بی‌مقدمه و به دور از هر تعارفی باید قبول کنیم که برخی از مشکلات شهر مشهد هیچ گاه پایان نخواهند یافت و به بیان دیگر مشکلات جلوتر از مدیریت شهری بوده و خواهند بود.

کمبود پارکینگ  وگره ترافیکی؛ زخم کهنه هسته مرکزی مشهد

هرچند می‌توان با نگاهی به حوزه‌های مختلف مثال‌های قابل قبولی برای این ادعا پیاده کرد، اما در این نوشته تنها به بیان یک نمونه از این موارد می‌پردازیم که هرچند در طول سال موجب گلایه بسیاری از شهروندان است، اما در ایامی خاص همچون تعطیلات نوروزی مانند زخمی کهنه سر باز می‌کند و موجب آزرده خاطر برخی از مسافران این شهر هم می‌شود.

 سرعت کند توسعه

همان گونه که گفته شد با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی میلیون‌ها زائر و مسافر راهی مشهد می‌شوند و مانند همیشه گره های ترافیکی وکمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر به یکی از چالش‌های مسافرانی تبدیل می‌شود که با خودروی شخصی به این محدوده وارد می‌شوند.

با نگاهی دقیق‌تر و اندکی بازگشت به گذشته به خوبی می‌توان به این نتیجه رسید که اگر از چند دهه قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت می‌گرفت و با چشم‌اندازی ۵۰ ساله به نیازهای شهر، زیرساخت‌های لازم تعریف و البته اجرا می‌شدند بی‌شک تاکنون باید شاهدروانی ترافیک وساخت پارکینگ‌های عظیم و متعددی در این محدوده می‌بودیم، ولی با توجه به شرایط موجود باید گفت که سرعت توسعه کند بوده و نتوانسته همپای نیازهای شهر باشد.

 نیاز همیشگی

وجود پارکینگ برای توقف خودرو را نمی‌توان به شرایط خاصی وابسته دانست و برهمین اساس نمی‌توان بهانه‌ای برای بی‌توجهی به این حوزه را پذیرفت، ولی آنچه مسلم است اینکه در سال‌هایی که می‌شد با هزینه‌ای معمولی پارکینگ‌های بزرگی ساخت، اگر اندکی اهتمام بیشتر می‌شد امروز با مشکلات کمتری در این بخش مواجه بودیم و در سال‌های اخیر به دلیل گرانی حاکم بر جامعه دیگر نمی‌توان انتظار داشت اتفاق خاصی در بخش پارکینگ سازی بیفتد و به اصطلاح برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد که میلیاردها تومان سرمایه خود را صرف ساخت محلی بکنند و بعد با ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تومان گرفتن از مردم، بخواهند سال‌ها منتظر بازگشت سرمایه خود بنشینند.

 نسخه‌های مختلف

با بررسی اخبار این حوزه می‌بینیم در یک دهه گذشته سیاست‌های مختلفی از سوی مدیریت شهری برای جبران این عقب ماندگی به اجرا درآمده و از مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش گرفته تا ادعای ساخت پارکینگ از محل درآمد فروش خیابان‌ها یا همان پارک حاشیه‌ای، هیچ کدام به سرانجام قابل قبولی نرسیده و شاهد تحولی اندک در این بخش نیستیم. هرچند در دوره‌ای خاص به دلایل مختلف شاهد قدم‌های خوبی نظیر ساخت پارکینگ طبقاتی آسمان در محدوده مرکزی شهر بودیم، اما با تغییر مدیریت‌ها و رویکردها دیگر شاهد تکرار موارد مشابه نبودیم.

 تصمیم‌های مقطعی

در مقابل مدیران و متولیان این حوزه برای جبران این نارسایی در سال‌های مختلف با برنامه‌های مقطعی سعی در عادی سازی شرایط داشتند؛ به عنوان مثال در مقاطعی ورود خودروها به محدوده‌ای خاص را ممنوع کردند در دوره‌ای دیگر محل‌هایی برای پارک خودرو در نظر گرفتند و صاحبان خودرو یا همان زائران و مسافران را از طریق اتوبوس‌های در نظر گرفته شده به هسته مرکزی منتقل می‌کردند. در برخی مواقع ورود خودروی مسافران آزاد شد و با اختصاص زمین‌های خالی به پارکینگ، سعی در مدیریت موضوع داشتند، ولی این مشکل همچنان وجود دارد.

 تصمیمی تکراری برای سال جاری

با تمام این اوصاف ۱۰ روز دیگر و با آغاز تعطیلات نوروزی تردد در هسته مرکزی شهر مشهد به چالش ذهنی بسیاری از مسافران و مجاوران تبدیل خواهد شد و شاهد تکرار صحنه‌های ناخوشی در کوچه پس کوچه های قدیمی بافت تاریخی مشهد خواهیم بود.

بنابراین به منظور اطلاع از آخرین تصمیمات متولیان این حوزه با مدیر روابط عمومی شرکت الیت به عنوان متولی پارکینگ‌های شهر مشهد تماس گرفتیم و خواهان توضیحاتی در این خصوص شدیم.

فاطمی نسب گفت: از چند هفته موضوع پارکینگ در هسته مرکزی شهر در دستور کار شرکت بوده و با طرح آن در شورا مجوز لازم برای تبدیل زمین‌های در تملک شهرداری به پارکینگ روباز را گرفته‌ایم.

وی افزود: با بررسی میدانی کارشناسان شرکت، فضای پارک برای حدود ۲۰۰۰ خودرو شناسایی شد و در مرحله بعد درخواست صدور مجوز برای آماده سازی آن‌ها به شهرداری منطقه ثامن داده شد که با اعلام آن‌ها مشخص شد بخشی از این زمین‌ها با هدف تبدیل به پارکینگ به بخش خصوصی واگذار شده، ولی ما پیگیر مابقی زمین‌ها هستیم تا قبل از تعطیلات نوروزی آماده سازی آن‌ها به اتمام برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این محدوده بیش از ۲۰۰۰ پارکینگ غیرحاشیه‌ای شرکت الیت وجود دارد و با احتساب زمین‌های خالی که قرار است به پارکینگ موقت تبدیل شوند به نظر می‌رسد حدود ۴۵۰۰ فضای پارک در این محدوده مهیای خدمت‌رسانی به مسافران شود. با این وصف با توجه به نیاز بالای محدوده مورد نظر به فضای پارکینگی، در حال رایزنی با آستان قدس رضوی برای در اختیار گرفتن یک قطعه زمین در ابتدای خیابان دانش هستیم تا به محلی برای پارکینگ موقت نوروزی تبدیل شود و همچنان که در سال گذشته با نظر ویژه تولیت محترم آستان قدس رضوی این اقدام صورت گرفت، امسال هم امیدوار به تحقق آن هستیم.

فاطمی نسب گفت: همچنین در حال بررسی راه حل‌های دیگری برای کاهش ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی هستیم؛ به عنوان مثال با ایجاد پارک سوارهایی در محورهای پرتردد منتهی به حرم مطهر، زائران و مجاوران خودروی خود را در این پارکینگ‌ها متوقف نمایند و از سیستم حمل ونقل عمومی برای رسیدن به حرم مطهر استفاده کنند.

 کلام آخر

با توجه به تحولات اندک و البته کند صورت گرفته در این بخش به نظر می‌رسد مدیریت شهری باید عزمی تمام عیار برای ساخت پارکینگ در شهر مشهد و البته با نگاهی علمی را دستور کار قرار دهد تا با گذشت هر سال و افزایش تعداد خودروها شاهد کورتر شدن این گره نباشیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.