مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی عکس خانه دوست و افتتاح نمایشگاه آن در نگارخانه رضوان با حضور پیشکسوتان عکاسی استان و رونمایی از کتاب عکس این جشنواره برگزار شد.

اختتامیه ششمین جشنواره ملی عکس «خانه دوست» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی چمی‌گو؛ مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره عکس خانه دوست در نگارخانه رضوان مشهد با گرامی‌داشت ایام ماه رجب اظهار کرد: هنرمندان زیادی به‌خصوص در رشته عکاسی در این جهان زیست می‌کنند و سوژه‌ها و زمینه‌های مختلفی برای گرفتن عکس در جهان وجود دارد؛ ولی این‌که عکاس فرصت پیدا کند و بستری پیدا کند که از هنر به ذوق خودش در راه ترویج فرهنگ و معارف ولی نعمتمان؛ آقا علی بن موسی‌رضا(ع) استفاده کند، قطعا توفیقی می‌خواهد که الحمدلله جمع کثیری از دوستانی که اینجا حضور به هم رسانیدند این توفیق را داشته‌اند.

 

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس گفت: اختتامیه ششمین ورق از این دفتر پربرکت امروز برگزار می‌شود و امیدواریم با همتی که دوستان دارند دفتر هفتم را مفتوح کنیم و از  همین امشب جشنواره خانه دوست بعدی را آغاز کنیم. همچنین جا دارد از همه بزرگواران مانند استاد کیارنگ علایی و جناب آقای ثابت‌نیا که  این کار را شروع کرده و این جشنواره را پایه‌گذاری کرده‌اند، چه افرادی که در دوره‌های قبل و به خصوص این دوره با همه  مشکلات ما را یاری کردند مثل جناب آقای فرامرز عامل بردبار و جناب آقای سبحانی نیز یاد کنیم.

 

چمی‌گو افزود: حدود 11 هزار عکس به دبیرخانه ارسال شد و منتخبین این عکس‌ها بیشتر حول مضجع شریف آقا امام‌رضا(ع) اتفاق افتاده‌است.

 

وی تشریح کرد: تغییرات عمده‌ای که امسال به جشنواره اضافه شد، بحث ثبت برخی رویدادهای مهم که حول زیارت آقا علی بن موسی‌رضا(ع) اتفاق می‌افتد است. بحث لحظه تحویل سال در مشهد مقدس امر مهمی است که در آن شهر برای چند لحظه کاملا متوقف می‌شود. همچنین در دهه آخر صفر موضوع پیاده‌روی زائرین پیاده به سمت حرم مطهر امام‌رضا(ع) و در دهه کرامت اعزام کاروان‌های زیر سایه خورشید به بیش از 1180 نقطه در کشور را داریم که هنوز نتوانستیم زوایای مختلف آن موضوعات را ثبت و ضبط کنیم.

 

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس گفت: یکی از اقدامات که امسال به طور جدی‌تر پیگیری شد، بحث زائرن پیاده دهه آخر صفر بود که به اذعان داوران و آثاری که به دست ما رسید، توانستیم از پیاده‌روی زائرین پیاده عکس‌های بهتری ثبت و ضبط کنیم. در این‌جا از دوستان در دبیرخانه خواهشمندم اگر فرصت و این امکان وجود دارد، لحظه تحویل سال را از دست ندهیم و زمینه عکاسی برای هنرمندانی که در خانه دوست شرکت می‌کنند فراهم شود.

 

چمی‌گو بیان کرد: دبیرخانه زمینه را به این شکل فراهم کرد که از بین حدود 300 عکاسی که رزومه فرستادند و برای شرکت در پیاده‌روی زائرین پیاده آقا امام رضا در دهه آخر صفر اعلام آمادگی کردند، نزدیک به 70 نفر از این اساتید در این اردو حضور پیدا کردند و با فراهم‌سازی بستر و مجوزهای لازم که از سمت استانداری، نیروی انتظامی و اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده شد، در نهایت عکاسان توانستند در مسیرهای منتهی به حرم مطهر حضور پیدا کرده و عکاسی کنند.

 

وی گفت: امسال برای اولین بار بود که در چهار شهر ورکشاپ برگزار شد و اساتید حضور پیدا کردند، علاوه بر آن‌که اطلاع‌رسانی جشنواره انجام می‌شد در کارگاه‌هایی در زمینه عکاسی در خدمت دوستان بودیم. همچنین از دبیرخانه خواهش می‌کنم در صورت امکان عکس‌های این جشنواره را در اپلیکیشن همراه زائر رضوی بارگذاری کنند تا همه بتوانند از این عکس‌ها لذت ببرند.

 

در ادامه دبیر جشنواره بیان کرد: ششمین جشنواره ملی عکس خانه دوست در بخش زائرن پیاده، سیره رضوی و بخش معماری معرفی شد. در این دوره نزدیک به 11 هزار عکس که به تفکیک 4532 عکس در بخش زیارت که همان عکاسی با تلفن همراه است، 2900 عکس شامل مجموعه و تک عکس در بخش زائرین پیاده رضوی، 2154  اثر شامل مجموعه و تک عکس در بخش سبک و سیره رضوی و 135 تصویر در  در بخش معماری به دبیرخانه رسید.

