رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مشهد با بیان اینکه رکود در این صنف به وضوح آشکار است، اظهار داشت: کت و شلوار، پیراهن و سایر محصولات خارجی ارزان قیمت، بازار مشهد را فلج کرده است که در این مورد از سازمان صنعت و استانداری خواهشمندیم برای جلوگیری از این امر قبل ورشکستگی و تعطیلی کامل این صنف اقدام کنند.

تعطیلی ۳ تا ۴واحد صنفی در ماه/کارگاه‌های زیرزمینی دلیل ورشکستگی تولیدکنندگان/استقبال کم از خیاطی‌ها در آستانه سال نو

علی اکبر طاهری در گفت وگو با قدس آنلاین از تعطیلی واحدهای تولیدکننده درجه دو و سه در سال جاری خبر داد و افزود:از ابتدای امسال تاکنون هر ماه شاهد تعطیلی ۳تا۴واحد صنفی هستیم واین در حالی است که واحد هایی هم که به کار خود ادامه می دهند یا تعدادچرخ های خود را کاهش داده اند ویا با نیروی بسیار کم فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: یک جین دکمه را قبلاً می خریدیم ۳۲ هزارتومان اما الان باید همان را ۱۸۰هزار تومان خریداری کنیم.

نرخ های توافقی خیاطان

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخنامه مشخصی برای همکاران نداریم و نرخ ها آزاد  ومربوط به سال های گذشته است،افزود: دستمزد دوخت لباس،پیراهن کت وشلوار و... در حال حاضر توافقی وقراردادی است وبا دستمزد های بسیار پایین همکاران ما کار می کنند.

طاهری با اشاره به کارگاه‌های زیرزمینی که در سطح شهر وجود دارد، خاطرنشان کرد: این کارگاه‌ها بدون مالیات، عوارض و سایر هزینه‌های تولید، فعالیت می کنند و جنس‌های خود را به بازار عرضه‌ می‌کنند و باعث می‌شوند که تولیدکنندگان واقعی از کار افتاده و ورشکست شوند؛این درحالی است که دولت هم نسبت به آن‌ها دستش بسته است زیرا اگر امروز با آن‌ها درنقطه ای از شهر مقابله کند روز دیگر در نقطه‌ای دیگر از شهر شروع به کار می‌کنند.

قاچاق آسترلایه ودوک از افغانستان

وی به قاچاق آستر لایه و دوک های نخ از افغانستان توسط افغان ها و سر در آوردن از کارگاه ها وانبارهای آن ها در مناطق پایین شهر وبخصوص قلعه ساختمان اشاره کرد واظهار داشت:این در حالی است که تولیدکنندگان ما بخصوص در این یک ماه اخیر با کمبود شدید آسترلایه و دوک نخ مواجه اند.

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مشهد به گرانی شدید پارچه در ماه های اخیر اشاره کرد وادامه داد:در حال حاضر تولیدکنندگان ما با پارچه ها ومواد اولیه ته انبارهای خود در حال فعالیت هستند واگر وضع به همین منوال پیش رود سال آینده همکاران ما در مضیقه شدید مواد اولیه خواهند بود.

طاهری میافزاید: با این وجود، تولیدکننده داخلی به هیچ عنوان مورد حمایت قرار نمیگیرد و از هر طرف سازمان های مربوطه از جمله دارایی تحت فشار است.

وی با اشاره به اینکه اعضای صنف ما حتی نمی‌توانند مالیات سال گذشته خود را پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اضافه شدن مالیات می‌تواند شرایط را بحرانی‌تر کند که معتقدیم باید تخفیفات مالیاتی این صنف بیش از گذشته مورد بررسی قرار گیرد.

واردات بی رویه لباس های خارجی

وی با بیان اینکه واردات بی‌رویه لباس‌های خارجی و چینی نفس تولیدکنندگان را گرفته است، بیان داشت: حتی با وجود مشکلات فعلی در صورت وجود مواد اولیه و البته تعاملات بانک‌های استان می توانیم برای احیای این صنعت وارد عمل می‌شویم.

رئیس اتحادیه خیاطان مشهد تصریح می کند: تولیدکنندگان داخلی توان تولید کالا برای برطرف کردن نیاز داخل کشور را دارند و این درحالی است که کالاهای تولیدشده داخلی میتواند به کشورهای خارجی صادر شود.

وی با اشاره به کاهش تولید پوشاک توسط تولیدکنندگان داخلی  اظهار کرد: انبوه کالاهای قاچاق که از مسیرهای قانونی و غیرقانونی وارد کشور میشوند، کمر تولیدکننده داخلی را شکسته است.

طاهری به بالا بودن قیمت تمامشده تولید در داخل کشور اشاره و خاطرنشان میکند: تسهیلاتی هم که ممکن است با دشواری های بسیار در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، نرخ سود بالایی دارد که اگرچه در ظاهر گفته میشود این نرخ ۱۸ درصد است اما در عمل به حدود ۳۰ درصد هم میرسد و این در حالی است که حاشیه سود تولیدکننده در حدی نیست که بتواند این میزان سود بانکی را پرداخت کند.

وی استقبال مردم از خیاطی ها را در آستانه سال نو بسیار پایین عنوان کرد وافزود:در سال های گذشته بخصوص در ایام نزدیک به عید بسیاری از همکاران ما با حداقل ۱۰نیروی کار شبانه روز کار می کردند اما در حال حاضر به دلیل حجم بالای ورود پوشاک خارجی ارزان قیمت خارجی اکثر خیاطی ها با یک یا دو نیروی کار به فعالیت خود ادامه می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.