۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 648879

دوشنبه با جمعی از شاعران و نویسندگان توفیق داشتم در اکران خصوصی، فیلم «دیدن این فیلم جرم است» را ببینم. این فیلم از همان اول و نخستین صحنه‌ها، یقه شما را می‌گیرد و تا آخر فیلم رها نمی‌کند.  

دوشنبه با جمعی از شاعران و نویسندگان توفیق داشتم در اکران خصوصی، فیلم «دیدن این فیلم جرم است» را ببینم. این فیلم از همان اول و نخستین صحنه‌ها، یقه شما را می‌گیرد و تا آخر فیلم رها نمی‌کند.
 «دیدن این فیلم جرم است» با آغازی بسیار خوب و لحظاتی پر تنش و جذاب آن قدر خوب است که باور نمی‌کنید این نخستین ساخته بلند سینمایی کارگردانش باشد. «رضا زهتابچیان» هنرمند ارجمند خراسانی با این فیلم خوب به سرمایه سینمای ملی ما اضافه شده است. گفت‌وگوها حساب شده‌اند و حرف‌ها دقیق.
 این نوع نقد درون گفتمانی نخستین بار است که بر پرده سینما با این صراحت چهره می‌نماید. البته بی‌شک این اثر وامدار شاهکاری به نام آژانس شیشه‌ای است، ولی توانسته است با روایتی تازه از وضعیت انسان انقلابی و انقلاب اسلامی به تمایز برسد.
ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی برای انقلابی‌گری در این فیلم روایت شده و به چالش کشیده شده است.
 نیروی انقلابی مجتهدانه خطر می‌کند و گفتمان و حرف انقلابی گری را زنده نگه می‌دارد. گونه شناسی نیروهای فعال ذیل گفتمان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی با این فیلم توسعه یافته است و تکمیل شده است. البته ممکن است من مخاطب این گونه‌ها را پیش از این بشناسم، ولی این نخستین بار است که نقد متوجه جبهه خودی می‌شود و انگیزه و عمل انقلابی را با این صراحت و جزئیات مورد بررسی و موشکافی قرار می‌دهد. 
زهتابچیان با دقت در جزئیات قصه به خوبی نشان می‌دهد که ظواهر، ملاک داوری نیستند و وفاداران و بسیجیان واقعی انقلاب اسلامی در غربال وقایع رونمایی می‌شوند.
دشواری‌های ساخت چنین فیلمی البته ناگفته معلوم است. تدارکات سنگین این اثر به دشواری تهیه شده است و انتخاب بازیگران آن قدر مسئله آفریده است که کارگردان در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره بازیگران مطرحی که بازی در این اثر را نپذیرفته‌اند حرف زده است. مافیای سینمای سرمایه سالار و زرد نمی‌خواهد که سینمای مؤلف و متفکر انقلاب به آسانی کار کند و از هر حربه‌ای در هر مرحله‌ای استفاده می‌کند. 
این فیلم در مرحله ساخت، دشواری‌هایی داشته که گذرانده و قطعاً در پخش هم با مشکل جدی مواجه خواهد شد، کما اینکه شده است؛ اما انقلابی‌ها انقلابی‌اند و این حرف شنیده خواهد شد.
 تازگی‌های بسیاری در این اثر هست که هنر منتقد و عدالتخواه انقلابی اسلامی را یک پله ارتقا داده است. ما در قامت کارگردانی به نام زهتابچیان جرئت زدن حرف‌های سخت را پیدا کرده‌ایم و این اتفاق برای هنر انقلاب اسلامی بسیار مبارک و راهگشاست. به جناب «شفا» تهیه کننده این اثر و کارگردان، خداقوت می‌گویم و امیدوارم از این گروه خوب، کارهای بیشتر و بهتر ببینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.