۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 648681

دلایل و نتایج سفر روحانی به عراق در این برهه زمانی از چند حیث قابل بررسی است. افزایش ارتباطات پولی ایران با عراق به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای ایران در کنار نیاز بازار عراق به واردات کالاهای ایرانی از جمله دلایل مهمی است که بر اهمیت استراتژیک این سفر افزوده است. 

میثم مهرپور/ کارشناس اقتصاد
دلایل و نتایج سفر روحانی به عراق در این برهه زمانی از چند حیث قابل بررسی است. افزایش ارتباطات پولی ایران با عراق به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای ایران در کنار نیاز بازار عراق به واردات کالاهای ایرانی از جمله دلایل مهمی است که بر اهمیت استراتژیک این سفر افزوده است. 
میزان تبادلات تجاری میان ایران و عراق در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دلار است که افق آینده این مراودات چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. رقمی که برای دو طرف ایران و عراق کاملاً قابل تحقق و دستیابی است و به هیچ وجه هدف‌گذاری غیرمعقولی محسوب نمی‌شود.
الان زمان بازسازی عراق است، دورانی که می‌تواند موجب رونق فعالیت شرکت‌های ساختمان سازی، عمرانی و افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی به عراق شود. براساس اعلام وزارت امور خارجه عراق، برای بازسازی این کشور در مجموع به 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. جزئیات این سرمایه‌گذاری در قالب 157 پروژه از سوی دولت عراق معرفی شده‌ است که بر اساس اطلاعات منتشر شده از این ۱۵۷ پروژه، حدود 18 پروژه در بخش کود، مواد شیمیایی و پالایشگاه‌ها، 16 پروژه در حوزه حمل‌ونقل از جمله فرودگاه، مترو، راه‌آهن، تونل‌ها، پل و بندر، سه پروژه بزرگ در حوزه ساخت مسکن، 12 پروژه در حوزه‌های تجاری، دو پروژه در حوزه توریستی و تفریحی، 10 پروژه بهداشتی و درمانی و 86 پروژه نیز در حوزه کشاورزی تعریف شده‌اند.
نگاهی به این پروژه‌ها نشان می‌دهد کشور ایران از امکانات، توانمندی‌ها و قابلیت‌های قابل توجهی در انجام این پروژه‌ها برخوردار است. عراق هم از واگذاری این کارها به ایران بدش نمی‌آید. ضمن اینکه اصولاً کشورهای حاشیه خلیج‌فارس توانایی انجام فعالیت‌های تخصصی در عراق را نیز ندارند و به جرئت می‌توان گفت ایران در کنار کشوری مانند ترکیه تنها کشورهای منطقه هستند که توانایی انجام پروژه‌های مورد نیاز عراق را دارند. از این رو شرایط فعلی کشور عراق می‌تواند فرصت مناسبی برای فعال شدن ظرفیت‌های اقتصادی طرف ایرانی باشد تا علاوه بر اشتغال نیروی انسانی متخصص ایرانی و ارز آوری برای اقتصاد ایران، منجر به تعمیق و تقویت روابط سیاسی ایران و عراق شود. 
عراق در سال 2017، حدود 51 میلیارد و 600 میلیون دلار انواع کالا از کشورهای مختلف وارد کرده است که در این آمار ایران با صادرات ۶.۵ میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق سومین کشور صادرکننده کالا به عراق بوده است. اما با آغاز سال ۹۷، روند صادرات کالاهای ایرانی به بازار عراق از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده، به ‌طوری ‌که در 9 ماه سال جاری این میزان به 6.9 میلیارد دلار رسیده است که حاکی از افزایش حدود ۵۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال 96 است. در این میان کل صادرات ترکیه به عراق به عنوان کشور رقیب ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بود در حالی که ایران در سال ۲۰۱۸، حدود ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشته است که نشان دهنده پیشی گرفتن صادرات کالاها و خدمات ایرانی به عراق نسبت به ترکیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.