مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر فرهنگ را حذف کنیم، عملا برنامه‌های اقتصادی نیز دچار مشکل خواهد شد.

حذف فرهنگ، برنامه اقتصادی را مختل می‌کند
به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید با بیان این مطلب پیرامون این که اکثر جدال‌ها در حوزه فرهنگ است؛ در حالی که تغییرات در این حوزه چندان نیست؛ اظهار کرد: در خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک اشکال ساختاری وجود دارد؛ آن هم این است که بودجه ارشاد نسبت به بودجه‌های فرهنگی کشور ۱۵ درصد است. یعنی ۸۵ درصد بودجه‌ای که صرف فرهنگ در کشور می‌شود، در دست نهادهایی به غیر از ارشاد است و ۱۵ درصد آن به دست ارشاد است. این در حالی است که پاسخگویی با ارشاد است. پاسخگویی زمانی است که اتفاق و یا چالشی پدید می‌آید و یا ضعفی وجود دارد، یا چیزی که ما انتظار داریم رخ نمی‌دهد و مجلس در این مورد از وزیر سوال می‌کند.
نمی‌شود حقوقی را به نهادی بدهیم؛ اما مسئولیتی که از آن می‌خواهیم ۶ برابر باشد
وی افزود: سوالاتی که از وزیر ارشاد پرسیده شده، بخشی از آن به فضای فرهنگی جامعه بازمی‌گردد و بسیاری از نهادهای دیگر در آن دخیل‌اند؛ ولی آن‌ها را نمی‌شود فراخواند. پس این یک پارادوکس است. نمی‌توان حقوقی را به یک نهاد یا فرد بدهیم؛ اما مسئولیتی که از آن می‌خواهیم ۶ برابر باشد. یعنی ۱۵ درصد حق تصمیم‌گیری بدهیم و مسئولیتی که از آن نهاد می‌خواهیم، ۱۰۰ درصد باشد و این امر برای فضای فرهنگی کشور مشکل ایجاد می‌کند و به کل فضای کشور رسوخ می‌یابد.
تمام دستگاه‌هایی که بودجه و دغدغه فرهنگی دارند، باید پاسخگو باشند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: عملا اگر بخواهیم از فرهنگ مشهد و حل یک سری از مسائل سخن بگوییم، تمام دستگاه‌هایی که دغدغه و بودجه فرهنگی دارند، باید در کنار هم بنشینند و در این مورد پاسخ دهند. یکی از این دستگاه‌ها شهرداری است که بودجه فرهنگی آن چندین برابر بودجه ارشاد است. لذا این یک مشکل ساختاری است و دولت حتی اگر بخواهد سیاست‌های فرهنگی خود را تغییر دهد، با این امکان و مقدورات نمی‌تواند و اگر بتواند در حد همان ۱۵ درصد است.
ساختارهای فضای مشهد رقیب و چالش‌برانگیزند
مروارید ضمن بیان این که ساختارهای شهر مشهد متفاوت است؛ اضافه کرد: قوانین یکسان است؛ اما ساختارهای فضای مشهد، ساختارهایی رقیب و چالش‌برانگیز هستند و به طور مثال، مشهد همچون شهرهای یزد یا شیراز نیست و این رقابت‌های موجود در مشهد و دو جناح سیاسی مشهد که هریک از آن‌ها خود نمی‌تواند در درونش به توافق برسد، نه تنها تصمیم‌گیری‌های فرهنگی، بلکه دیگر حوزه‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند.
وی تصریح کرد: اما هیچ‌یک از این‌ها بدان معنا نیست که اولا مدیری که در مشهد هست، از حقوق هنرمندان و اصحاب فرهنگ، صیانت و دفاع نکند و لذا این‌ها به معنای عذر و بهانه برای رفع تکلیف نیست. پس تمام تلاش باید انجام شود و سعی بنده نیز این بوده که تمام تلاش خود را به انجام رسانم و هرجا به این نتیجه برسم که نمی‌توانم چنین کاری را انجام دهم، اعلام می‌کنم که نمی‌توانم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز عقیده کرد: ورود نسل ما به مدیریت، به واقع یک ورود وابسته به مدیریت نیست؛ به این خاطر که شخصی چون بنده خود را دارای هویت دانشگاهی و متعهد به یک سری ارزش‌های آکادمیک می‌داند و هرجا این ارزش‌ها نمی‌تواند برآورده شود، اعلام می‌کنم و هرگز دوست ندارم وضعیتی در مشهد پدید آید که خبرنگار یا دوستی به بنده بگوید که شما هم در این دولت و هم در آن دولت بودی؛ یعنی شما آرمان و برنامه‌ای نداشتی.
