشان جزء شهسواران این استان هستند.
وی با اشاره به زندگینامه حاج داراب بدخشان گفت: خانه کتاب با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی این امادگی را دارد که در سال ۹۸ برنامه ی ویژه ای را در سطح ملی برای ایشان در تهران برگزار کند.
وی ادامه داد: زیرا ایشان هم پدر شهید هستند و هم تاثیرگذاری که وی در حوزه شعر و شعرهای آیینی در این استان داشته اند این ظرفیت وجود دارد.
حسینی پور، همچنین در خصوص ویژگی های محمودرضا اکرامی فر گفت: اکرامی فر با توجه به تاثیرگذاری فرهنگ ‌اجتماعی و مطالعات اجتماعی که انجام داده اند با سرودن شعر یا علی گفتیم و عشق آغاز شد در حافظه جمعی همه ایران ماندگار شد.
حسینی پور سادگی و صمیمیت و ایلیاتی بودن اکرانی فر را از ویژگی های بارز  وی عنوان کرد.
وی، در خصوص ناشر استان احمد عضدی نیز گفت: به مطالعه زندگی این ناشر پرتوان و پرکار، مشخص است که عاشق کتاب هستند و کل زندگی شان را خرج کتاب کردند و در حوزه قلم نیز دستی به قلم دارد و امیدواریم بتوانیم با تقدیر از این بزرگواران این فرهنگ را برای نسل جوان الگوسازی کنیم.
وی یکی از اهداف برگزاری این مراسم ها را الگوسازی برای نسل جوان عنوان کرد و افزود: نسل جوان ما نسلی پرسرعت هستند و می خواهند راه صد ساله را یه شبه طی کنند و با برگزاری این مراسم ها باید یادبگیرند که برای رسیدن به اهداف باید قدم های خوبی بردارند
حسینی پور، افزود: با توجه به وضعیت جامعه که گسست اجتماعی در جامعه ایجاد شده، یکی از نکته هایی که می تواند  این گسست های اجتماعی را کم کند سرمایه اجتماعی است که داریم و باید این سرمایه های اجتماعی را حفظ کرده و امیدواریم در سال های آینده بتوانیم برنامه های خوبی برای آنان برگزار کنیم.
در این آیین از سه مفاخر فرهنگ و ادب خراسان شمالی  و سه روستای برگزیده جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اهدا لوح تقدیر و هدایایی به رسم یاد بود قدر دانی شد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.