ائمه جمعه شهرستان‌های خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نباید برای حل مشکلات کشور چشم به بیرون داشت، فضای مجازی را یک آفت و بلای جان امروز جامعه دانستند و از مسؤولان و متولیان خواستند برای رهایی جامعه از این گرفتاری فکری بردارند.

نباید برای حل مشکلات کشور چشم به بیرون داشت/فضای مجازی بلای جان جامعه است

به گزارش قدس آنلاین ، ائمه جمعه شهرستان‌های خراسان رضوی در اجتماع نمازگزاران جمعه نقاط مختلف این استان با تأکید بر اینکه نباید برای حل مشکلات کشور چشم به بیرون داشت، فضای مجازی را یک آفت و بلای جان امروز جامعه دانستند و از مسؤولان و متولیان خواستند برای رهایی جامعه از این گرفتاری فکری بردارند.

فضای مجازی ابزاری برای عملی کردن توطئه‌های دشمنان است

امام‌جمعه کاشمر در اجتماع نمازگزاران جمعه این شهر با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب تدوین و ابلاغ‌شده است، گفت: در شرایطی که دشمن با دسیسه‌های جدید به دنبال ایجاد بحران‌های اقتصادی و اقداماتی در راستای بی‌ثبات‌سازی کشور است، باید هوشیار باشیم.

حجت‌الاسلام طباطبایی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب با رصد تمام مسائل در حوزه‌های مختلف نسبت به همه موضوعات اشراف کامل دارند، افزود: این چه‌حرف‌هایی است که عده‌ای می‌زنند و درخواست می‌کنند تا خدمت آقا برسند و مشکلات را بگویند؟

وی بابیان اینکه یکی از توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان نابودی جوانان، ازهم‌پاشی خانواده‌ها و رواج بی‌بندباری و هرز گرایی در جامعه به‌ویژه در بین جوانان است، بیان کرد: با رهاسازی شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام که در راستای نابودی نسل جوان فعالیت می‌کنند، شدیداً مخالف هستیم و آن را بلای جان جامعه و آفتی برای امنیت و اخلاق و خلاف عفت عمومی و به نابود کشاندن اخلاق و فرهنگ دینی می‌دانیم.

امام‌جمعه کاشمر با تأکید بر اینکه نه‌تنها با فیلتر کردن این شبکه‌ها بلکه با موافق حذف کامل آن هستیم، ادامه داد: علت اصلی اختلافات و ازهم‌پاشیدگی خانواده‌ها همین فضای مجازی است و دشمنان با این رویکرد تلاش می‌کنند تا به اهدافی که دارند برسند.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها می‌گویند که اگر فضای مجازی نداشته باشیم از دنیا عقب خواهیم افتاد، افزود: اگر پیشرفت به معنای ازهم‌پاشیده شدن خانواده و ترویج بی‌بندوباری در جامعه است به‌عنوان یک ملت مسلمان به‌هیچ‌عنوان فضایی را که اشاعه کننده فساد و تباهی و از بین بردن اخلاق در جامعه باشد به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهیم.

طباطبایی بابیان اینکه مسؤولان باید به داد فرهنگ و عفت جوانان برسند و در این حوزه یک تصمیم جدی اتخاذ کنند، گفت: ما نمی‌خواهیم مقلد غربی‌ها و اروپایی‌ها باشیم، بلکه ما دین و عفت و قرآن اخلاق را می‌خواهیم، بنابراین مسئولان موظف هستند تسلیم اراده ملت خداجو باشند و به خواسته‌های آنان توجه کنند.

وی ادامه داد: اگر نیاز به استفاده از فضای مجازی است چرا از شبکه‌های داخلی نظیر سروش استفاده نمی‌کنید؟ چرا ما باید مشتری برنامه‌های دشمنانی باشیم که استفاده از آن را در اروپا ممنوع و فیلتر می‌کنند؟

امام‌جمعه کاشمر بابیان اینکه متأسفانه به بهانه پیشرفت برنامه‌ها را تحمیل می‌کنند، ابراز کرد: مسؤولان در برابر انحراف و گمراهی جامعه به‌ویژه نسل جوان باید پاسخگو باشند.

وی  با تقدیر از اقدام قاطعانه قوه قضائیه و دادستان کاشمر در برخورد و مقابله با برنامه‌های مبتذل و اجرای مراسم‌های ضد اخلاقی تأکید کرد: تا مادامی‌که در این شهرستان به‌عنوان امام‌جمعه حضور دارم اجازه نخواهم داد حرکتی خلاف اخلاق انجام شود چراکه این شهر دارای مردمانی متدین، جوانان پاک وزنان عفیف و خداجویی است و ما شاهد شیوع ویروس بی‌بندوباری و بی‌تفاوتی باشیم.

