۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 648664

شیرینی میزبانی سنتی در خانه های قدیمی، سفره هایی با غذاهای سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی آلایش و به دور از تشریفات، تشک های پنبه ای و لحاف های گلدوزی شده همه آن چیزی است که در اقامتگاه های بوم گردی فراهم است.

اقامتگاه های سنتی بهترین میزبانی محلی

به گزارش قدس آنلاین، برای آنها که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و هر چه دیده اند ساختمان های بلند، دود، ماشین و سر و صدا بوده است، اقامتگاه های بوم گردی بهترین مکان اقامتی است.

خانه های قدیمی که در آرام ترین و زیباترین روستاها و دنج ترین مکان های طبیعی میزبان گردشگران هستند، جاذبه مورد علاقه آنها به ویژه گردشگران خارجی می باشد.

این خانه ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان های محلی و غذاهای لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می شود و در عین حال هزینه اقامت در آنها بسیار ارزان تر از واحدهای اقامتی رسمی در شهرهاست.

هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگ های بومی و محلی موجب شده است گردشگران هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.

به همین سبب اقامتگاههای بوم گردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می شود.

در این راستا ایام نوروز فرصت مناسبی است تا فرهنگ بومی از جمله صنایع دستی، محل اقامت، هنرهای آیینی و مذهبی، غذاها و محصولات محلی و فرهنگ میهمان نوازی را بر خاطرات خود بیفزاییم و نوروز به یادماندنی را تجربه کنیم.

* اقامتگاه بومگردی ارگ رادکان

اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان که سال گذشته به عنوان برترین اقامتگاه بومی کشور انتخاب شد، خانه ای با قریب به صد سال قدمت در روستای رادکان و نزدیک میل تاریخی رادکان با رنگهای زیبا و تزئینات اصیل آراسته‌ شده‌ است.

این خانه سنتی امکان اقامت بومی، طبیعت ‌گردی، رصد آسمان پر ستاره، پذیرایی محلی و امکان خرید محصولات بومی برای پنجاه نفر را فراهم می کند.

این مجموعه بر مبنای هماهنگی با طبیعت طراحی شده و گرچه در منطقه‌ روستایی قرار دارد، اما تمام امکانات رفاهی و آسایش یک مجموعه گردشگری در آن در نظر گرفته شده است.

محوطه ارگ با پوشش گیاهی و گونه‌ های بومی و همچنین وجود حیوانات محلی از قبیل اسب، گاو و گوسفند، محل مناسبی برای تجربه زیست طبیعی است.

* اقامتگاه بوم گردی جاده ابریشم

این اقامتگاه که در ۵۵ کیلومتری جاده نیشابور واقع شده، تنها مکان برای اقامت گردشگران و مسافران بین روستاهای اطراف است.

اقامتگاه بوم گردی جاده ابریشم دارای ۹ اتاق برای اقامت، لمکده، موزه مردم شناسی، کارگاه گلاب گیری، حوض خانه با فضای خاص، عکاسخانه، کبوترخانه، تنور، مهمانخانه و حوض هشت ضلعی می باشد.

در این اقامتگاه سعی شده است اسباب آرامش و آسایش گردشگران فراهم شود تا به دور از هرگونه دغدغه زندگی شهری و ماشینی لحظاتی را برای تفریح و سرگرمی اختصاص دهند.

علاوه بر جاذبه های دیدنی روستا، اقامتگاه بوم گردی جاده ابریشم سعی بر آن دارد با ارائه و انجام بازی های بومی – محلی نیز زمینه تفریحات سالم و انرژی بخش را فراهم سازد.

از جمله این بازی های زیبا و فراموش شده می توان به یک قل دو قل، الک دولک، فرغون سواری، جوز بازی و امثال آن اشاره کرد.

همچنین در اطراف روستا تپه های سرسبز و زیبا وجود دارد که جوابگوی علاقه کوهنوردان می باشد و در نزدیک این کوه ها خانه باغ های متعلق به اقامتگاه قرار گرفته که کوهنوردان و گردشگران برای استراحت می توانند از آن استفاده کنند.

