رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه هیچ ارتباطی با امنیت ناتو، آمریکا و خرید جنگنده اف-۳۵ ندارد.

اردوغان: خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه با امنیت ناتو و آمریکا ارتباطی ندارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه هیچ ارتباطی با امنیت ناتو، آمریکا و خرید جنگنده اف-۳۵ ندارد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اولتیماتوم پنتاگون در خصوص خرید سامانه اس-۴۰۰ از سوی آنکارا را رد کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه آنکارا در خصوص کاربرد سامانه اس-۴۰۰ هیچ چیزی برای مخفی کردن ندارد، افزود: دلایل ما برای خرید این سامانه‌ها واضح است. اردوغان ابراز امیدواری کرد مشکلات میان آنکارا و واشنگتن بر سر خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه به همان شیوه دیگر مسائل قابل حل و فصل باشد.

اظهارات رئیس جمهور ترکیه در حالی بیان شد که پیشتر در روز جمعه چارلی سامرز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در صورتیکه ترکیه به خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه ادامه دهد، عواقب ناگواری متوجه روابط نظامی میان آمریکا و ترکیه، سامانه پاتریوت و جنگنده اف-۳۵ خواهد شد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد ترکیه در صورت خرید اس-۴۰۰ روسیه نمی‌توانند به جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا دست یابد.

این هفته نیز یک ژنرال ارشد پنتاگون قانونگذاران کمیته خدمات مسلح سنا را ترغیب کرد در صورتیکه ترکیه خرید سامانه اس- ۴۰۰ از روسیه را متوقف نکند، تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به آنکارا متوقف شود. این مقام ارشد پنتاگون هشدار داد سامانه پدافند هوایی روسیه برای تمامی جنگنده‌های آمریکا بویژه جنگنده اف-۳۵ دردسرساز خواهد بود. هفته پیش نیز رسانه‌های آمریکا گزارش دادند ترکیه پیشنهاد ۳.۵ میلیارد دلاری آمریکا برای خرید سامانه دفاع هوایی پاتریوت را به جای سامانه اس-۴۰۰ رد کرده است.

در اواخر سال ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار میان ترکیه و روسیه به منظور خرید سامانه اس-۴۰۰ از مسکو منعقد شد. با آغاز تحویل سامانه اس-۴۰۰ در ماه اکتبر ترکیه پس از بلاروس، چین و روسیه چهارمین کشوری خواهد بود که این سامانه پدافند هوایی را در اختیار خواهد داشت.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف ۹۰ روز آینده ممنوع است. 

با وجود هشدارهای پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. آنکارا همچنین قرار است ۱۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.