وزیر ورزش و جوانان برای چندمین بار ظرف چند هفته اخیر در مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال موضوع خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال آتی را مطرح و اعلام کرد بر اساس تصویب هیئت دولت موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی انجام خواهد شد.

دوباره خصوصی سازی،دوباره شکست

وزیر ورزش و جوانان برای چندمین بار ظرف چند هفته اخیر در مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال موضوع خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال آتی را مطرح و اعلام کرد بر اساس تصویب هیئت دولت موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی انجام خواهد شد.
واکاوی وعده های اینچنینی در حوزه دولت و وزارت ورزش نشان می دهد نباید به این موضوعات امید چندانی داشت چون این اتفاق با وضعیت کنونی و علاقمندی های مسئولان برای دخالت در ریزترین و جزئی ترین مسائل داخلی این تیم ها اجازه واگذاری امتیاز را نخواهد داد و قطعا این مساله به هیچ وجه عملیاتی نخواهد شد.
با این حال مسئولان دولتی برای پر رنگ جلوه دادن موضوع خصوصی سازی هر از گاهی این مسئله را به عنوان یک اقدام ویژه مطرح می کنند تا نشان دهند اراده بزرگی برای انجام این کار دارند ولی در عمل وقتی پای اجرا می رسد چنین اتفاقی به هیچ وجه ممکن نیست! 
بر اساس قوانین و مقررات واگذاری موسسات دولتی به بخش خصوصی هر مجموعه ای پیش از این که به بخش خصوصی واگذار شود بایستی شاخصه های این اقدام را داشته باشد در حالی که این دو باشگاه در برهه کنونی با بدهی های انباشت شده چند ده میلیاردی نه تنها موقعیت ایده آلی ندارند بلکه به عنوان دومجموعه معیوب و بیمار شناخته می شوند که در صدر مجموعه‌های زیان ده ورزشی قرار گرفته اند! جدا از این مسئله و زیان ده بودن هر دو مجموعه استقلال و پرسپولیس، میل مسئولان دولتی به حضور در ارکان مدیریتی این دو باشگاه و قرار گرفتن در هرم مدیریتی بالادستی آن هرگز اجازه واگذاری این دو مجموعه به یک بخش خصوصی مستقل و استاندارد را نداده است، حتی چندی پیش قرار بود از طریق سازمان خصوصی سازی این دو باشگاه واگذار شود اما وقتی پای اجرا و بررسی پیشنهادها به میان آمد مشخص شد هیچ نهاد و ارگانی قابلیت خریداری امتیاز این دو باشگاه را نداشت تا پروسه در همان بدو شکل گیری با شکستی مفتضحانه به بایگانی سازمان خصوصی سازی ارسال شود.
شاید مسعود سلطانی فر و همکارانش فراموش کردند که در دوره حضور خادم در وزارت ورزش و جوانان چه اتفاقاتی رقم خورد. امیررضا خادم در برهه ای هر روز با پیش کشیدن ماجرای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در مطبوعات و رسانه های گروهی حضور پرنگی داشت اما پس از گذشت زمانی کوتاه مشخص شد نه تنها این کار از دست خادم بر نمی‌آید بلکه حتی رئیس قوه مجریه نیز قادر به واگذاری این دو باشگاه با شرایط موجود نیست!
البته ناکامی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تنها به دولت یازدهم و دوازدهم ارتباطی ندارد بلکه پیشتر مدیران ورزش دولت نهم و دهم نیز به فکر این مسئله افتاده بودند و حتی با این مسئله مانور تبلیغاتی وسیعی به راه انداختند و با جمع آوری امضا از هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مقدمات این سناریو را فراهم ساختند اما در آخر نه تنها واگذاری صورت نگرفت بلکه وابستگی این دو باشگاه به سیستم دولتی بیش از پیش شد تا بحران دو چندان شود. لذا بهتر است مسئولان محترم دستگاه ورزش به جای چنین سناریوهای نخ نما شده ای به سمت و سوی یک بازی تبلیغاتی جدید بروند چون دیگر هیچ کسی به این تیپ وعده های تکراری و تو خالی توجهی ندارد و نخواهد داشت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.