شبکه خبری سی‌ان‌ان از وجود تصاویر ماهواره‌ای جدید که حاکی از آماده شدن کره شمالی برای پرتاب یک موشک یا راکت فضایی در آینده نزدیک است، خبر داد.

کره شمالی آماده پرتاب موشک یا راکت به فضا می‌شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که احتمالا کره شمالی آماده پرتاب یک موشک یا راکت فضایی در آینده نزدیک می‌شود، آنچه به اذعان تحلیلگران نشانه‌ای از یک ضربه بالقوه به روابط آمریکا و کره شمالی خواهد بود.

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از فعالیت تاسیسات موشکی کره شمالی است

تصاویر ماهواره‌ای که در تاریخ ۲۲ ماه فوریه از سوی شرکت تصویربرداری دیجیتال کلوب گرفته شده، نشان دهنده افزایش فعالیت یکی از تاسیسات در سانومدونگ در حومه پیونگ یانگ است. پیشتر کره شمالی بخشی از موشک‌های بالستیک قاره پیما و راکت‌های پرتاب ماهواره‌ای در تاسیسات سانومدونگ را بر روی هم سوار کرده بود.

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از فعالیت تاسیسات موشکی کره شمالی است

این تصاویر ماهواره‌ای پس از آن منتشر شد که در ارزیابی‌ای که از سوی وب سایت «نورث ۳۸» صورت گرفت آمده بود: تاسیسات پرتاب ماهواره «سوها» که پیشتر به عنوان بخشی از اقدامات در جهت خلع سلاح هسته‌ای منحل شده بود، در حال حاضر فعالیت‌های معمول خود را از سر گرفته؛ اقدامی که به ظاهر پس از شکست نشست اخیر مذاکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ۲۸ فوریه در هانوی ویتنام انجام شده است.

جفری لویز، مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات اتمی آسیای شرقی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدل بری که این تصاویر را مورد بررسی قرار داده، در این خصوص گفت: ما شاهد هستیم که تجهیزات بسیاری در تاسیسات سانومدونگ فعال هستند و نیز شاهد فعالیت خطوط راه آهن هستیم که به احتمال زیاد در آن نقطه بارگیری صورت می‌گیرد و به سمت تاسیسات سوها انتقال داده می‌شود. وی تاکید کرد که شواهد بدست آمده حاکی از پرتاب ماهواره‌ای در تاسیسات ساندمدونگ و سوها است.

بنا به گزارش سی ان ان، در پرتاب ماهواره‌ای مذکور از فناوری مشابه موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود و کارشناسان پیش از این نیز بارها هشدار داده بودند که تلاش‌های کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا می‌تواند به این کشور در توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد کمک کند. مدیر منع گسترش تسلیحات اتمی آسیای شرقی هشدار داد که غیرممکن است به این موضوع پی برد که آیا کره شمالی برای پرتاب یک موشک نظامی آماده می‌شود یا یک راکت فضایی. همچنین ممکن است فعالیت در تاسیسات کره شمالی، تلاشی تعمدی برای جلب توجه ماهواره‌های جاسوسی آمریکا باشد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که وزارت خارجه آمریکا هنوز از ابراز نظر در این خصوص خودداری کرده است. برنامه موشکی کره شمالی در سال ۲۰۱۷ پیشرفت چشمگیری داشت و پیونگ یانگ اعلام کرد که با موفقیت سه موشک قاره پیمای بالستیک را مورد آزمایش قرار داده است. کارشناسان می‌گویند موشک Hwasong-۱۵ که در اواخر نوامبر گذشته آزمایش شد، به احتمال زیاد می‌تواند بخش زیادی از آمریکا را هدف قرار دهد. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا بارها با اعلام اینکه کره شمالی بیش از یک سال است آزمایش موشکی و هسته‌ای انجام نداده، این مسئله را نشانه پیشرفت مذاکرات خود با پیونگ یانگ عنوان کرده است.

پیشتر دو موسسه آمریکایی از بازسازی تونگ چانگ ری، مهمترین سایت موشکی کره شمالی خبر دادند. بنا به اعلام این موسسات تحقیقاتی بازسازی سایت موشکی کره شمالی در سه هفته گذشته صورت گرفته و در نتیجه در زمان برگزاری نشست هانوی میان ترامپ و کیم جونگ اون در جریان بوده است.

مذاکرات اخیر میان سران کره شمالی و آمریکا در ویتنام بصورت نیمه تمام و شکست خورده پایان یافت و دو طرف نتوانستند در پایان این نشست یک بیانیه مشترک صادر کنند. با این حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته بود که دولت ترامپ امیدوار است ظرف ماه‌های آینده نماینده‌ای به کره شمالی اعزام کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.