البرز- عیسی کلانتری با بیان اینکه البرز با تراکم بالای جمعیتی خود به شدت در معرض آلودگی است، افزود: سازمان محیط زیست هیچ گاه مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه متوازن و پایدار حمایت می کند.

البرز به شدت در معرض آلودگی است

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عصر دوشنبه در آخرین جلسه شورای اداری استان البرز، اظهار کرد: استان البرز بیش از ۱۰برابر تراکم جمعیت کشور را دارد وبه شدت در معرض آلودگی است.

وی در تعریف توسعه پایدار بیان کرد: توسعه پایدار  برگیرنده محدودیت هایی است که به وسیله وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تحمیل می شود، این امر به نوبه خود حاکی از آن است که اهداف توسعه پایدار باید در هر کشوری به طور عملیاتی و خاص آن تعریف شود.

کلانتری با بیان خاطره ای از امام راحل (ره) گفت: اوایل انقلاب حضرت امام (ره) به من دستور دادند که کشاورزان انسانهای رنج کشیده ای هستند ولازم است در معیشت این قشر کوشا باشیم این بیان امام اشاره مستقیم به توسعه پایدار دارد.

وی ادامه داد:از ابتدای انقلاب، ایران در اکثر شاخص ها توسعه پیدا کرده است اما در بخش محیط زیست کشورنتوانسته است  توسعه داشته باشد در کلانشهرها بر اثر بدی آب وهوا حدود ۳۰ هزار نفر از مردم جان خود را ازدست می دهند در صورتی که تلفات جاده ای کشور هزار و ۷۰۰ نفر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص عوامل آلودگی گفت: ۶۶درصد از آلودگی هوای  کلان شهرتهران بابت آلودگی ماشینهای گازوئیلی است و موتورهای کاربوراتی حدود ۵ برابر خودروها هوای کشور را آلوده می کنند در این خصوص وزارت نفت در تلاش است که سوخت بهتری را عرضه کند وامسال نسبت به پارسال از آلودگی کمتری برخورداربوده ایم  همچنین جایگزینی گاز در نیروگاها و کارخانجات تولیدی یکی دیگر ازعواملی بود که هوای بهتر داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: ایران رتبه دوم را در مصرف انرژی دارد.

کلانتری عنوان کرد: کنواسیون پاریس ۴ سال پیش توسط سازمان محیط زیست تایید شد و در آن تعهد کرده ایم که درسال ۲۰۳۰ نسبت به سال پایه رشد ۸ درصدی داشته باشیم و ۴درصد در جمع تولید کربن را کاهش دهیم این تعهد کمک می کند تا بهره وری کمی افزایش پیدا کند.

وی گفت: محیط زیست امانتی نسل های آینده است که باید آن را  تحویل دهیم جنگلها مراتع منابع آب زیر زمینی همه  متعلق به آیند گان است که لازم است از آن حفاظت شود.

کلانتری با بیان اینکه توسعه با حفظ محیط زیست هیچ تضادی ندارد افزود: سازمان هیچ گاه مخالف توسعه نیست بلکه از توسعه متوازن وپایدار حمایت می کند کافی است استانداردهای زیست محیطی رعایت شود محیط زیست می تواند محرک توسعه باشد وامروز به مسئله اول جهان تبدیل شده است.

رئیس سازمان  حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به حد فاصله  واحدهای تولیدی با شهرها بیان کرد: شعاع  ۱۲۰ کیلومتری مربوط به  مسائل محیط زیستی نبوده بلکه مربوط به توسعه متوازن کشورمی شود اگر ضوابط زیست محیطی در کارخانه ها وشرکتها رعایت شود محیط زیست برای واحدهای صنعتی و تولیدی مانعی ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.