طباطبایی با اشاره به نام‌گذاری 20 اسفندماه بنام روز راهیان نور، اعزام اقشار مختلف مردم در قالب کاروان به مناطق جنگی کشور را اقدامی ارزشمند در راستای زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدا و رزمندگان دانست و افزود: حضور در این مناطق تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و در شرایطی که دشمنان سرمایه‌گذاری زیادی برای به انحراف کشیدن جوانان دارد، حضور جوانان در این مناطق باعث ایجاد تحول در آنان می‌شود.

 وی با اشاره به 22 اسفندماه روز بزرگداشت شهدا و سالروز تأسیس بنیاد شهید به‌فرمان معمار کبیر انقلاب در سال 58 خاطرنشان کرد: نام‌گذاری یک روز بنام شهید صرفاً به‌پاس ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و خانواده‌های آنان است، چراکه کسی نمی‌تواند حق شهدا و خانواده‌هایشان را ادا کند.

 امام‌جمعه کاشمر بابیان اینکه شهدا حق بزرگی دارند، خاطرنشان کرد:خداوند فرموده که شهدا زنده هستند و بر عهد خود باخداوند باقی ماندند. چراکه شهادت اوج کمال و تعالی انسان است و آن‌قدر بااهمیت است که تمام برگزیدگان عالم هستی آرزوی شهادت داشتند.

دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با دشمنان حفظ کند

امام‌جمعه داورزن در خطبه این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه این شهر با اشاره به بیانیه مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب افزود: یکی از نکاتی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با دشمنان حفظ کند.

حجت‌الاسلام جواد علی‌زاده بابیان اینکه روابط ما با غرب، به‌ویژه آمریکا باید با اصل عزت، حکمت و مصلحت همراه باشد،  ابراز کرد: دولت نباید از ارزش‌های انقلابی و ملی یک گام عقب‌نشینی و از تهدیدهای پوچ آنان بترسد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تجدیدنظر پذیر و اهل انفعال نیست، بیان کرد: جمهوری اسلامی به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایی که باایمان دینی مردم آمیخته‌شده است، فاصله نمی‌گیرد.

امام‌جمعه داورزن ادامه داد: این نکات مهم است که سیاست خارجی ما را تعیین می‌کند، بنابراین تنها به‌شرط حفظ عزت ملی و ارزش‌های نظام و انقلاب با کشورهای مختلف ارتباط داریم، به همین جهت مسؤولان نباید برای رضایت غرب و آمریکا از ارزش‌های انقلابی عقب‌نشینی کنند.

وی با تأکید بر اینکه در هر برهه از زمان که از این ارزش‌ها فاصله گرفتیم، متحمل آسیب‌های فراوان شدیم، گفت: در  این راستا معیار تصمیم مسؤولان باید مصلحت مردم باشد، نه اینکه تصمیمشان برای راضی کردن دشمنان باشد.

علی‌زاده با اشاره به لایحه FATF یادآور شد: در شرایطی که رئیس FATF دستیار معاون وزیر خزانه‌داری آمریکاست و مشغول جنگ اقتصادی با ایران اسلامی است، چرا اصرار به امضای این لایحه دارد؟ بنابراین ضرورت دارد توصیه رهبر معظم انقلاب را در خصوص تهدیدها و دخالت‌های دشمنان را جدی بگیریم.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال از مسؤولان خواست تا در راستای خدمت‌رسانی به مردم و تأمین نیازهای اولیه برنامه‌ریزی کنند تا مردم بدون دغدغه و نگرانی سال جدید را آغاز کنند.

استفاده بد از فضای مجازی از فتنه‌های آخر زمان است

امام‌جمعه گناباد در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی این شهر گفت: استفاده بد از اینترنت و فضاهای مجازی از فتنه‌های آخر زمان است.

حجت‌الاسلام حسن صادقی بیان کرد: استفاده درست از فضای مجازی باعث پیشرفت و تولید علم می‌شود اما اگر بجای تحقیق و پژوهش و استفاده صحیح جوانان ما برای دیدن عکس‌ها و فیلم‌های مستهجن و برقراری روابط نامشروع شنیدن موسیقی‌های تحریک‌کننده استفاده کنند دینشان ضربه می‌خورد.

وی با ذکر مصادیقی از آسیب‌های فضای مجازی ادامه داد: همین هفته چند نفر به دفتر امام‌جمعه مراجعه کرده بودند یکی  به دلیل استفاده نادرست از فضای مجازی خانواده‌اش متلاشی‌شده یکی به دلیل ارتباط نامشروع از کارش اخراج شده یکی تصمیم به خودکشی گرفته است .

