۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 649176

حمله مسلحانه به جامعه مسلمانان نیوزیلند در نوع خود بی سابقه بود به گونه‌ای که ابراز همبستگی همه محافل اجتماعی با مسلمانان این کشور را به همراه داشت.

نگاهی به جامعه مسلمانان نیوزیلند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند که با کشته شدن دستکم ۵۰ نفر و زخمی شدن قریب به پنجاه نفر دیگر همراه بود، افکار عمومی را در شوک فرو برد.

این قتل عام برای مسلمانان نیوزیلند هنوز قابل هضم نیست، چرا که آنها با صلح و همزیستی در کنار دیگر اتباع ادیان دیگر در این کشور مشغول زندگی و عبادات خود بودند.

نیوزیلند در جنوب غربی اقیانوس آرام فاصله‌ای طولانی با دیگر کشورها دارد مثلا استرالیا نزدیک‌ترین کشور، دو هزار کیلومتر با آن فاصله دارد.

اسلام کی به نیوزیلند رسید؟

به گزارش وبگاه خبری الخلیج اونلاین، اسلام در قرن نوزدهم وارد نیوزیلند شد. حضور مسلمانان در آنجا قدمت زیادی ندارد. شمار زیادی از مسلمانان به خصوص از کشورهای جنوب شرقی آسیا و جزایر اطراف آن در دهه پنجاه قرن گذشته  شروع به مهاجرت به آنجا کردند و همین باعث شد  بسیاری از نیوزیلندی‌های اروپایی به اسلام روی آورند.

ریشه‌های برخی از مسلمانان نیوزیلند به هند، پاکستان، سریلانکا، آلبانی، ترکیه، یوگسلاوی، اندونزی و کشورهای عربی بازمی‌گردد.

مسلمانان در نیوزلند در سه منطقه خوشه‌بندی می‌شوند: منطقه اوکلند، به ویژه در شهر اوکلند، در جنوب جزیره شمالی هم تعداد زیادی مسلمان هستند و همچنین در جنوب شرقی جزیره جنوبی در شهر کریست چرچ، اکثر این مسلمانان از طبقات معمولی جامعه و تعداد کمی از آنها از متخصصان آموزش دیده در این کشورند.

 در نیوزیلند اولین مسجد در سال ۱۹۷۰ در شهر اوکلند ساخته شد. حدود یازده مسجد در این کشور وجود دارد و امام جماعت یکی از این مساجد، یکی از اعضای الازهر در شهر پالمرستون نورث است.

شمار مسلمانان نیوزیلند

جامعه مسلمانان نیوزیلند یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های دینی در حال رشد در این کشور است به گونه‌ای که شمار ساکنان مسلمان در این کشور بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۶ شش برابر شده و هم اینک قریب به یک درصد کل جمعیت نیوزیلند است.

در نیوزیلند از هر چهار نفر یکی به دین اسلام گرویده و جمعیت این کشور در حال حاضر به چهار میلیون و سیصد هزار نفر می‌رسد که برخی از آنها در خارج از این کشور به سر می‌برند.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۳  شمار مسلمانان نیوزیلند به چهل و شش هزار و یکصد و چهل و نه نفر می‌رسد که در مقایسه با سال ۲۰۰۶،  ۲۸ درصد افزایش یافته است.

حدود ۷۷ درصد از مسلمانان نیوزیلند متولد خارج از این کشور هستند. اکثر آنها یعنی در حدود ۲۹ درصد از هند آمده‌اند و  میزان مسلمانان کشورهای خاورمیانه در نیوزیلند حدود ۲۱ درصد است که از بین عرب‌ها و ایرانی‌ها هستند.

روابط خوب مسلمانان با جامعه

شهر اوکلند و کرایست چرچ هر کدام یک مسجد و یک مرکز اسلامی دارند که از سالنی هم برای برگزاری مناسبت‌های دینی و اجتماعی برخوردار است. انجمن‌های اسلامی در شهرهای اوکلادین، ولینگتون و پالمرستون و کرایست چرچ هم حضور دارند، انجمن اسلامی نیوزیلند فعالیتی در خارج نیوزیلند و داخل آن دارد و با مسلمانان در جزایر فیجی در نزدیکی نیوزیلند و همچنین آفریقای جنوبی، هند و استرالیا هم ارتباط دارند.

اغلب مسلمانان در نیوزیلند از اهل تسنن هستند، اما شمار زیادی از آنها هم شیعه و ساکن شهر اوکلاند بزرگ ترین شهر نیوزیلند هستند که در سال‌های اخیر برنامه‌هایی پرنشاط در بوستان‌های سطح همین شهر برای ایام محرم تدارک می‌بینند، نخستین این مراسم از سوی انجمن خیریه فاطمه زهرا در سال ۲۰۰۸ انجام شد.

مسلمانان نیوزیلند شاید با برخی مزاحمت‌های شخصی روبه‌رو بوده‌اند؛ اما دولت نیوزیلند همواره حامی آنها بوده و از همین رو از آزادی در انجام شعائر دینی خود برخوردارند.

اما پخش صدای اذان از بلندگوهای مساجد در این کشور طبق قانون ممنوع است در حالی که زن مسلمان از آزادی حجاب شرعی و پوشیدن چادر در خیابان‌ها و بازارهای عمومی برخوردار است.

مسلمانان نیوزیلند پیشتر با سخنان موهن برخی  شخصیت‌های این کشور هم روبه‌رو شدند، از جمله ریچار بروسر، عضو پارلمان این کشور که در یادداشتی برای یک مجله داخلی این کشور جوانان مسلمان را تروریست توصیف کرد و خواهان ممانعت از سوار شدن آنها به هواپیماهای خطوط هوایی غربی شده بود، اما این اظهارات با تقبیح شدید دولت نیوزیلند روبه‌رو شد.

اما حمله به مسلمانان نیوزیلند از زمان گسترش اسلام در این کشور نخستین حمله در نوع خود و وحشیانه ترین آن بوده است که محافل جامعه نیوزیلند را در شوک فرو برده است به گونه ای که در حادثه کرایست چرچ همه با جامعه مسلمانان ابراز همبستگی کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.