۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 648831

برخی کارشناسان دانشگاهی معتقدند: ورود نمایندگان خانه ملت به برخی موضوعات مرتبط با حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها ، مسائلی را برای این بخش ایجاد می کند همچون افزایش ظرفیت دانشجویان ارشد که بر مشکلات افزوده است .

آیا همه مصوبات مجلس به نفع دانشگاه است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر می گوید: استقلال دانشگاه ها مطلق نیست زیرا دانشگاه نیز جزیی از کشور است و باید قوانین بالا دستی رعایت شود. اما نباید وضع قوانین از حدود خود خارج و روی کار آنها تاثیر منفی بگذارد.

احمد معتمدی روز یکشنبه د باره دخالت برخی نهادها مانند مجلس در امور مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها به خصوص افزایش ظرفیت دوره کارشناسی ارشد، اظهار کرد: به طور کلی در هیچ جای دنیا مجلس در کار دانشگاه ها و امور آموزشی دخالتی ندارد.

رئیس دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: پیش تر در ایران نیز سابقه کمتر داشته که مجلس و دستگاه های خارج از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بحث های کارشناسی و فنی اظهار نظر و وضع قانون بدون در نظر گرفتن تمامی ابعاد داشته باشند. 

وی ادامه داد: در موضوعاتی مثل افزایش سهمیه ها که جنبه علمی و تخصصی دارد، اظهار نظر نهادهای غیر متخصص درست نیست.

معتمدی خاطر نشان کرد: دانشگاه ها تا جایی که نهادها و دستگاه ها خلل و مشکلی در کار آنها وارد نکنند، باید استقلال عمل داشته باشند.

رئیس دانشگاه امیر کبیر تاکید کرد: در کار علمی رئیس دانشگاه هم نمی تواند در کار اساتید دخالت کند؛ این روش، قاعده صحیح کار علمی است در نتیجه نهادهای قانون گذار و خارج از دانشگاه باید در زمینه آموزش عالی تخصص بالایی داشته باشند.

معتمدی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه ها تا اندازه ای که نهادها مشکلی در کار آنها وارد نکنند، باید استقلال داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: تاکنون بسیاری از قانون گذاری های مجلس شورای اسلامی مثل افزایش ظرفیت دانشجویان ارشد مشکلات زیادی برای دانشگاه ها و کیفیت آموزش عالی در پی داشته است.

محمود نیلی احمد آبادی همچنین تصریح کرد: دخالت نهادهای غیر از آموزش عالی مثل مجلس شورای اسلامی در امور دانشگاه ها و وزارت علوم نه تنها نتیجه ی مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی برگشت ناپذیر بر عملکرد دانشگاه ها می گذارد.

همچنین رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی نیز پیش تر در این خصوص عنوان کرد: در سطح کلان برخی اختیارات آموزش عالی به دیگر نهادهای غیر مرتبط سپرده شده است که صحیح نیست و نباید نهادهای غیر آموزشی در مسائل آموزش عالی که تخصصی در موضوع ندارند، دخالت کنند.

علی خاکی صدیق افزود: مطالبات مسئولین آموزش عالی به دلیل حساسیت آموزش ، بازگشت مسئولیت به خود وزارت علوم و دانشگاه ها است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.