مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از صادرات بیش از ۲۵۰ هزار کیسه پلاسمای خون از مشهد به مقصد آلمان خبر داد.

خون‌رسانی به بیمارستان‌ها سهمیه‌بندی می شود

به گزارش قدس آنلاین، سیدحمیدرضا اسلامی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: از حدود ۶ ماه پیش، پیگیر اعتبارات بین‌المللی جهت همکاری با شرکتی آلمانی در راستای تولید پلاسمای بین‌المللی در مشهد و ارسال آن به آلمان بودیم.

وی افزود: صنعت پلاسما به صنعتی بزرگ در دنیا تبدیل شده و حتی فراتر از صنعت نفت رفته و اگر در کشور ما هم به این مهم توجه شود گامی مهم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه ایران حرف اول آسیا و منطقه در حوزه انتقال خون می‌زند، خاطرنشان کرد: موضوع پلاسمای با تاییده اروپا از ۳.۵ سال قبل آغاز شد تا در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و تیم مدیریتی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با تلاش شبانه‌روزی‌ که داشتند موفق به کسب تاییده‌های جهانی و رتبه اول کشوری شدیم و بیش از ۲۵۰ هزار کیسه پلاسما از مشهد به آلمان صادر شد.

اسلامی تصریح کرد: به دنبال تولید پلاسمای تماماً ایرانی هستیم و هیچ نوع دارویی از خارج کشور وارد نکنیم و تاکید شدیدمان تولید ۱۰۰ دارو از پلاسمای ایرانی است، چیزی اکنون ۵۰ درصد است؛ متاسفانه به‌دلیل ورود داروی آلوده از فرانسه به کشور تعداد زیادی از مردم درگیر بیماری‌های خونی شدند.

وی تاکید کرد: متاسفانه سازمان انتقال خون جایگاه حقیقی خود را ندارد و به‌طور مثال در سطح استان ۲۵۰ پرسنل داریم که نسبت به سال ۸۳ کاهش یافته، همچنین در بحث بودجه از ۳.۵ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافته که کمتر ۲۰ درصد سال گذشته بوده و کاهش ۸۰ درصدی بودجه اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در سال ۹۷ فشار زیادی را بر این مجموعه تحمیل کرد، اما این موضوع نه تنها مشکلی در امر خدمت‌رسانی ایجاد نکرد، بلکه افزایش ۵ درصدی تولیدات خون و فرآورده‌های خونی را در سطح استان داشتیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه نصف پرسنل این مجموعه قراردادی هستند، گفت: مشکلات خراسان رضوی به مراتب بیشتر از سایر استان‌ها بوده و اگر پرسنل بیمه شوند رقم ۵ میلیارد تومانی فصل ۲ در جاهای موردنیاز خودش همانند پرداخت قبوض هزینه می‌شود و در حال حاضر ۴ میلیارد تومان آن هزینه پرداخت حقوق این پرسنل می‌شود و حق مسئولیت‌ها هم یک سال است که پرداخت نشده است و در جهت رفع مشکلات نیازمند حمایت ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم.

اسلامی گفت: برای تامین خون بیمارستان‌ها با وجود افزایش ۲ هزار تخت و کاهش ۸۰ درصدی بودجه به‌شدت با مشکل مواجه هستیم، همچنین پس از بازنشسته‌شدن یک نیرو حق جذب نیروی جایگزین را نداریم و این مسائل به‌شدت‌ بر مشکلاتمان افزوده است.

وی افزود: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اخیرش در مشهد اعلام کرد که بودجه حوزه سلامت نیازمند اصلاحات زیادی است تا هزینه‌کردهای این بودجه در جاهای موردنیازش باشد؛ متاسفانه در طرح تحول سلامت تنها موضوعی نادیده گرفته شده بحث انتقال خون بوده است که امیدواریم در جلسات نمایندگان اصلاحات لازم صورت پذیرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر حمایت‌ها نباشد و بودجه موردنیاز تامین نشود خون‌رسانی به بیمارستان‌ها را در سال ۹۸ سهمیه‌بندی خواهیم کرد، افزود: گرچه هم‌قسم شدیم که تحت هرشرایطی و حتی در سخت‌ترین شرایط خون موردنیاز بیماران را تامین کنیم، اما در کنار حمایت مسئولان نیازمند مدیریت خون در بیمارستان‌ها هستیم؛ از مجموع ۱۸۰ هزار مراجعه‌کننده به پایگاه‌های اهدای خون استان در سال ۹۶، ۱۴۰ هزار نفر موفق به اهدای خون خود شدند و ۴۰ هزار نفر با تشخیص پزشک از دادن خون معاف شدند.

اسلامی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال ۹۷، ۱۷۹ هزار ۴۰۵ مراجعه‌کننده داشتیم که افزایشی ۵ درصدی نسبت به سال قبل داشت، تعداد خون‌گیری ۱۳۸ هزار و ۸۵۷ مورد با رشد ۷ درصدی بود، تعداد مردودین ۴۰ هزار ۵۴۸ نفر با رشد ۲ درصدی بود؛ همچنین تعداد اهداکنندگان مستمر ۷۴ هزار ۴۵۲ نفر با رشد ۱۰ درصدی، تعداد اهداکنندگان با سابقه ۳۹ هزار ۱۶۹ نفر با رشد ۱۰ درصدی و تعداد اهداکنندگان بار اولی ۲۵ هزار و ۲۰۶ نفر با کاهش ۶ درصدی بودند و ۵۴ اهداکنندگان استان مستمر هستند.

وی تاکید کرد: ۱۳۶ هزار ۹۶۶ اهداکننده با ۹۴ درصد آقا و ۷۸۹۱ نفر با ۶ درصد خانم هستند، این آمار در حالی بوده که در دریافت خون ۷۰ درصد را بانوان و ۳۰ درصد را آقایان شامل می‌شوند و در دنیا آمار اهدای خون این دو گروه جنسی یکسان است و باید افکار غلط در امر به خطر افتادن سلامت بانوان با اهدای خون اصلاح شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه اهدای خون بانوان در مشهد، بیان کرد: این پایگاه که نخستین پایگاه اهدای خون بانوان کشور است با همکاری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی و شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیران سلامت خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود و این پایگاه که در احمدآباد، نبش رضا ۱۲ واقع شده در تیر ماه ۹۸ با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری افتتاح می‌شود.

اسلامی گفت: ساختمان اداری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری در شهرک سلامت حد فاصل بولوارهای شهید کاوه و نماز ساخته می‌شود و امیدواریم که حمایت آستان قدس رضوی را هم در این رابطه شاهد باشیم.

وی افزود: طرح نوروزی ۹۸ اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با عنوان پویش عیدانه اهدای خون همزمان با سراسر کشور از ۲۳ اسفند ماه ۹۷ تا ۱۶ فروردین ماه ۹۸ در کلیه پایگاه‌های اهدای خون استان اجرا و در سال گذشته شاهد رشد ۷ تا ۱۰ درصدی تعداد مراجعه‌کنندگان و اهداکنندگان بودیم و برای امسال نیز پیش‌بینی افزایش این میزان را داریم؛ همچنین در شب چهارشنبه آخر سال هم برنامه ویژه‌ای در امر اهدای خون با عنوان طرح «سرخی من از تو» داریم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.