 

فرامرز عامل بردبار تشریح کرد: در حاشیه جشنواره چهار کارگاه در شهرهای اراک، مشهد، بجنورد و بندرعباس همچینین دو نمایشگاه آثار منتخب دوره‌های قبل در شهرهای اراک و همدان به همت عادل عزیزی که بسیار زحمت کشید، اتفاق افتاد. این جشنواره دو اردو نیز برگزار کرد که شامل اردو پنج روزه عکاسی از زائرین پیاده و اردو ویژه معماری حرم مطهر با حضور 12 عکاس بود.

 

همچنین در این مراسم، دبیر اجرایی جشنواره، بیانیه هیات داوران متشکل از مسعود زنده‌روی کرمانی، فرهاد سلیمانی، مهدی منعم، علی‌اصغر داوودآبادی، آکو سالمی، جلال شمس آذران و یلدا معیری را قرائت کرد.

 

حمید سبحانی در قرائت این بیانیه ادامه داد: گسترش سریع فناوری عکاسی و به تبع آن رواج استفاده از تجهیزات پیشرفته دیجیتال در عین حال که عکاسان جوان را از دستیابی آسان به کیفیات پیچیده فنی برخوردار کرده‌است، انتظار به دستیابی به عکس خلاق و ممتاز را بیشتر کرده است. توقع این است که عکاسان با غلبه بر تمایلات سخت‌پسندانه در ثبت و پردارش عکس، فتح قله‌های بلند و خلاقیت عکاسانه را با عیار اثر هنری ارجح شمارند.

 

وی اضافه کرد: آمار عکس‌های رسیده به دبیرخانه حاکی از اقبال تعداد قابل توجهی از عکاسان کشور به این حرکت خوب و متفاوت فرهنگی‌ است؛ اما حجم قابل اعتنایی از عکس‌های مشابه در مضمون و فرم این گمان را تقویت می‌کند که برخی از شرکت کنندگان بیش از آن‌که متوجه به روح حاکم بر عکاسی باشند، فقط الگوبرداری سطحی از آثار برگزیده در جشنواره را  ملاک عمل قرار دادند.

 

دبیر اجرایی جشنواره افزود: مورد سوم که همواره مبنای جشنواره بوده، این است که برای رسیدن به اهداف برگذارکننده انتخاب شده است. متاسفانه با گذر زمان پنج دوره  و تجربه‌های انجام شده توسط عکاسان دوره‌های قبلی، باز شاهد تکرار در موضوع و استفاده بدون منطق از سیاه و سفید نمودن عکس‌ها بودیم. فضای زیارت و مبنای هدف خانه دوست مبنای عاطفی و دردمندی نیست؛ بلکه فضایی برای وصل عاشق و معشوق و لذت از زمان دیدار است.

 

سبحانی بیان کرد: چهارمین مورد نگاه گزارشی و گذرا درد مشترک امروز تمام جشنواره‌هاست. فقدان نگاه بدیع و عمیق به موضوعات در اغلب جشنواره‌ها مبتلابه برگزارکنندگان است. این مهم زمانی به سمت رشد و تعالی می‌رود که شرکت‌کنندگان بدون در نظر گرفتن علایق داوران و یا عکس‌های برگزیده شده دوره قبل رو به سمت خودشان بازگردند و با موضوع روبه‌رویشان صادقانه برخورد کنند.

 

وی گفت: برنامه‌های اردویی و کارگاه‌های عکاسی به منظور تضمین تحقق اهداف جشنواره، حرکتی پسندیده و به سهم خود جریان‌ساز است  که با ابراز خرسندی از دستاوردهای ارزشمند این اقدام و به تداوم روشمند آن تاکید کرده و جا دارد این برنامه‌ها در راستای اهداف جشنواره بیش از پیش مورد توجه اساتید این برنامه‌ها باشد و عکاسان کشور را به بهره‌گیری شایسته از این فرضت مغتنم کمک کند.

 

دبیر اجرایی جشنواره بیان کرد: در پایان بایستی اذعان داشت هیات داوران بر اساس آثار ارسالی داوری خود را برگزار می‌نمایند و امیدوارند توجه به موارد ذکر شده در دوره‌های آتی بتواند راه جدید را برای همکاران آینده خود باز نمایند و موجب موفقیت بیش از پیش جشنواره خانه دوست گردند.

 

پس از آن از پیشکسوتان عکاسی استان جناب آقایان محمد چرمساز، محمدرضا لطفی، مسعود نوذری و حمیدرضا گیلانی‌فر تقدیر به عمل آمد و همچنین به نفرات اول تا سوم هر بخش جوایزی اهدا شد.

 

در پایان برنامه نیز از  کتاب عکس ششمین جشنواره ملی خانه دوست رونمایی شد و توسط اساتید حاضر به امضا رسید.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.