اصغر بالسینی گفت: ظرفیتهای خالی در اقتصاد عراق خصوصا با پایان جنگ علیه داعش است که می تواند فرصت بی‌نظیری برای تجار ایرانی و به ویژه فعالان اقتصادی ساختمانی و پیمانکاری قرار دهد.

سفر رئیس جمهور به عراق و مزیت‌های تعاملات اقتصادی با این کشور دوست و همسایه

دکتر اصغر بالسینی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، درباره سفر رئیس جمهور به عراق و مزیت‌های تعاملات اقتصادی با این کشور همسایه، گفت: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عراق به ویژه پس از روی کار آمدن دولت مردمی در این کشور و پایان دوران اشغال توسط آمریکایی‌ها، روابط رو به گسترشی بوده است؛ وجود اشتراکات دینی  و مذهبی و همچنین هم راستایی منافع اقتصادی و سیاسی نیز به تعمیق هر چه بیشتر روابط کمک کرده  به طوری که هم اکنون این کشور حدود ۴۰ میلیون نفری پس از چین دومین مقصد صادراتی کالاهای غیر نفتی ایران است.

وی با اشاره به آمار و ارقام تجارت ایران با سایر کشورها و مزیت تجاری با عراق، افزود: بر اساس آمار ۹ ماهه سازمان توسعه تجارت ایران پنج بازار نخست صادرات غیر نفتی کشور عبارتند از: چین، با ارزش ۷۵۲۴ میلیون دلار، ترکیه ۲۰۲۶ میلیون دلار که سهم این بازارها از کل صادرات کشور ۶۹ درصد است؛ این مساله اهمیت و جایگاه عراق در بازرگانی خارجی کشور را نشان می دهد.

این استاد اقتصاد بین  الملل گفت: مساله حائز اهمیت دیگر، ظرفیت‌های خالی در اقتصاد عراق، خصوصا با پایان جنگ علیه داعش است که می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای تجار ایرانی و به ویژه فعالان اقتصادی ساختمانی و پیمانکاری قرار دهد؛ نیاز عراق به برق نیز فرصت دیگری است که اگر چه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته اما اشکالات اجرایی در دریافت مطالبات از عراقی ها این روند را تا حدودی دچار خدشه کرده که انتظار می رود در سفر ریاست محترم جمهوری به عراق اشکالات فعلی برطرف شود.

اصغر بالسینی با اشاره به سایر ظرفیت‌های اقتصادی ایران در جذب ارزی از سوی عراقی‌ها، گفت: یکی از حوزه هایی که در مراودات اقتصادی ایران و عراق، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ظرفیت‌های بالای ایران در توریسم سلامت است.

به گفته این استاد اقتصاد، هم اکنون به طور غیر رسمی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار عراقی به دلیل سطح بالای خدمات پزشکی در ایران و ارزانی این خدمات برای درمان به کشورمان مراجعه می کنند که با کاهش ارزش پول ملی در برابر  دینار عراقی این مساله گسترش بیشتری یافته است،  اما متاسفانه به دلیل نبود ساختار تعریف شده مشخص این جمعیت به طور غیر رسمی وارد کشور می شود، در حالی که پتانسیل بالایی برای جذب تعداد بیشتری بیمار عراقی وجود دارد که در غفلت وزرات بهداشت و دیگر نهادهای مسوول عملا دلالان منافع این بازار را نصیب خود می کنند.

بالسینی در پایان با اشاره به رقبای تجاری ایران با عراق در منطقه عنوان نمود: بازار عراق بازار بکر و بزرگی است که حضور دائمی در آن نیازمند وجود یک برنامه استراتژیک و گسترده است که جایگاه همه نهادهای فعال به درستی در آن مشخص شده باشد؛ باید مراقب حضور رقبای تجاری منطقه ای مخصوصا ترکیه و عربستان بود که با شدت در حال باز کردن جا پای خود در عراق هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.