عبدالمهدی بخشنده قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی کشور را عاملی مهم در افزایش قیمت گوشت دانست و گفت: در بغداد گوشت گوسفندی به قیمت ۱۶۵ هزار تومان و در اقلیم کردستان عراق ۱۴۰ هزار تومان معامله می شود که این قیمت بر نرخ گوشت در داخل تاثیر داشته است.

قاچاق دام تاثیر مهمی در افزایش قیمت گوشت دارد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی معاونین برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان ها که در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت:با توجه به شرایط تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی، تامین و توزیع مناسب نهاده های تولید و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از اولویت های دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: سران نظام سلطه، در جمع بندی های داخلی خودشان اعلام کرده بودندکه ظرف مدت ۳ ماه در بازار ایران قحطی ایجاد خواهیم کرد و با توجه به کمبود اجناس و ارزاق در بازار، مشکلات جدی برای ایران ایجاد خواهد شد اما در حال حاضر انبارها و ذخایر راهبردی ما پر است و ۱۰ قلم کالای اساسی مردم به وفور موجود می باشد و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به لطف خدا و با برنامه ریزی های مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، با  خوداتکایی کشور در تولید گندم و شکر، نیازی به ورادات این محصولات وجود ندارد و اگر موضوع خودکفایی در وزارت جهاد کشاورزی با جدیت پیگیری نمی شد و نیاز به واردات این محصولات بود و در شرایط کنونی حداقل ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی ما هزینه واردات این محصولات می شد.

وی در ادامه به بازار گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: با کیفیت ترین گوشتی که در بازار اروپا و روسیه نیز مصرف می شود از کشور برزیل وارد می شود و در ۱۱ ماه گذشته نیز گوشت منجمد گوساله برزیلی جهت مصرف خانوارها تامین شده است.

دکتر بخشنده تصریح کرد: در حال حاضر ۹۷ شرکت از ۱۳ کشور، گوشت گرم گوسفندی را به کشور وارد می کنند که با توجه به سیستم پیشرفته لجستیک و خطوط هواپیمایی و کشتارگاه های مجهز کشور استرالیا، ۷۰ درصد آن از این کشور تامین می شود و روزانه شاهد واردات ۱۰۰ تن گوشت گرم صرفاً  از این کشور هستیم.

وی افزود: مشکلاتی که در سیستم توزیع مشاهده می شود ناشی از ضعف در تأمین نیست و خارج از وظایف محوله مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که برای رفع این مشکل در ستاد تنظیم بازار مقرر شد توزیع گوشت هدفمند شود.

بخشنده، قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی کشور را عاملی مهم در افزایش قیمت گوشت دانست و گفت: در حال حاضر در بغداد گوشت گوسفندی به قیمت ۱۶۵ هزار تومان و در اقلیم کردستان عراق ۱۴۰ هزار تومان معامله می شود که این کشف قیمت بر نرخ گوشت در داخل تاثیر داشته است.

دکتر بخشنده با تاکید بر این که قیمت خرده فروشی مرغ برای مصرف کننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: بر اساس قیمت نهاده ها و محاسبه سود تولید کننده، قیمت مرغ زنده برای مرغدار بیش از ۸۰۰۰ الی ۸۵۰۰ نیست.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بودجه این وزارت در سال ۹۸ اشاره و خاطرنشان کرد: تخصیص ۴۰۰ میلیون دلار برای سامانه های نوین آبیاری، ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای آبخیزداری و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بیابان زدایی از مهمترین اعتبارات مصوب وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال آینده است.

دکتر بخشنده، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بر مبنای ارائه تسهیلات به تولید کنندگان را از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی طی سال آتی عنوان و تاکید کرد: در بررسی و تصویب تسهیلات و تخصیص اعتبارات به تولید کنندگان، به توجیه اقتصادی طرح ها و هدف گذاری جهت استمرار سرمایه گذاری و تولید توجه ویژه شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه نزولات جوی طی سالجاری را مناسب ارزیابی کرد و با ابراز امیدواری در خصوص استمرار آن در بهار سال آینده گفت: به لطف خدا و همت کشاورزان در تولید غلات، گندم، جو و علوفه مشکل خاصی نداریم و تولید خوبی خواهیم داشت.

دکتر بخشنده در پایان گفت: مردم ما در دوران دفاع مقدس روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و انشااله از این پیچ سخت شرایط جنگ اقتصادی، با سربلندی عبور خواهیم کرد؛ توانمندی و تجربه این کار را داریم و با کمک هم و حمایت بزرگان باید ایستاد و کار کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.