امام‌جمعه گناباد افزود: از جوانان عزیز درخواست می‌شود از ورود به فضاهای مجازی آلوده بپرهیزند از پدران و مادران و معلمان هم تقاضا می‌شود مراقب جوانان باشند و آن‌ها را راهنمایی کنند و از وزیر ارتباطات نیز می‌خواهیم برای سالم‌سازی فضای مجازی اقدامات مؤثری انجام دهند

وی با اشاره به سالروز تأسیس بنیاد شهید و روز بزرگداشت شهدا بابیان اینکه زنده‌بودن اسلام و ارزش‌ها مدیدن خون شهداست گفت : خانواده شهدا نسبت به بیمه ایثارگران معترض و گله‌مندند

صادقی ابراز کرد: بعضی از پزشکان داروخانه‌ها  نسبت به دفترچه بیمه ایثارگران پاسخ‌گو نیستند که این امر گلایه خانواده شهدا را سبب شده است.

حل مشکلات کشور مشروط به مذاکره با شرق و غرب نیست

امام‌جمعه سبزوار ظهر امروز در اجتماع نمازگزاران جمعه این شهر گفت: حل مشکلات کشور مشروط به مذاکره با شرق و غرب نیست بلکه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا مقیسه با گرامیداشت ولادت امام محمدباقر (ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار نهضت عظیمی را در دوران خود آغاز کرد و تمام عالم، اسلام و جهان انسانیت از فروغ علم امام محمدباقر (ع) بهره برده‌اند.

وی افزود: مسئولان نظام جمهوری اسلامی در آستانه گام دوم انقلاب باید نهضت امام محمدباقر (ع) را الگوی خود قرار دهند و قوه مجریه برای حل مشکلات و چالش‌های کشور باید به ظرفیت‌های درونی در حوزه‌های علمی و نخبگان توجه کند.

امام‌جمعه سبزوار با اشاره به توطئه‌های دشمنان طی 40 سال اخیر برای ضربه زدن به‌نظام جمهوری اسلامی، ادامه داد: حل مشکلات کشور مشروط به مذاکره با شرق و غرب نیست بلکه با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

وی با گرامیداشت حلول ماه رجب، بیان کرد: این ماه فضیلت زیادی برای روزه گرفتن، توبه و استغفار دارد و مسلمانان باید از برکات ماه رجب باید به‌خوبی استفاده کنند.

مقیسه با اشاره به سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌فرمان امام خمینی (ره) در سال 1358 و بزرگداشت روز شهدا، گفت: در این روز باید یادی از شهادت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کنیم چراکه برای امنیت و آرامش جمهوری اسلامی از جان خود گذشتند.

وی با تأکید بر لزوم یادآوری فداکاری، شجاعت و ایثارگر شهدا، افزود: شهدای ما نقش مهمی دررسیدن ایران اسلامی به عزت و استقلال داشته‌اند و مردم فداکاری شهدا را به‌هیچ‌عنوان فراموش نمی‌کنند.

امام‌جمعه سبزوار همچنین تکمیل پروژه راه‌آهن سبزوار را یکی از مطالبات چندین ساله مردم دیار سربداران دانست و بیان کرد: مسئولان قوه مجریه باید به پروژه راه‌آهن این شهرستان نگاهی ویژه داشته باشند و سرعت بیشتری به روند تکمیل پروژه بدهند.

با توجه به استعداد و توان نیروهای داخلی در گام دوم انقلاب موفقیت‌های زیادی را به دست می‌آوریم

امام‌جمعه خوشاب در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این شهر، گفت: با توجه به استعدادها و توانی که در نیروهای جوان کشور وجود دارد، در گام دوم انقلاب موفقیت‌های زیادی را به دست می‌آوریم.

حجت‌الاسلام قاسم دهقانی با اشاره به اینکه دشمن‌شناسی از اولویت‌های ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین است، اظهار کرد: برای مقابله با دشمن باید نوع دشمنی را بشناسیم.

وی با اشاره به بیانیه رهبر معظم انقلاب بابیان اینکه 40 سال از انقلاب گذشته ولی فقط یک گام برداشته‌شده است، افزود: با توجه به استعدادها و توانی که در نیروهای جوان کشور وجود دارد، در گام دوم انقلاب موفقیت‌های زیادی را به دست می‌آوریم.

امام‌جمعه خوشاب با گلایه از اجرایی نکردن دستورات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت‌مردان، بیان کرد: 8 ماه قبل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولت‌مردان تأکید کردند که به وعده‌های اروپا توجه نکنند و کشور را معطل نگه ندارند ولی برخی مسئولان خلاف کردند و به تعهدشان در مقابل ملت ایران عمل نکردند.

