امام خمینی(ره) در سه حکم جداگانه، مأموریت‌های مهمی را برای تحول و کمک به اجرای عدالت در اواخر سال‌ ۶۷ برای حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی صادر کردند.

۳ حکم و مأموریت مهم امام خمینی(ره) برای حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابراهیم رئیسی را به سمت رئیس قوه‌ قضائیه منصوب کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابراهیم رئیسی در کارنامه خود، دادیاری کرج، دادستانی کرج، همدان، تهران و کل کشور را دارد. همچنین وی در سمت‌های دیگری در دستگاه قضائی مانند بازرسی کل کشور و معاون اول قوه قضائیه هم به مدت ۱۰ سال جداگانه فعالیت کرده است. وی از شاگردان اصلی شهید بهشتی و شهید قدوسی در اول انقلاب و جزو کادر آنها برای دستگاه قضائی اسلامی بود.

وی در زمان حیات امام خمینی(ره) هم سه حکم از ایشان برای مأموریت‌های محوله دارد. رئیس جدید قوه قضائیه سه حکم مستقیم از امام راحل در بازه زمانی یک‌ماهه دریافت کرده است.

امام خمینی(ره) با شکل‌گیری مشکلاتی در برخی شهرهای کشور در نامه‌ای از بی‌توجهی مقامات عالی‌رتبه قضائی گلایه می‌کنند و برای عبور از این بحران  حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی را در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۶۷ مسئول رسیدگی به بحران می‌کنند. در حکم امام برای وی آمده است: «از آنجا که مقامات بالای قضایئی کشور هیچ‌گونه حساسیتی در مورد مسائل تکان‏‌دهنده فوق ندارند، به حجج الاسلام آقایان نیّری و رئیسی، مأموریت داده می‏‌شود که طبق آنچه تشخیص می‏‌دهند، در چهارچوب اسلام عزیز، در موارد مذکور اقدام نمایند. باعث تعجب است که در نظام اسلامی چنین حوادثی اتفاق می‏‌افتد؛ ولی با کمال خونسردی اجرای احکام خدا تعطیل، و کارهای دیگر بر کار قضائی رجحان پیدا می‏‌کند».

در تاریخ یک بهمن ۶۷، یک هفته بعد از نخستین مأموریت داده شده به حجت‌الاسلام رئیسی توسط امام خمینی(ره)، ایشان با نگرانی فراوان درباره حجم انبوه پرونده‌های راکد در حکمی مجدد، رئیسی را مسئول رسیدگی سریع به پرونده‌های خاک خورده می‌فرمایند. در حکم دوم امام برای رئیسی آمده است: «تمام پرونده‌هایی که تاکنون در آن شورا با کمال تعجب راکد مانده است، و اجرای حکم خدا تأخیر افتاده است در اختیار حجج‌الاسلام آقایان: نیّری و رئیسی قرار دهید، تا هرچه زودتر حکم خدا را اجرا نمایند، که درنگ جایز نیست. به آقایان نیّری و رئیسی هم سفارش اًکید می‌‏نمایم که جهات شرعیه را کاملاً رعایت نمایند. والسلام»

در ادامه این حکم، حجت الاسلام رئیسی نامه‌ای به حضرت امام مرقوم می‌کند و از ایشان کسب تکلیف می‌کنند. در این نامه نوشته شده است: «محضر مبارک زعیم عالی‌قدر، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(مدظله‌العالی)‏. با سپاس بیکران از درگاه احدیت که اینجانبان را مشمول عنایت آن امام عزیز و بزرگوار قرار داده تا‏‎ ‎‏در اجرای احکام و حدود الهی گامی برداریم، مستدعی است نظر مبارک را امر به ابلاغ فرماییدکه‏‎ ‎‏دستور اختصاص به اجرای حدود الهی دارد یا شامل احکام صادره‏‎ ‎‏در مورد قصاص نفس نیز می شود؟‏

امام هم در جواب می‌فرمایند: «‏‏آنچه را که به شما مأموریت دادم تا به پرونده‌هایی که در شورای‌عالی قضائی راکد‏‎ ‎‏مانده است پس از رسیدگی اجرا نمایید، در مورد حدود و قصاص است با حفظ جهات‏‎ ‎‏شرعیۀ آن».‏

امام خمینی(ره) ۱۰ روز پس از این مسئولیت هم، در حکمی مجدد مسئولیت‌های بیشتری برعهده حجت الاسلام رئیسی می‌گذارند.امام خمینی(ره) در این حکم با اشاره به «ضعف‌های دستگاه قضائی» و «انتظار مردم در برخورد جدی با مسائل» به ایشان مسئولیتی جدید می‌دهند: «از آنجا که گزارشات متعددی در مورد ضعف دستگاه قضائی به این‌جانب رسیده است، و مردم شریف و متعهد ایران انتظار برخورد جدی‌تری با مسائل مختلف را دارند، به حجت‌الاسلام آقای رئیسی مأموریت قضائی داده می‌شود فارغ از پیچ و خم‌های اداری با دقت و سرعت آنچه حکم خداست در موارد مذکور اجرا نمایید. باید سعی کنید خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نگردد. والسلام».

منبع: آنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.