دبیرکل اوپک گفت شرکت‌های شیل آمریکا از تلاش های اوپک و متحدانش برای کاهش نفت و افزایش قیمت آن سود برده اند .

توافق کاهش تولید اوپک به نفت شیل آمریکا کمک کرد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک طی کنفرانس انرژی هوستون گفت شرکت‌های شیل آمریکا از تلاش های اوپک و متحدانش برای کاهش نفت و افزایش قیمت آن سود برده اند . 
این نظرات بارکیندو پیش از نشست اوپک با تولیدکنندگان نفت آمریکا برای سومین سال پیاپی در کنفرانس سراویک بیان شد. این نشست نسبت به سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است . 
بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت که متعادل کردن بازار جهانی نفت در حال انجام است و تنظیم عرضه نفت در ۲۰۱۹ ادامه می‌یابد . 
با محدود کردن عرضه نفت توسط اوپک ، تولید آمریکا افزایش یافته است. آمریکا در حال حاضر با تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و عربستان و روسیه را پشت سر گذاشته است . 
اوپک در شرایط عجیبی قرار دارد که سهم خود را از بازار کاهش داده و سهم جهانی آمریکا را بالا برده است. اوپک توانسته طی چند سال گذشته با تولید کنندگان مستقل نفت آمریکا گفتگو داشته باشد. ولی در کنفرانس سال جاری مقامات اجرایی کمتری از شیل در بین سخنرانان حضور خواهند دارند در حالی که وزرای نفت عربستان و کویت، دو کشور برجسته عضو اوپک هم در کنفرانس سراویک حضور ندارند . 
اوپک و متحدانش در اول ژانویه کاهش جدید تولید را آغاز کردند تا از عرضه بیش از حد نفت به بازار و فشار آوردن بر قیمت نفت جلوگیری کنند. آنها توافق کردند عرضه نفت را ۱.۲ میلیون بشکه در روز برای ۶ ماه کاهش دهند . 
یک مقام ارشد نفت خلیج فارس در حاشیه کنفرانس سراویک گفت که اوپک در آوریل در مورد تعادل عرضه و تقاضا صحبت خواهد کرد و به کاهش تولید نفت ادامه می‌دهد . 
نمایندگان اوپک در روز دوشنبه با بیش از ۲۰ عضو سرمایه گذاران برتر انرژی دیدار کردند. یکی از شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت که سوالاتی در مورد قانون آنتی تراست وجود داشته که مستقیما منظورش اوپک بوده است. اوپک در حال حاضر راه خود را در کنگره باز کرده و می‌تواند به شرکت‌های شیل آسیب برساند . 
اوپک و متحدانش از جمله روسیه در هفدهم و هجدهم آوریل در وین دیدار می کنند .نشست بعدی آنها در ۲۵ و ۲۶ ژوئن خواهد بود. منابع اخیرا اعلام کرده‌اند که محتمل ترین سناریو این است که کاهش تولید در ژوئن ادامه یابد ولی بیشتر بستگی به وسعت تحریم‌های آمریکا بر ایران و ونزوئلای عضو اوپک دارد . 
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت که اجلاس آوریل برای تغییر سیاست تولید اوپک خیلی زود است و چین و آمریکا در سال جاری تقاضای نفت را پیش خواهند بود . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.