معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه طوس گفت: سوخت مازوت باعث افزایش استهلاک نیروگاه می‌شود و ما هم به‌دنبال این هستیم که از سوخت گاز استفاده کنیم اما نمی‌توانیم درباره سوخت مصرفی خودسرانه تصمیم بگیریم.

درباره سوخت نیروگاه نمی‌توانیم خودسرانه تصمیم بگیریم/ مازوت استهلاک نیروگاه را افزایش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، علی رئیسیان‌زاده درباره مقدار مازوت مصرفی این نیروگاه جهت سوخت گفت: ما در این نیروگاه هیچ اختیاری جهت تعیین نوع سوخت مصرفی و میزان آن نداریم بلکه سوخت مصرفی هر نیروگاه در سطح کشور از طریق دو وزارت‌خانه نیرو و نفت تعیین می‌شود.

معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه طوس با بیان اینکه این نیروگاه هم اکنون تولیدکننده ۵۰ درصد نیاز برق شهر مشهد است، تاکید کرد: دو عامل در تعیین نوع سوخت ما اثرگذار است؛ اول اینکه در سال‌های اخیر به‌علت افزایش مصارف خانگی و صنعتی گاز، مخصوصا در فصل سرما، باعث می‌شود سوخت مصرفی غالب ما مازوت باشد و گاز بیشتر صرف مصارف خانگی و صنعتی شود.

وی در توضیح عامل دوم گفت: پالایشگاه‌های تولیدکننده بنزین همیشه مقداری از تولیدات‌شان به عنوان پسماند که همان مازوت باشد، باقی‌ می‌ماند؛ این مایع یا باید صادر یا از بین برده شود و در نتیجه به‌خاطر سیاست‌های مملکت برای رفع این مشکل این سوخت به نیروگاه‌ها داده می‌شود تا به‌صورت سوخت مصرف شود.

رئیسیان‌زاده با بیان اینکه سوخت مایع مازوت باعث افزایش استهلاک این نیروگاه می‌شود، تصریح کرد: ما نیز در نیروگاه به‌دنبال این هستیم جهت رفع استهلاک و رفع مشکلات در تولید برق از نیروی گاز مصرف کنیم و برای رسیدن به آن مکاتبات زیادی با وزارت نیرو و نفت انجام داده‌ایم تا ما را در اولویت خود قرار دهند.

وی افزود: ما خودسرانه درباره سوخت مصرفی نیروگاه نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم و تابع دستورات وزارت نیرو و شرکت نفت هستیم.

معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه طوس بیان کرد: تا هم‌اکنون این نیروگاه ۴۰ درصد از سوخت مازوت مصرف کرده‌ است و این میزان تا آخر سال نیز ممکن است، افزایش پیدا کند.

رئیسیان‌زاده با تایید اینکه میزان مصرف سوخت مازوت نیروگاه جهت تولید برق زیاد است، تاکید کرد: ما تمام سعی خود را به کار می‌بندیم این سوخت را تحت شرایطی استفاده کنیم که کمترین میزان آلودگی و بیشترین میزان حرارت را تولید کند.

وی با بیان اینکه ما مدام تحت پایش اداره محیط زیست هستیم، اظهار کرد: در سال گذشته و امسال بر طبق داده‌های مرکز پایش این اداره، تنها در فصل سرد و زمستان آلاینده اعلام شده‌ایم.

معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه توس تصریح کرد: ما طی نامه‌هایی که به اداره محیط زیست و وزارت نیرو زده‌ایم استمداد کرده‌ایم که در این امر یاری رسان ما باشند، زیرا نه تنها رسیدن مازوت از بندرعباس به مشهد برای ما گران تمام می‌شود بلکه باعث افزایش استهلاک نیروگاه نیز می‌شود.

وی توضیح داد: اگر در طول سال ایستگاه‌های پایش هوا در سطح شهر را رصد کنید متوجه خواهید شد که نزدیکترین ایستگاه به ما یعنی ایستگاه الهیه، کمترین تعداد روز ناسالم را در سال داشته است.

رئیسیان‌زاده ادامه داد: براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش هوا، عامل اصلی تولید آلودگی خودروهای دودزا هستند و اداره محیط زیست باید نظارت و اهتمام خود را جهت کاهش آلودگی هوا بیشتر بر مراکز معاینه فنی خودروها بگذارد.

وی یادآور شد: سوخت تمامی نیروگاه‌های کشور سوخت ترکیبی گاز و مازوت است و تنها این نیروگاه مصرف‌کننده مازوت نیست.

معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه توس اظهار امیدواری کرد برای کمک بیشتر به رفع آلودگی هوای شهر مشهد با مساعدت وزارت‌خانه نیرو و شرکت نفت از سال آینده شاهد استفاده بیشتر این نیروگاه از انرژی گاز باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.