ماجرای کمبود هم اصلاً در کار نبوده و نیست، چرا که در بازرسی‌هایی که از سوی همکاران ما در سطح بازار به وقوع پیوست متوجه شدیم شکر طبق روال گذشته در کارخانجات تولید می‌شود، اما یک قسمت از چرخ دنده سیستم توزیع آن دچار مشکل شده است و همین موضوع سبب بروز حفره و نفوذ افراد سودجو به این ماجرا شده است.

توقیف 100 تن قند گران قبل از عرضه در بازار

عقیل رحمانی/  کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: محموله 100 تنی قند توقیف و دستور توزیع محموله باقیمت منطقی در بازار داده شده است.

 همکاری برخی کارخانه‌ها با دلالان!
مهدی مقدسی؛ کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در تشریح ماجرای شناسایی تحرکات غیر‌قانونی برخی برای گران فروشی، به قدس گفت: مدتی پیش با افزایش قیمت شکر و در پی آن ایجاد جو روانی کمبود کالا، برخی در بازار که به دنبال سودجویی و پر کردن جیب خود بودند، بازیگردان پشت صحنه ماجرا شدند. 
وی ادامه داد: ماجرای کمبود هم اصلاً در کار نبوده و نیست، چرا که در بازرسی‌هایی که از سوی همکاران ما در سطح بازار به وقوع پیوست متوجه شدیم شکر طبق روال گذشته در کارخانجات تولید می‌شود، اما یک قسمت از چرخ دنده سیستم توزیع آن دچار مشکل شده است و همین موضوع سبب بروز حفره و نفوذ افراد سودجو به این ماجرا شده است.
کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان افزود: تحقیقات نامحسوس و محسوس ما نشان می‌داد که متأسفانه برخی کارخانه‌های تولید شکر که محصول آن‌ها پایه تولید محصولات دیگر است، به نوعی در این بازی دخیل هستند؛ چرا که آن‌ها متأسفانه به جای تحویل شکر به عمده فروش شناخته شده محصولات خود را به دلالان تحویل و همین اقدام هم موجب می‌شد تا به گران فروشی دامن زده شود.

 خریداران صوری!
مستندات این ادعا هم این است که صورت حساب‌های مالی و حواله‌های فروش بار کارخانه‌های تولیدی توسط کارشناسان ما اخذ و در پی بررسی اسامی خریداران به نکته‌ای عجیب دست پیدا کردیم و آن هم این بودکه وقتی اسامی و آدرس تعدادی از خریداران را مورد تحقیق قرار دادیم مشخص شد، ده‌ها تن شکر که به نام آن‌ها از واحد تولیدی خارج شده است، اصلاً وجود خارجی ندارند و اسامی صوری و برای انحراف مسیر تحقیقات کارشناسان ارائه شده است!
مقدسی بیان داشت: در ادامه هم مشخص شد واحدهای متخلف با این شیوه و شیوه‌های مختلفی، شکر را با قیمت مصوب به دلال فروخته و دلال پشت پرده که نام او در هیچ کجا در میان نیست، کالا را بالاتر از قیمت به خرده فروش و یا واحد‌های تولیدی که شکر مواداولیه آن‌ها محسوب می‌شود، فروخته‌اند!
البته تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید شکر هم قانون را رعایت و شکر را مستقیم به عمده فروش و یا تولید کننده تحویل داده‌اند و جلوی اقدامات سودجویانه بیشتر را گرفتند.
وی گفت: در این زمینه تعدادی از این دلالان هم شناسایی و طی گزارشی ماجرا به دادسرای انقلاب مشهد منعکس و در اختیار مقام قضایی قرار گرفت. در ادامه هم تیمی از کارشناسان ما به صورت ویژه شناسایی دلالان و صحنه گردانان نقشه افزایش قیمت کالا‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 کشف 100 تن قند گران
کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت تصریح کرد: با توجه به همین حساسیت‌ها بود که کارشناسان ما در پی بررسی افزایش قیمت بی‌حساب و کتاب قند در برخی فروشگاه‌ها متوجه شدند، قند شکسته پنج کیلویی متعلق به یک واحد معتبر در محل وجود دارد که قیمت آن برای تحویل به مشتری حدود 52 هزار تومان مشخص شده است. با توجه به حساسیت ما روی این گونه اقدامات به سرعت کارشناسان از مدیر فروشگاه درخواست کردند تا دلیل قیمت گذاری غیرمنطقی قند شکسته را اعلام کند. کمی بعد فروشنده فاکتورهای خرید را ارائه کرد که نشان می‌داد کارخانه معتبر اقدام به گران فروشی کرده است.
از همین رو کارشناسان به محل واحد تولیدی معتبر اعزام شده و پس از ورود به کارخانه و بررسی موضوع متوجه شدند که حدود 100 تن قند دیگر هم که قرار بود با قیمت بالاتر راهی بازار شود، در محل دپو شده است که محموله توقیف شد.
مقدسی ادامه داد: در حالی که ما چیزی به عنوان فروش شکر با قیمت آزاد نداریم و واحد‌های تولیدی باید شکر را 3000 تومان به تولید کننده تحویل دهند، از فروشنده که بهانه خرید شکر آزاد را مطرح می‌کرد، درخواست شد فروشنده شکر را که توانسته حجم بالای شکر را از کارخانه خارج و بالاتر از قیمت تحویل کارخانه قند بدهد، معرفی کند که تا این لحظه مدیر واحد تولیدی این همکاری را با دستگاه نظارتی نداشته است.
درحالی که واحد تولیدی هم سهمیه شکر با قیمت مصوب دارد، برای ما قابل قبول نیست که مدیران یک واحد تولیدی مدعی شوند شکر را گران‌تر از کارخانه خریده، تا به امروز هر چه از این دست پرونده‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم هیچ کدام دلال خود را معرفی نکرده‌اند و بهانه آن‌ها این است که در صورت معرفی دلال آن‌ها دفعه بعد بار به آن‌ها نخواهند داد!
وی افزود: آن‌ها در معرفی این افراد مختار هستند،اما ما اجازه نخواهیم داد برخی کالاها به صورت غیرمنطقی و گران‌تر فروخته شود و بر همین اساس اگر فروشنده دوست دارد که کالا را از دلال گران بخرد مانعی ندارد، اما ما اجازه نخواهیم داد کالا را گران بفروشد. از همین رو از مدیر واحد تولیدی معتبر قند شکسته هم خواسته شد کالاها را با قیمت منطقی که برگرفته از قیمت شکر است که آن هم پس از بسته بندی محصول، هرکیلو حدود 2000 تومان بالاتر درخواهد آمد،در بازار توزیع کند. 
باز هم اعلام می‌کنم اگر تولید کننده‌ای شکر و یا هر کالایی را گران‌تر از قیمت مصوب خریده است می‌تواند به ما مراجعه کند تا اضافه دریافتی را از فرد متخلف دریافت و با وی برخورد قانونی صورت گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.