۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 648855

برایان هوک که روزگاری به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد، این روزها علاوه بر ریاست گروه اقدام علیه ایران، وظایفی شبیه شوهایی که پیش از این جان بولتون اجرایشان می‌کرد، برعهده گرفته است. چندی پیش با یک فیلمبردار به مقابل سفارت سابق ایران در واشنگتن رفت و آرزو کرد که روزی کلید این سفارت به دست نماینده مردم ایران برسد.

مسعود بصیری
برایان هوک که روزگاری به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد، این روزها علاوه بر ریاست گروه اقدام علیه ایران، وظایفی شبیه شوهایی که پیش از این جان بولتون اجرایشان می‌کرد، برعهده گرفته است. چندی پیش با یک فیلمبردار به مقابل سفارت سابق ایران در واشنگتن رفت و آرزو کرد که روزی کلید این سفارت به دست نماینده مردم ایران برسد. او البته توضیح نداد که چرا دولتش در دهه 30 با همکاری انگلستان، حکومت مصدق را که اقبال مردمی بالایی داشت سرنگون کرده است؛ یا اینکه نگفت چرا در هر انتخاباتی که به نفع ایالات متحده نباشد، مثل انتخاب حماس در سرزمین‌های اشغالی، واشنگتن ورود کرده و دولت مردمی را سرنگون می‌کند یا همین الآن رفتار دولتش در برابر رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را توضیح نداد. هوک دیروز هم به سفر روحانی به عراق واکنش نشان داده و گفته است که ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های خود تبدیل کند و جالب اینکه این سخن را به یک سایت عربی گفته است که مخاطبان آن طبعاً عرب زبان‌های منطقه و عراق هستند. حالا باید گفت دولتی که با ارتش خود بیش از یک میلیون عراقی را کشته و زخمی و آواره کرد، امروز نگران مردم این کشور شده است. در واقع کسانی که داعش را به وجود آورده و چون سگ وحشی به جان مردم بیگناه و مظلوم عراق انداختند، حالا نگران ایرانی هستند که تمام ظرفیت خود را به کار بست و جوانانش را داد تا عراق را از ضربه داعش و سگ‌های دست‌آموز غربی نجات دهد.
هوک البته خوب می‌داند چگونه باید ملت عراق را تحریک کند. آن‌ها هنوز هم در این کشور کسانی را دارند که فوراً حرف‌های استادان خود را از غرب گرفته و با دمیدن بر خاکستر آتش ایرانیت و عربیت، برخی افراد را با خود همراه کنند و به همین خاطر است که برایان هوک با یک رسانه عربی سخن گفته تا حرف‌هایش بهتر به گوش برخی فریب خوردگان منطقه برسد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده است، در حالی که مردم عراق همه خود را عراقی می‌دانند، ایران درصدد است که هویت ملی عراق را تغییر داده و یک هویت شیعی جایگزین آن کند. 
این، کانون سیاست خارجی ایران را تشکیل می‌دهد، آن‌ها به دنبال تفرقه و درگیری فرقه‌ای هستند، آن‌ها همین سیاست را در عراق دنبال می‌کنند.
برایان هوک همچنین گفته است: عراق برای ایران ابزاری برای بی‌ثبات کردن سراسر خاورمیانه و تشکیل «کریدور قدرت شیعی» در منطقه است و این در راستای منافع مردم عراق نیست. این در حالی است که حسن روحانی در کنفرانس خبری مشترک با برهم صالح «عراق را یک کشور مهم عربی و اسلامی منطقه دانست» و اساساً نگاه‌ها را به سمت دوستی و برادری بین دو ملت سوق داد.به راستی باید از دولت آمریکا پرسید این دلقک‌ها تا کی باید اداره این کشور را برعهده داشته باشند؟ آیا روزهای سقوط پشت سر هم شهرهای عراق به دست داعش از یاد مردم منطقه رفته است؟ آمریکا در آن زمان کجا بود؟ آیا کسی می‌تواند کمک نیروی هوایی ایالات متحده به تروریست‌های مستقر در عراق را از یاد ببرد؟  آیا کسی می‌تواند فراموش کند کسانی که روزی در کشتار کردهای عراق با صدام همدست بودند، امروز در غرب لانه کرده و تحت تعقیب هیچ دستگاه امنیتی و کمیته مبارزه با تروریسمی در غرب نیستند.
آیا ایران به دنبال تفرقه و تزلزل در اراده ملت عراق است یا کسانی که هزاران تن بمب را بر سر مردم این کشور ریخته و هرجا فتنه‌ای رخ می‌دهد می‌توان نشانه‌های دلارهای آن‌ها را مشاهده کرد؟ آمریکا نگران استقلال مردم کدام کشور است؟ عراق؟
خب پس چرا نیروهای نظامی خود را که بدون دعوت در این کشور حضور دارند از عراق خارج نمی‌کنید؟ چرا به نوشته «ینی‌شفق» ترکیه، به ابوبکر بغدادی و 140 نفر از سرکردگان داعش شناسنامه و پاسپورت جعلی داده و با حفاظت از آن ها، به کشورهای مختلف قاچاقشان می‌کنید که در موقع لزوم دوباره از آن‌ها استفاده کنید؟ باید به آقای هوک بگوییم ملت ایران و عراق رابطه‌ای دیرینه و بر اساس مشترکات فراوان دینی، اقتصادی و فرهنگی دارند که هیچ کدام از آن‌ها با آمریکا اشتراک ندارد. آن‌ها مدت‌هاست که دوست و دشمن خود را شناخته‌اند و سفر نزدیک به 3 میلیون عراقی به ایران و برعکس، نشان دهنده پیوند و اشتراکات عمیق دو ملت است که حتی فرافکنی‌ها و تردستی‌های کثیف سیاسی شما هم نمی‌تواند خللی در آن ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.