دهقانی تصریح کرد: دشمنان ما طی ۴۰ سال اخیر به وعده‌های خود عمل‌نکرده‌اند و مسئولان ما نباید فریب آن‌ها بخورند.

کمک به نیازمندان در هفته احسان و نیکوکاری موردتوجه قرار گیرد

امام‌جمعه تربت‌حیدریه در خطبه‌های نماز جمعه نماز جمعه این شهر ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی و پرهیز از معصیت، با تبریک آغاز ماه مبارک رجب، به مناسبت‌های این ماه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی  با اشاره به وضعیت معیشتی مردم و اینکه حقوق با درآمدها تناسبی ندارد، تأکید کرد: قیام همه‌جانبه‌ای داشته باشیم و انفاق، اطعام و ایجاد کار بهترین معامله باخدا و تقوای عملی است.

وی ادامه داد: ما قبول نداریم که مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز فقط به تحریم‌ها برمی‌گردد، بلکه بخش مهمی از وضع موجود ناشی از بی‌تدبیری مسئولان است که امیدواریم با نظارت بیشتر دغدغه و نگرانی مردم در این زمینه کاهش یابد.

امام‌جمعه تربت‌حیدریه همچنین با اشاره به نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، بر  ضرورت کمک به نیازمندان در هفته احسان و نیکوکاری تأکید کرد.

عصمتی یادآور شد: طی ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در برخورد با مفاسد صورت گرفته که البته کافی نیست و این مردم مؤمن و انقلابی با تمام توان مدافع اسلام و انقلاب هستند.

مسئولان به وعده‌های اروپا اعتماد نکنند

امام‌جمعه تربت‌جام در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه این شهر  با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و تبریک فرخنده میلاد بابرکت امام باقر(ع) گفت: حضرت امام باقر علیه‌السلام نمونه تقوا هستند و باوجود مشکلات عدیده مادی و معنوی گره‌گشایی و کمک به فقرا را توصیه  می کرند و همه باید سیره عملی ایشان را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و مهم‌ترین کار امام احیای علم و اندیشه در غالب برگزاری جلسات عزاداری برای سیدالشهدا (ع)بود.

حجت‌الاسلام جواد طاهری با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری افزود: مقام معظم رهبری در گام دوم بر کسب دانش، پژوهش و تربیت شاگردان فراوان تأکیددارند که مسئولان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی ، علمی و حوزوی در این راستا باید تلاش کنند

وی با اشاره به دیدار اعضای هیئت دولت با رهبری بیان داشت: مسئولان به وعده‌های اروپایی اعتماد نکنند و راه‌های اقتصادی راهم به آنان وابسته نکنند و در این اوضاع اقتصادی مدیران باید ساده زیستی را ملاک قرار دهند و باروحیه جهادی پاسخگوی مردم باشند

امام‌جمعه با اشاره به‌حکم مقام معظم رهبری در انتصاب آیت‌الله رئیسی بیان داشت: آیت‌الله رئیسی فرزند انقلاب و از نیروهای قوه قضائیه و دارای محبوبیت ، قاطعیت و مسئله مالی هم ندارد و امید فراوان داریم که با حضور ایشان قوه قضائیه تحرک ،شادابی و صلابت جدی بیشتری پیدا کند

وی با اشاره به زمان ثبت‌نام حوزه‌های علمیه اظهار کرد: والدین جوانانی که دارای فکر، اندیشه و مستعد هستند برای ادامه تحصیل فقه اهل‌بیت (ع) به حوزه‌های علمیه هدایت و راهنمایی کنند

طاهری با اشاره به فقه اقتصادی تصریح کرد: یکی از راه‌های تأمین نقدینگی اجاره به‌شرط تملیک است و جوانان با تکیه به داشتن علم و دانش و تجربه برای تأمین نقدینگی خود می‌توانند با هماهنگی سرمایه‌گذار اجاره به‌شرط تملیک با عقد قرارداد و تفاهم‌نامه انجام بدهند که یکی از راه‌های تأمین نقدینگی همین راه است و در این راستا دانش و همت لازم است

وی با اشاره به‌روز احسان و نیکوکاری  خاطرنشان کرد: در آستانه نوروز قرار داریم مردم با کمک به فقرا و مستمندان آنان را هم در شادی‌های خود شریک کنند و کمیته امداد امام خمینی(ره) و مراکز نیکوکاری بهترین مکان برای کمک به ایتام و محرومان جامعه است

امام‌جمعه تربت‌جام با اشاره به هفته درختکاری خاطرنشان کرد: منابع طبیعی موجب تداوم حیات وزندگی است و همه با کاشت درخت شادابی و نشاط را به یکدیگر هدیه دهند و مدیران می‌توانند با ایجاد کمربند سبز در حاشیه جاده فضای سبز در منطقه ایجاد کند.