* اقامتگاه بومگردی مزینان

اقامتگاه بوم گردی نرگس در روستای مزینان در بنایی با مساحت یک هزار متر مربع و بیش از ۴۰ سال قدمت دارای پنج اتاق می باشد.

بنای این اقامتگاه دارای حیاط دلباز، سر سبز و پر درخت است و اتاق های پر نور با پنچره های بزرگ دارد که آرامش مثال زدنی را فراهم می آورد.

اقامتگاه بوم گردی مزینان در نزدیک شهرستان داورزن، بین شاهرود و سبزوار قرار دارد.

* اقامتگاه بومگردی قوامیه ریاب

اولین اقامتگاه بوم گردی استان خراسان، خانه سنتی حاج حسن علیپور یا اقامتگاه قوامیه است که در روستای ریاب از توابع گناباد قرار دارد.

این خانه سنتی که در دوران قاجار ساخته شده، معماری به سبک خانه های کویری و بیابانی ایران دارد.

فاصله ۲۷۵ کیلومتری این روستا با مشهد باعث شده برخی مسافران و زائران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) که از سوی گرگان راهی مشهد هستند شبی را در این اقامتگاه بوم گردی به صبح برسانند و خستگی راه را به در کنند.

اقامتگاه قوامیه یا خانه سنتی علیپور مانند بقیه خانه های هم دوره خود دارای ریزه کاری های معماری فراوان است که هر فردی را ساعت ها مجذوب زیبایی خود می کند.

بخشهایی از قبیل هشتی، بادگیر، ایوان و سرداب و سقف های گنبدی و طاق دار از جمله جذابیت های معماری اصیل ایرانی است که در خانه سنتی علیپور مشاهده می شود.

در اطراف اقامتگاه نیز تعدادی خانه قدیمی، عمارت باغ گلشن، قلعه های تاریخی، آرامگاه ابو منصور و برج های دیده بانی وجود دارد.

محصول معروف این روستا زعفران ناب ایرانی است که در کنار انواع میوه های خوشمزه مانند زرد آلو، انار و انگور و محصولات دامی از قبیل شیر، پنیر و گوشت، سوغات این منطقه به شمار می رود.

* ۳۶ اقامتگاه بوم ‌گردی فعال

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۳۶ اقامتگاه بوم ‌گردی دارای مجوز در این استان فعال است.

یوسف بیدخوری افزود: اقامتگاههای بوم گردی مورد استقبال گردشگران داخلی و به خصوص گردشگران خارجی است لذا می تواند به رونق اقتصادی، توسعه روستاها و ایجاد اشتغال در آن مناطق کمک کند.

وی اظهار داشت: اقامتگاه های بوم گردی در خراسان رضوی هم اکنون با بیش از ۸۰۰ نفر ظرفیت و ۱۵۰ اتاق به گردشگران خدمات دهی می کنند.

وی گفت: علاوه بر واحدهای فعال ۸۷ واحد دیگر دارای مجوز در مراحل مختلف ساخت هستند.

بیدخوری افزود: ۳۰ واحد از این تعداد در مرحله اتمام و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد هستند و بقیه واحد ها نیز تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اظهار داشت: هشت واحد نیز در مرحله بهره برداری و ارائه خدمات قرار دارد.

* ظرفیت راه اندازی صدها اقامتگاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به وجود ظرفیت های بی نظیر برای بوم گردی و توسعه واحد های اقامتی بومی در این استان گفت: با حمایت از تاسیس و راه اندازی این واحدها و ارائه تسهیلات به متقاضیان شمار واحدهای فعال بوم گردی در استان طی امسال و سال آینده تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مکرمی فر افزود: ظرفیت های بومی، تاریخی و طبیعی در این استان تا آنجاست که ظرفیت ۸۰۰ واحد اقامتی بومی را در آن به راحتی می توان متصور شد.

وی اظهار داشت: بوم گردی و اقامتگاه های بومی در استان مورد استقبال گردشگران خارجی قرار دارد و بخصوص در شهرهایی مانند گناباد، تربت جام و خواف شاهد حضور گردشگران خارجی و رزرو اقامتگاه ها تا پایان سال هستیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.