مدیر انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهترین زبان برای بیان فرهنگ رضوی به کودکان و نوجوانان، زبان تئاتر است.

بهترین زبان برای بیان فرهنگ رضوی به کودکان و نوجوانان، زبان تئاتر است
به گزارش قدس آنلاین ؛حمید نیلی ، اظهار کرد: اتفاقات خیلی خوبی در تئاتر کودک و نوجوان افتاده است و از طرفی مورد استقبال این قشر قرار گرفته و شاهد این ادعا، جشنواره همدان و جشنواره یونیما است.
مدیر انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به این که فرهنگ‌سازی در بین قشر کودک و نوجوان یکی از اولویت‌های دولت است، گفت: و چه بهتر که در حوزه کودکان به زبان تئاتر این فرهنگ‌سازی بتواند صورت گیرد.
وی عنوان کرد: من تفاوتی بین دین، اخلاق و ارزش‌ها نمی‌بینم؛ چرا که دین همان مکارم‌الاخلاق است و تئاتر هم به زبان مکارم‌الاخلاق صحبت می کند.
نیلی اظهار کرد: هنر کلا فضایی است برای بیان نظرات در حوزه اخلاق و معنویت؛ معنویت نه تنها به عنوان شخص امام رضا(ع) و مسائل از این دست؛ بلکه معنویت به معنای راستگویی، امانت‌داری، احترام به دیگران، احترام متقابل به پدر و مادر و غیره است و همه این‌ها چیزهایی است که جدا از فرهنگ ائمه ما نیست و فرهنگ رضوی نیز همین است.
مدیر انجمن هنرهای نمایشی ادامه داد: به نظر من اگر بخواهیم فرهنگ‌سازی کنیم، در حوزه کودک و نوجوان بهترین مدیا و رسانه‌ تئاتر است و دین هم اخلاق را ترویج می‌کند.
وی ادامه داد: تولید تئاتر دینی یا رضوی برای کودکان جای کار بسیاری دارد. به طور مثال چند تئاتر خوب در زمینه پیامبر اسلام(ص) برای کودکان و نوجوانان ساخته شده و یا چند تئاتر در رابطه با سایر ائمه برای کودکان و نوجوانان تولید شده است؟ لذا جای خالی این نوع تئاترها در کشور دیده می‌شود.
نیلی با بیان این که دین و اخلاق مکمل یکدیگر هستند افزود: چرا که در دین اسلام و قرآن آمده است که ما پیامبر اکرم(ص) را برای ترویج مکارم اخلاق مبعوث کرده‌ایم.
وی با بیان این که در تئاتر به ترویج مکارم اخلاقی  پرداخته می‌شود اضافه کرد: این که چقدر تئاتر کشور به اخلاق نزدیک شده است کاری ندارم؛ اما تئاتر کلا به ترویج اخلاق در جامعه کمک می‌کند و می‌تواند فرهنگ‌سازی کند.
مدیر انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث استفاده از تئاتر برای تبلیغ دینی در دنیا متداول است که متاسفانه هنرمندان عرصه تئاتر در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند؛ به طوری که ما آثار انگشت‌شماری چه در زمینه تئاتر چه در زمینه فیلم می‌بینیم.
نیلی با اشاره به این که سایر ادیان در کشورهای دیگر از این ابزار برای ترویج عقاید خود استفاده کردند و موفق بودند، افزود: ما در این زمینه آثار کمی تولید کرده‌ایم و خلأ نبود این آثار در جامعه ما دیده می‌شود که باید هنرمندان عرصه تئاتر به آن پردازاند؛ چرا که باید برای تبیین فرهنگ رضوی آثار هنری تولید شود.
مدیر انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نوعی باید تبلیغ اسلام را با این زبان انجام بدهند، افزود: فکر می‌کنم تئاتر رضوی جدا از این که به فرهنگ رضوی توجه دارد و به تاریخچه زندگی امام رضا می‌پردازد، باید در آن به فرهنگ رضوی نیز پرداخته شود.
نیلی ادامه داد: موضوعاتی مثل زندگی پدر امام رضا(ع) یا فرزند دلبندشان امام جواد(ع)، تاریخ شهر مشهد؛ مثل قضیه مسجد گوهرشاد، بزرگانی که وقف فرهنگی برای امام رضا(ع) کردند، همگی نکاتی هستند که باید در مورد آن کار کرد. البته در کنار آن باید چندین جشنواره دیگر در رابطه با اهل بیت و سایر ائمه برگزار کرد.
وی اظهار کرد: جشنواره‌ها به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه هنرمندان را تشویق کنند؛ بلکه نیاز به همت هنرمندان است که پا به عرصه تولید آثار هنری دینی، به خصوص در بخش تئاتر دینی بگذارند.
وی با بیان این که بهترین زبان برای بیان مسائل، هنر به خصوص تئاتر است، گفت: ما گونه‌های مختلف نمایشی داریم که این گونه‌های مختلف باید وارد این عرصه شوند تا ادای دین به مذهب و دین اسلام کنند.
وی ادامه داد: در بعضی از حوزه‌های دینی اتفاقات خوبی افتاده، مثل بحث عاشورا ولی در بعضی حوزه‌ها هنوز در بحث تاریخ در تئاتر اتفاق چندانی نیفتاده است که باید هنرمندان در این حوزه‌ها فعال شوند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.