مشکل ساختاری، عدم برابری اختیارات و وظایف است
مروارید ضمن بیان این که مشکل اصلی را همان مشکل ساختاری عدم برابری اختیارات و وظایف می‌دانم؛ اضافه کرد: با تمام این نکات، باز هم خوشحالم که اعلام کنم حداقل در دورانی که خود شاهد بودم، همدلی نگاه‌ها را دیده‌ام. یعنی ما سعی کردیم تعاملات خود را هم با دوستان اصول‌گرا و هم نهادهای دینی، هم با دوستان اصلاح‌طلب و اعتدالیون داشته باشیم و جلسات و تفاهم‌هایی که داشتیم نیز به همین ترتیب بوده است.  
وی افزود: ما اولین قدم را با دانشگاه شروع کردیم که بعد منجر به تفاهم و مشارکت شد، سپس با حوزه علمیه و پس از آن نیز با دوستان استارت‌آپی کار را به جلو بردیم و در فضاهای هنری نیز سعی کردیم تمامی سلایق در فضای فرهنگی باشند. ضمن این که با شهرداری، آستان قدس، حوزه علمیه، دانشگاه و نیز دوستانی که بیرون از این فضاها، جمعیت ساکت و خاموش هستند، سعی بر این ب وده که این تعاملات ادامه داشته باشد.
هر زمان که برای مصالح کشور، از مصالح شخصی دست بکشیم، به پیشرفت می‌رسیم
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خ اطرنشان کرد: راه حل مشکلات فرهنگی- اقتصادی مشهد همدلی است و هر زمان ما به این بلوغ رسیدیم که به خاطر م
صالح یک شهر و یا استان، از سلایق و مصالح فردی، هرچند موقت دست بکشیم، آن موقع این شهر می‌تواند به پیشرفت برسد و من طلیعه‌های آن را می‌بینم و امیدوارانه نگاه می‌کنم.
توفیق اقتصادی در یک بستر آرام فرهنگی رخ می‌دهد
مروارید در پاسخ به سوالی در خصوص رویکردهای فرهنگی استان‌دار جدید بیان کرد: خوشحال هستیم که استان‌دار محترم نیز کار خود را آغاز کردند و یکی از ویژگی‌های برجسته مهندس رزم‌حسینی آن است که نگاه عمل‌گرایانه داشته و سعیشان بر آن است که تمرکز بر مسائل اقتصادی داشته باشند. از طرفی یک رشد و توفیق اقتصادی و همدلی اقتصادی در یک بستر آرام فرهنگی رخ می‌دهد و البته این جزو فرصت‌های دولت آقای روحانی است و در زمان دولت اصلاحات ما این فرصت‌ها را نداشتیم و آن‌قدر مسائل فرهنگی چالش‌برانگیز شده بود که قدرت تصمیم‌گیری اقتصادی را مختل کره بود؛ با این که رشد اقتصادی در نهایت در آن زمان خوب بود، اما ذهن دولت دائما مشغول حل و فصل درگیری‌های فرهنگی بود و اکنون وقتی مقایسه می‌کنیم، درگیری‌های فرهنگی بسیار کمتر شده است. لذا این بهترین فرصت است برای یک مدیر اقتصادی کلان‌نگر که به فرهنگ کمک کند تا در این بستر آرام باقی بماند و پروژه‌های اقتصادی را محقق کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: بنده خوشحالم که استان‌دار جدید، انگیزه تحول‌بخشی اقتصادی را دارند و سخنم این است که لازمه تحقق و کارآمدی این برنامه آن است که عرصه فرهنگ در استان، به یک عرصه و بستر معتدلی برسد و آن زمان برنامه و رشد اقتصادی به سرعت به جلو می‌رود. اما اگر ما فرهنگ را حذف کنیم، عملا برنامه اقتصادی نیز دچار مشکل خواهد شد.  
مروارید در تکمیل سخنان خود با بیان این که فرصت نگاه اقتصادی را برای یک بستر آرام فرهنگی غنیمت می‌شمارم، افزود: همان‌گونه که می‌دانیم، در کشورهای دنیا نیز هر برنامه اقتصادی یک زمینه‌سازی فرهنگی لازم دارد. مثلا اگر در مشهد که زائران بین‌الملل را میزبانی می‌کنیم، فرهنگ زائرپذیری و میزبانی را در بین مردم مشهد تامین نکنیم که این کار نیازمند سرمایه‌گذاری فرهنگی است، بلافاصله پروژه اقتصادی ما برای جذب سرمایه شکست خواهد خورد. چراکه مردم نمی‌توانند میزبانی کنند و در این صورت زائر دیگر وارد ایران نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.