رقم نجومی ناشی از فرسایش خاک و خسارت ۵۶ میلیارد دلاری به سرمایه کشور که سرمایه‌ای عظیم به شمار می‌آید را اگر بخواهیم از آن چشم‌پوشی کنیم حیات و زندگی مردم را که نمی‌شود نادیده گرفت. اما گویا در همین نزدیکی و در چند کیلومتری شهر مشهد درختانی با قدمتی بیش از نیم قرن از روی خاک قطع می‌شوند آن هم درست در هفته درختکاری و با مجوزی که اداره جهاد و کشاورزی متولی صدور آن بوده است!

درخت  بُری در هفته درختکاری!

فرشته تقی‌زاده، نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی در خصوص این موضوع به قدس گفت: روستای اندرخ یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در فاصله کمی از مشهد قرار دارد که از قدیم به واسطه پوشش گیاهی و شرایط جذابش مورد توجه گردشگران و دوستداران محیط زیست بوده و هست اما چند روز پیش اتفاقی در اطراف این روستا افتاد که واکنش بعضی از مردم روستا و نیز شبکه‌های دوستدار طبیعت را در پی داشت. قطع چندین اصله درخت ۵۰ تا ۶۰ ساله درست در روزهای هفته درختکاری که همگان دنبال کاشت درخت هستند نه قطع آن بدترین اتفاقی بود که می‌توانست برای طبیعت زیبای این منطقه بیفتد.

وی در ادامه افزود: این درختان در پیرامون استخر باغی که مالک آن فردی به نام قریشی هست سال‌ها پیش کاشته شده بود که از قدیم تمام باغ در اختیار مردم روستا بود و آن‌ها در کنار گردشگرانی که به آنجا سفر می‌کردند از وجود این درختان زیبا و کهنسال استفاده می‌کردند. پس از قطع چند اصله از این درختان و اطلاع‌رسانی مردم دلسوز روستای اندرخ، ما موضوع را به اداره منابع طبیعی اطلاع دادیم که آن‌ها از نزدیک رفتند و شاهد موضوع بودند برای همین اجازه جمع‌آوری تنه‌های قطع شده را ندادند.

  مجوز حمل چوب درختان  توسط جهادکشاورزی

تقی‌زاده اظهار داشت: نکته جالب توجه در این بین این است که اداره جهاد کشاورزی مشهد در اقدامی پرسش‌برانگیز مجوزی برای حمل چوب این درختان صادر کرده با این استدلال که درختان قطع شده آفت زده و خشکیده بودند! که باز هم کارشناسان منابع طبیعی در همان بازدید اعلام کرده بودند که این درختان هیچ مشکلی نداشتند و دلیل قطع آن‌ها مشخص نیست. نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی همچنین گفت: ما به عنوان شبکه سمن‌های حافظ محیط زیست بشدت دنبال روشن شدن این موضوع از طریق اداره جهاد کشاورزی مشهد خواهیم بود و اگر همکاری لازم نشود قطعاً از طریق فرمانداری اقدام خواهیم نمود. پرسش این است که آیا در قانون چنین اجازه‌ای داریم تا درختان که موجودات زنده‌ای هستند و وجودشان برای آب، خاک و هوای ما ضروری است را قطع کنیم و کسی دنبال این جریان نباشد؟

قطعاً این گونه نیست و قانون جریمه و حبس برای این جریان در نظر می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.