رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: این امر تاکنون در رقابت‌ها کمرنگ بوده و باید مسئولان به آن توجه کنند.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مردمی در مسابقات بین‌المللی قرآن/ کسب ۱۸۰ رتبه قرآنی در دنیا طی ۴۰ سال

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن، با تأکید بر همکاری همه نهادهای مرتبط با امور قرآنی در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: هرچقدر پشتیبانی از مسابقات بیشتر باشد و دستگاه‌های مختلف نظیر مؤسسات و نهادهای مردمی ظرفیت‌های خود را وارد عمل کنند در کمیت و کیفیت مسابقات تأثیرگذار خواهد بود. البته متولیان امور نیز باید زمینه مشارکت را فراهم کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اصلی‌ترین اهداف مسابقات بین‌المللی قرآن اوقاف را که در آستانه برگزاری سی‌وششمین دوره آن هستیم، توسعه فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران و جهان اسلام عنوان کرد و گفت: تقریباً می‌توان گفت که بعد از کشور مالزی، ایران پرقدمت‌ترین مسابقات را دارد و این خود یک کار خوبی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و یکی از برکات انقلاب است و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم باید آن را به عنوان یک دستاورد مطرح کرد.

وی اظهار کرد: هرکار قرآنی را باید به اندازه‌ خودش از آن انتظار داشت، مسابقات یک جنبش تبلیغاتی و ترویجی است و برای فضاسازی قرآنی در کشور می‌تواند کمک کند و قطعاً طی این سال‌ها در نوجوانان و جوانان انگیزه ایجاد کرده است تا به موضوعات قرآنی بیشتر بپردازند و همین رقابت‌های مثبتی که در حوزه قرآن وجود دارد باعث می‌شود که سطح تلاوت و مهارت قاریان و حافظان رشد پیدا کند.

قره شیخلو با بیان اینکه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به ۱۸۰ رتبه بین‌المللی در مسابقات مختلف دنیا داشته‌ایم، عنوان کرد: این خودش حاکی از همین ظرفیت است و یکی از مواردی که در ایجاد آن مؤثر بوده همین برگزاری مسابقات بین‌المللی هم در جمهوری اسلامی ایران و هم در کشورهای اسلامی دیگر بوده است. باید از این ظرفیت حداکثر استفاده و بهره را برای ایجاد فضای قرآنی در کشور ببریم.

وی با اشاره به اینکه غیر از رشته‌های موجود، رشته‌هایی دیگر مرتبط با قرآن می‎تواند به این مسابقات اضافه شود، بیان کرد: البته این موضوع نیاز به کارشناسی دارد اما بحث تفسیر و قطعاً بخش‌های دیگر را می‌شود به مسابقات اضافه کرد و اگر مطالعه و کارشناسی دقیق صورت پذیرد قطعاً این امکان وجود دارد که در رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن تنوع ایجاد کرد. باید بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

رئیس سازمان دارالقرآن با تأکید بر همکاری همه نهادهای مرتبط با امور قرآنی در زمینه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن افزود: هرچقدر پشتیبانی از مسابقات بیشتر باشد و دستگاه‌های مختلف ظرفیت‌های خود را وارد عمل کنند در کمیت و کیفیت مسابقات تأثیرگذار خواهد بود. البته دست اندرکاران مسابقه نیز باید زمینه مشارکت را فراهم کنند یعنی باید همکاری دوسویه باشد، هم متولیان این امور کمک کنند و هم سایر دستگاه‌ها اگر می‌توانند در این حوزه مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به نقش مؤثر مؤسسات مردمی در برگزاری مسابقات عنوان کرد: تاکنون حضور مؤسسات قرآنی در مسابقات قرآن کمرنگ بوده باید تلاش کنیم حضور مؤسسات قرآنی ـ مردمی در این عرصه بیشتر شود. از ظرفیت‌های مردمی باید در این حوزه بهره برد و بنظر می‌رسد لازم است برنامه‌ریزی کنند تا حضور این مراکز بیشتر شود.

قره شیخلو در پایان تصریح کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن بخش‌های مختلف اعم از تدارکات، پشتیبانی، اطلاع‌رسانی، تشریفات، تبلیغات و هماهنگی مدعوین دارد، برای اینکه نقش مردمی پررنگ‌تر شود باید بخشی از این مسئولیت‌ها را به نهادهای مردمی که توان انجام فعالیت‌ها را دارند و می‌توانند آن حوزه را خوب مدیریت کنند، بسپارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.