وی با گرامیداشت سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تکریم از خانواده شهدا به‌منزله تکریم از راه و مسیر شهدا است و امروز شهدای زنده و سربازان زیادی داریم‌ که گوش‌به‌فرمان ولایت هستند تا راه شهدا را ادامه دهند.

طاهری با اشاره به برگزاری اردوهای راهیان نور افزود: اردوهای راهیان نور تأثیر فراوانی دارد که فضای معنوی آن قابل توصیف نیست و برای اینکه راه شهدا فراموش و تحریف نشود اردوهای راهیان نور لازم و ضروری است و مسئولان باید در مسیر رفت‌وبرگشت و حین برنامه‌ها از راویان جنگ به‌خوبی استفاده کند.

واردکردن دسته بیل و سوزن با دلار ۴۲۰۰ تومانی عین بی‌تدبیری است

امام‌جمعه بردسکن در جمع نمازگزاران جمعه این شهر با گرامیداشت حلول ماه مبارک رجب و ولادت حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام گفت: مردم در این روزهای آخر پایان سال با مشکلات زیادی مواجه هستند و مشکلات معیشتی عده‌ای از خانواده‌ها را رنج می‌دهد .

حجت‌الاسلام امینی  داشتن تعهد و تخصص را دو بال برای یک مسئول دانست و گفت :سخنرانی کردن بدون توجه به حال مردم چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند، لذا به‌جای سخنرانی کردن مشکلات مردم را حل کنید .

وی بابیان اینکه علت گرانی‌های امروز جامه از عدم بی‌برنامگی مسؤولان و متولیان امر است، ادامه داد: بعضی از مدیران و وزرا اصلاً مشکلات مردم را احساس نمی‌کنند و بی‌خبر هستند و نمی‌دانند که در داخل کشور چه می‌گذرد ، اینکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی بیل، دسته بیل و سوزن وارد کشور کردند عین بی‌تدبیری است .

امام‌جمعه بردسکن با دعوت از خیرین و کسانی که می‌توانند کمک به حال مردم نیازمند داشته باشند را مورد تأکید قرارداد و افزود: باوجود کمک‌های کمیته امداد و بهزیستی ولی هنوز هم بعضی از خانواده‌های آبرومند با مشکلات مواجه هستند .

وی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری این را منشور چهل‌ساله خدمت در گام دوم و چهل سال دوم نام برد و اظهار کرد: جوانان و گروه‌های مختلف مخاطبین بیانیه هستند و باید خود را آماده خدمت بیشتر نماییم .  

امینی گرامیداشت عملیات بدر با رمز حضرت زهرا سلام‌الله علیها و عملیات والفجر ۱۰ در منطقه حلبچه را مورداشاره قرارداد و با تجلیل از تلاش و زحمات رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان افزود: از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ۳۶ میلیون نفر زیر ۴۰ سال هستند که جوان نام‌برده می‌شوند و از این تعداد ۱۴ میلیون نفر نیز دارای تحصیلات عالیه هستند و این خود سرمایه ارزشمندی است .

وی به‌کارگیری بعضی از مسئولان کشوری که هیچ تدبیر را در حل مشکلات و مسائل کشور ندارند را یادآور شد و افزود: از جوان‌های پرکار پرتلاش و متعهد و متخصص استفاده کنید تا حلال مشکلات کشور باشند .

امام‌جمعه بردسکن با تقدیر از خدمتگزاران کمیته امداد در ارائه خدمت به محرومان جامعه و نیز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری،به ۲۲ اسفندماه روز شهدا اشاره کرد و از برگزاری همایش باشکوه تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا در روز ۲۲ اسفند در بردسکن خبر داد و همه را به شرکت در این مراسم دعوت نمود .

امام‌جمعه در ادامه خطبه‌های این هفته ،توجه به رهنمودهای رهبری انقلاب و سپردن این انقلاب و پرچم را به دست حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه را امید آزادیخواهان نام برد و گفت: دشمنان کشور و در رأس آنان ، آمریکای جنایت‌کار ، بدانند ،ایران اسلامی استوار و با استقامت در برابر آنان ایستاده است  و ذره‌ای از مسیر انقلاب و نظام اسلامی و رهبری عدول ندارند.

منبع : فارس
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.